Klasyki

Tajniki Muzeum Mercedes-Benz – pasy bezpieczeństwa

Na gości odwiedzających Muzeum Mercedes-Benz czeka łącznie 160 pojazdów i 1500 eksponatów. Na szczególną uwagę zasługują rozwiązania, które przyciągają uwagę zwiedzających swoją zaskakującą historią i mają niebagatelny wkład w motoryzacyjną kulturę. Przybliża je muzealny newsletter. W dzisiejszym odcinku – pasy bezpieczeństwa.

Wystarczy go rozwinąć, naciągnąć na biodra i klatkę piersiową i włożyć klamrę w zamek – zapinanie pasa bezpieczeństwa przed wyruszeniem w podróż jest dziś oczywistością. Jego funkcja jest równie prosta, co skuteczna: w razie kolizji standardowe trzypunktowe pasy bezpieczeństwa zabezpieczają pozycję miednicy w fotelu i przytrzymują górną część ciała. Pełnią więc kluczową rolę w koncepcji bezpieczeństwa biernego pojazdów. Przed wprowadzeniem pasów wypadki prowadziły do wielu poważnych obrażeń – bezwładność podczas zderzenia powodowała nagłe przemieszczenia ciał podróżujących; uderzali oni w elementy wnętrza, a nierzadko nawet wypadali z pojazdu.

Debiut w samochodzie supersportowym z lat 50. XX wieku

Niegdysiejszy koncern Daimler-Benz AG po raz pierwszy wprowadził pasy bezpieczeństwa w Mercedesie 300 SL Roadster (W 198). W marcu 1957 r., na targach motoryzacyjnych w Genewie, firma zaprezentowała supersportowy model z otwartym nadwoziem i zapowiedziała, że na życzenie wprowadzi pasy bezpieczeństwa. Opcja ta kosztowała 110 DM (marek niemieckich) dla każdego fotela.

Pionierzy z Francji

Już pierwsi motoryzacyjni wynalazcy rozważali różne koncepcje pasów bezpieczeństwa. Francuz Gustave-Désiré Leveau zarejestrował swój wynalazek „Bretelles protectrices pour voitures automobiles” – czteropunktowych pasów dla kierowcy i pasażerów – w dniu 11 maja 1903 r., a 8 października tego roku otrzymał urzędowy patent.

Doświadczenia z lotnictwa

Pasy bezpieczeństwa zostały opracowane w pierwszej połowie XX wieku, głównie z myślą o samolotach komercyjnych i wojskowych. Szwedzki inżynier Nils Ivar Bohlin zarejestrował samochodowe trzypunktowe pasy bezpieczeństwa jako patent w 1958 r. Wcześniej również pracował w przemyśle lotniczym.



Mercedes-Benz – 50 milionów aut osobowych z globalnej sieci produkcyjnej

Szeroka gama

W 1958 r. Mercedes-Benz wprowadził dwupunktowe pasy bezpieczeństwa jako opcjonalne wyposażenie dla całej gamy aut osobowych z pojedynczymi fotelami z przodu. Np. w przypadku modelu 220 S (typoszereg W 180) cena wynosiła 120 DM za fotel, a w przypadku 300 d (W 189) – 150 DM za fotel. Pod koniec roku wprowadzono dostępne na życzenie pasy biodrowe dla podróżujących z tyłu. Zwolennikiem tego rozwiązania był także Konrad Adenauer, pierwszy kanclerz Republiki Federalnej Niemiec – jego „służbowy” Mercedes był wyposażony w pas biodrowy z tyłu. Mercedes-Benz wprowadził trzypunktowe pasy z automatycznym zwijaczem jako standardowe wyposażenie dla przednich foteli w 1973 r., a w 1979 r. – także dla tylnych. Zmieniał się nie tylko sposób, w jaki pas bezpieczeństwa owijało się wokół ciała, ale także jego mocowanie: w SL-u z serii R 107 (debiut w 1971 r.) wprowadzono pasy bezpieczeństwa mocowane do dolnej części siedzenia.

Pasy bezpieczeństwa stają się obowiązkowe

Badania wypadków jasno pokazują korzystny wpływ pasów bezpieczeństwa. Z tego powodu w wielu krajach stały się one obowiązkowym wyposażeniem nowych aut. W USA przepis taki wprowadzono w 1966 r., a w Niemczech Zachodnich – w 1974 r. Wiele osób nie chciało korzystać jednak z pasów bezpieczeństwa, szybko wprowadzono więc stosowne nakazy. W regionie niemieckojęzycznym zapinanie pasów stało się obowiązkowe w 1976 r. (RFN i Austria), 1980 r. (NRD) i 1981 r. (Szwajcaria, po zawieszeniu obowiązku zapinania pasów w 1976 r. w wyniku protestów oraz referendum). Aby egzekwować przepisy, poszczególne rządy wprowadziły też grzywny. W całej Unii Europejskiej kary za niezapięcie pasów bezpieczeństwa obowiązują od 2006 r.

Badania w interesie bezpieczeństwa

Począwszy od lat 50. Mercedes-Benz prowadzi intensywne badania w zakresie bezpieczeństwa biernego. W 1972 r. opracowano automatycznie zapinane pasy bezpieczeństwa dla osób na przednich fotelach, przetestowane w eksperymentalnym pojeździe ESV 13. Rok później pojawił się pojazd badawczy ESV 22, w którym badano skuteczność trzypunktowych pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia i napinaczami, a także poduszki powietrznej kierowcy. W 1981 r. poduszka powietrzna kierowcy w połączeniu z pasem bezpieczeństwa z systemem napinaczy świętowała swój seryjny debiut – w Klasie S z serii W 126. Z tego powodu na kierownicach aut wyposażonych w poduszkę powietrzną pojawia się napis „SRS” – to akronim hasła „supplemental restraint system”, czyli „dodatkowy system zabezpieczający”. A gdyby połączyć pas bezpieczeństwa z poduszką powietrzną? Takie rozwiązanie wprowadzono w 2013 r. w Klasie S z serii 222 – to nadmuchiwany pas dla podróżujących z tyłu, który znacznie zwiększa powierzchnię pasa w obrębie górnej części ciała.

Źródło: Mercedes-Benz



Redakcja

Recent Posts

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

22 godziny ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

23 godziny ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

2 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

3 dni ago

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

4 dni ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

6 dni ago