Categories: Klasyki

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z mistrzem ślusarskim z Dessau, Friedrichem Lutzmannem, na zakup jego fabryki pojazdów mechanicznych. Ta data to oficjalne rozpoczęcie produkcji samochodów w firmie Opel, a tym samym początek nowej ery. Firma Opel, odnosząca już wcześniej sukcesy w produkcji maszyn do szycia i rowerów, dokładnie 125 lat temu wkroczyła na nieznane dotąd dla niej terytorium.

Od tej pory wszystko potoczyło się szybko: pierwsze egzemplarze nowego Opla Patentmotorwagen opuściły fabrykę wiosną 1899 roku jako pierwsze samochody wyprodukowane w Rüsselsheim – do dziś w zakładzie wyprodukowano ponad 75 milionów samochodów marki Opel. Misją Opla zawsze było i nadal jest zapewnianie indywidualnej mobilności i innowacji, które są przystępne cenowo oraz dostępne dla szerokiego grona nabywców – we wszystkich segmentach gamy modelowej  Opla.

Jednym z najlepszych i aktualnych przykładów jest najnowsza generacja bestsellera klasy kompaktowej modelu Opel As tra, produkowanego właśnie na liniach montażowych zakładu w Rüsselsheim. Będąc głównym elementem elektrycznej ofensywy Opla, sprawia, że codzienna indywidualna mobilność jest szyta na miarę przyszłości. Nowa Astra Sports Tourer Electric to natomiast jeden z pierwszych w pełni elektrycznych kompaktowych kombi na rynku. Jednakże to właśnie Opel Patentwagen System Lutzmann położył podwaliny pod dalszą udaną produkcję samochodów w Rüsselsheim – dokładnie 125 lat temu.

Pierwszy Opel wyprodukowany  wiosną 1899 r. – Opel Patentwagen System Lutzmann

Pierwszym samochodem marki Opel „wyprodukowanym w Rüsselsheim” był Opel Patentwagen System Lutzmann, który opuścił fabrykę wiosną 1899 roku. Jednocylindrowy, umieszczony poziomo silnik o pojemności 1 545 cm3, średnicy 122 i skoku 132 milimetrów osiągał maksymalną moc 3,5 KM przy 650 obr./min. Była ona przenoszona na tylną oś za pomocą dwubiegowej przekładni z paskiem napędowym. Auto było w stanie rozwinąć maksymalną prędkość 20 km/h. Po kilku miesiącach zaczęto produkować mocniejsze i szybsze wersje. W ofercie był nawet samochód dostawczy.

Pomimo euforii pionierów motoryzacji z Rüsselsheim, Opel zaprojektowany przez Friedricha Lutzmanna na przełomie wieków nie był już „na czasie” z mechanicznego punktu widzenia. Nawet dzięki usprawnieniom w zakresie chłodzenia i przenoszenia mocy, a także nowym wariantom nadwozia zaprojektowanym przez Lutzmanna nie udało się osiągnąć oczekiwanej wielkości produkcji. Czas konstrukcji opartych na powozie z wysokimi kołami i silnikiem umieszczonym pod siedzeniem dobiegł końca. Friedrich Lutzmann nie był w stanie zaprojektować nowoczesnego samochodu w oparciu o najnowsze odkrycia techniczne i zmieniające się gusta klientów. Dlatego po zaledwie dwóch i pół roku jego era w Oplu zakończyła się latem 1901 roku.



W efekcie, bracia Opel zaczęli coraz częściej spoglądać na Francję – ówczesne centrum postępu technicznego. Tam właśnie spotkali Alexandre’a Darracqa, przedsiębiorczego francuskiego pioniera motoryzacji, który odniósł już swoje pierwsze sukcesy dzięki idei lekkich i stosunkowo niedrogich samochodów. Darracq był niezwykle chętny do współpracy. Wraz z pojawieniem się zimą na przełomie 1901 i 1902 roku pierwszych podwozi i pojazdów Darracq, mieszkańcy Rüsselsheim mieli wreszcie dostęp do zaawansowanych materiałów, które dały im szansę, by zająć się na stałe produkcją samochodów. W tym samym czasie inżynierowie Opla zaczęli samodzielnie opanowywać sztukę konstruowania silników i samochodów. Zależność od jednej osoby nie mogła się nigdy więcej powtórzyć w przyszłości. Już jesienią 1902 roku Opel pokazał na targach motoryzacyjnych w Hamburgu model 10/12 HP, pierwszy własny projekt.

Bestsellerowy Opel Astra teraz dostępny także w wersji z 48-woltową technologią hybrydową

Od „zestawu konstrukcyjnego” do „ślubu”: nieustanne innowacje

Do 1906 roku wyprodukowano aż tysiąc pojazdów. W 1909 roku producent samochodów z Rüsselsheim dokonał ostatecznego przełomu, prezentując legendarnego „Doktorwagena” 4/8 o mocy 8 KM. Oferowany w cenie 3 950 marek, kosztował o połowę mniej niż luksusowe konkurencyjne modele i utorował drogę do posiadania własnego samochodu dla szerszych kręgów społeczeństwa. W dużej mierze przyczynił się też do tego wprowadzony w 1910 r. system modułowy.

Opel Patent-Motorwagen System Lutzmann (1899)

Opel był pierwszym niemieckim producentem, który wprowadził na szeroką skalę produkcję z wykorzystaniem technologii linii montażowej. Pierwszym samochodem, który zjechał z linii produkcyjnej w Niemczech w 1924 roku był 4/12 PS, zwany „Laubfrosch”, dostępny wyłącznie w kolorze zielonym. Zaledwie trzy lata później Opel 4 PS  w wersji podstawowej kosztował tylko 2980 marek, co oznaczało, że samochód przestał być wyłącznie drogim luksusem dla wybranych, a stał się niezawodnym środkiem transportu dla wielu. Dzięki racjonalizacji produkcji, samochód z roku na rok stawał się coraz bardziej przystępny cenowo i oferował coraz lepsze osiągi. Popyt na Opla stale rósł, a model z 1931 roku z silnikiem o pojemności 1,2 litra stał się pierwszym samochodem autentycznie „dla ludu”.

Wkrótce potem nastąpiła kolejna rewolucja w produkcji. W 1935 roku nowy model Olympia stał się pierwszym niemieckim masowo produkowanym pojazdem z całkowicie stalowym nadwoziem samonośnym, który dzięki stosunkowo niewielkiej masie zapewniał lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Ta nowa konstrukcja po raz pierwszy umożliwiła wprowadzenie etapu zwanego „ślubem” – tak określa się moment połączenia nadwozia z zespołem napędowym. Dzięki temu cały proces montażu stał się szybszy i bardziej wydajny, ułatwiając produkcję na masową skalę.

Współczesne innowacje: Astra Sports Tourer Electric z oświetleniem Intelli-Lux LED® Pixel

Zaledwie rok później Opel stworzył najtrwalszą linię modelową z największymi tradycjami, produkując model klasy kompaktowej – Opla Kadetta. Opel stał się pierwszym producentem, który wprowadził na rynek rodzinny i przede wszystkim przystępny cenowo samochód kompaktowy. Do dziś bestsellery „Kadett” i „Astra” są synonimem powszechnie dostępnych innowacji w klasie kompaktowej.

Świadczy o tym również najnowsza generacja Astry – zaprojektowana, opracowana i wyprodukowana w Rüsselsheim, która jest zelektryfikowana, pełna nowinek technologicznych, a jednocześnie w pełni nadająca się do użytkowania na co dzień. Systemy takie jak najlepsze w swojej klasie, nieoślepiające światła pikselowe Intelli-Lux LED® z łącznie aż 168 segmentami diod LED, a także Intelli-Drive 2.0 z półautomatycznym układem zmiany pasa ruchu oraz inteligentnym układem dostosowania prędkości zapewniają maksymalne bezpieczeństwo. Przyjemność z jazdy połączona z odpowiedzialnością oznacza również poruszanie się po drogach bez lokalnej emisji spalin. I właśnie to umożliwia nowa Astra Sports Tourer Electric, jeden z pierwszych na rynku w pełni elektrycznych kombi z silnikiem elektrycznym o mocy 115 kW (156 KM), maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 270 niutonometrów i zasięgiem WLTP do 413 kilometrów. W ten sposób aktualny Opel Astra, podobnie jak wszystkie przyszłe modele, będzie w jubileuszowym 2024 roku konsekwentnie rozwijać elektryfikację marki.

Źródło: Opel



Redakcja

Recent Posts

Toyota Yaris – model, który odmienił segment B na rynku od 25 lat

Toyota Yaris jest modelem globalnym, produkowanym na całym świecie. Produkcja auta rozpoczęła się w styczniu…

14 godzin ago

Nowy Volkswagen California – premiera nowej generacji

California to kultowy kamper. Wyprodukowano już ponad 280 000 egzemplarzy tego bestsellerowego modelu. Teraz Volkswagen…

17 godzin ago

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

2 dni ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

2 dni ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

2 dni ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

3 dni ago