Categories: Klasyki

Lancia Design Day – historyczne ikony marki, które zainspirowały modele przyszłości

Rozpoczyna się pierwsze z trzech spotkań poprzedzających „Lancia Design Day”, który zaplanowany jest na 28 listopada. To pierwsze wydarzenie związane z odrodzeniem Lancii, podczas którego marka opowie o stylu niektórych swoich najsłynniejszych ikon z przeszłości, które stały się inspiracją dla projektu trzech samochodów, które powstaną w przyszłości.

W tej podróży między przeszłością a przyszłością biorą udział samochody Lancii, które zawładnęły zbiorową wyobraźnią: od Aurelii poprzez Flaminię, Fulvię, Betę HPE, Gammę, Deltę, aż po Stratos i 037. Są to dość znacząco różniące się między sobą modele – niektóre pełne gracji i elegancji,  inne „agresywne i wydajne”; jednak to, co łączy wszystkie to styl, który potrafi wyjść poza czas i przestrzeń. To właśnie sprawiło, że do dziś są pięknymi, współczesnymi i najwyższymi wyrazami typowo włoskiego designu.

„Design i piękno tych „ruchomych arcydzieł” zainspirowały nas przy tworzeniu trzech przyszłych modeli Lancii” powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny Lancii. „Nowej Ypsilon w 2024 roku, nowego flagowego modelu w 2026 roku, który pozwoli nam wejść do największego segmentu w Europie, oraz nowej „Delty” o geometrycznych, wyrzeźbionych i muskularnych liniach, która w 2028 roku sprawi, że serca wielu entuzjastów motoryzacji w całej Europie będą biły szybciej. Lubimy nazywać Lancię marką „Progressive Classic”. „Classic” oznacza tu więź z dziedzictwem, które zamierzamy szanować i wzmacniać, a „Progressive” wyraża naszą zdolność do ambitnego patrzenia w przyszłość. Innowacyjność i ponadczasowy design zawsze były naszymi wartościami i chcielibyśmy dodać do nich zrównoważony rozwój, zadowolenie klienta i odpowiedzialność społeczną, zawsze stawiając klienta w centrum naszej misji.

Są to wytyczne dla dziesięcioletniego planu naszego odrodzenia, dzięki któremu chcemy stać się godną zaufania i szanowaną marką na rynku samochodów premium. Bohaterami tej mapy drogowej będą trzy nowe modele Lancii, które tak zaprojektowaliśmy, by były natychmiast rozpoznawalne i spójne między sobą. Dlatego też wszystkie trzy samochody będą charakteryzować się trzema typowymi dla  Lancii elementami stylistycznymi: kielichem, falistymi liniami i prostymi geometrycznymi kształtami. Tak oto, w nawiązaniu do przedniej części kultowych modeli Lancii Aurelia i Delta, nowy kielich pojawi się w nowoczesnej odsłonie, zachowując swoją charakterystyczną cechę, czyli połączenie pionowej i poziomej linii z wbudowanym na ich styku logo marki. Drugą cechą wspólną trzech nowych modeli jest falista, schodząca w dół linia boku, typowa dla niektórych historycznych modeli Lancii, takich jak Aurelia B20. Ostatni element będący wyróżnikiem designu marki Lancia przejawia się w prostych geometrycznych kształtach, charakteryzujących zarówno przód, jak i tył samochodu, do których należą okrągłe reflektory tylne, nawiązujące do bardziej brutalnego i technicznego charakteru marki i będące odniesieniem do legendarnych modeli 037, Stratos i Delta, wyjątkowo szybkich wyścigowych bestii , królujących w rajdach przez ponad 20 lat”.

Lancia – rozpoczyna się renesans legendarnej włoskiej marki

Oprócz wdzięku i charakteru, istnieje jeszcze trzeci element wyróżniający design Lancii. Jest to eklektyzm, który polega na połączeniu różnorodnych elementów, które, choć stylistycznie od siebie odbiegają, tworzą razem spójną całość. Eklektyczne wnętrza odnajdujemy bowiem często we włoskich domach, w których króluje wyjątkowe wyczucie smaku. W istocie, Lancia czerpała inspirację z tych kameralnych przestrzeni mieszkalnych, tworząc oryginalne i przyjazne wnętrza modeli Gamma i Beta. Podobne wyrafinowane wnętrze odnajdujemy w modelu Fulvia Coupé z 1965 roku, eleganckim i wyszukanym , a jednocześnie agresywnym i wyróżniającym się niezwykłymi osiągami. Fulvia Coupé jest idealnym przykładem eklektyzmu marki Lancia.



Lancia Beta HPE, niekonwencjonalny eklektyzm, który naznaczył epokę swoją „kratownicą na szybie inspirowaną wenecką roletą”

Lancia Beta HPE (High Performance Estate) to przepiękny samochód rodzinny z przestronnym bagażnikiem, wyróżniający się jednocześnie  sportowym charakterem i niezwykłymi osiągami. Zaprojektowana przez Pininfarinę i wyprodukowana w trzech seriach, jest zdecydowanie najbardziej fascynującym modelem Lancii Beta. Zaprezentowana po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1975 roku, Lancia Beta HPE podbiła serca publiczności swoim eklektyzmem. Była tak eklektyczna, że uznano ją za niekonwencjonalny samochód charakteryzujący się  „praktyczną elegancją”. Dłuższy tył wyróżnia się szeroką, pochyloną klapą bagażnika otwieraną wraz z szybą, na której umieszczono innowacyjną kratownicę inspirowaną wenecką roletą, chroniącą przed oślepiającym słońcem, bez uszczerbku dla widoczności z tyłu. To innowacyjne rozwiązanie uzupełniają dwie listwy umieszczone na trzecim słupku, które wizualnie łączą się z oryginalnym wykończeniem szyby tylnej. Ponadto, oparcia foteli tylnych rozciągają się aż po tapicerkę umieszczoną pod bocznymi szybami, zapewniając pasażerom  podróżującym z tyłu odpowiednią przestrzeń do wygodnej jazdy. Ponadto, zagłówki tylne można wsunąć w oparcie, w przypadku, gdy nie są używane. Przestronne i innowacyjne wnętrze Lancii Beta HPE przypomina ciepłą i przyjazną atmosferę eleganckiego salonu włoskiego domu. I jeszcze jedna ciekawostka: po całkowitym złożeniu foteli tylnych, do środka można włożyć nawet materac, tworząc  coś w rodzaju “podróżnego” łóżka.

Lancia Gamma Coupé: „podróżujący salon” przełamuje dotychczasowe wzorce

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1976 roku, futurystyczny design jest znakiem wyróżniającym modelu Lancia Gamma Coupé. Z klasycznym nadwoziem, ale eklektycznym wnętrzem, ten niezwykły model został zapamiętany jako „podróżujący salon”. Model otrzymał taki przydomek, ponieważ jego kabina przypomina  gościnne, komfortowe, a nawet innowacyjne wnętrze, podkreślone przez oryginalną kombinację kolorów i deskę rozdzielczą inspirowaną wzornictwem produktów z lat 70-tych. Wyrafinowany styl i wysokiej jakości materiały są wynikiem współpracy z prestiżowymi domami mody, w tym z atelier Ermenegildo Zegna. Najnowsza ewolucja wspaniałych coupé GT marki Lancia, szlachetnej gamy obejmującej modele Aurelia i Flaminia, Gamma Coupé była inspirowana Flaminią Coupé. Być może właśnie dlatego, na pierwszy rzut oka, wygląda zgrabniej i bardziej elegancko niż pięciodrzwiowy sedan, również dzięki nisko poprowadzonej, prostej linii dachu.

Źródło: Lancia



Redakcja

Recent Posts

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

18 godzin ago

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

2 dni ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

4 dni ago

Toyota sprzedała w Polsce ponad 50 000 hybrydowych RAV4

Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…

4 dni ago

Astara ogłasza gamę i ceny odświeżonego Nissan Juke w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

5 dni ago

Ubezpieczenie OC i AC droższe w I kwartale 2024 roku we wszystkich województwach

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…

5 dni ago