W procesie rozwoju sieci drogowej w Polsce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiedzialna jest za przygotowanie inwestycji od etapu koncepcyjnego do etapu końcowego, czyli nadzoru nad budową, a w następnej kolejności zapewnienie płynności ruchu i bezpieczeństwa podróżnych poprzez odpowiednie utrzymanie. GDDKiA zarządzą siecią dróg krajowych o łącznej długości blisko 17 800 km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości 4 153 km, na co składa się 1693,8 km autostrad i 2459,2 km dróg ekspresowych.
Stan obecny
W przygotowaniu jest 230 zadań o łącznej długości 3422,7 km. W trakcie postępowań przetargowych jest 21 zadań o łącznej długości 253 km, a w realizacji jest 98 zadań o łącznej długości 1227,8 km.
W pierwszej kolejności domykamy ciągi komunikacyjne, aby sieć była spójna, a połączenie między konkretnymi miastami i regionami kompletne. Budujemy ostatnie odcinki A1 w województwach śląskim i łódzkim, aby najważniejsze drogowe połączenie w Polsce na osi północ-południe było zakończone.
Na ukończeniu jest budowa odcinków A2 między Warszawą a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Na wschód, a żeby być precyzyjnym południowy wschód od Warszawy, domykamy ekspresowe połączenie między stolicą Polski a Lublinem w ciągu S17. Prowadzone są również prace budowlane na S3, dzięki czemu porty w Szczecinie będą połączone z południową granicą z Czechami.
Intensywne prace w terenie trwają na ponad 70-kilometrowym odcinku S7 od granicy województwa warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do obwodnicy Płońska. Ukończenie prac na tych odcinkach pozwoli uzyskać ekspresowe połączenie z Gdańska aż do Płońska.
Na południe od Warszawy również prowadzone są prace, aby ekspresowe połączenie z Krakowem było kompletne. O budowie odcinków pod Warszawą i na terenie woj. małopolskiego informowaliśmy tutaj:
Pisząc o połączeniach ekspresowych, nie sposób nie wspomnieć o S19 i intensywnych działach przy realizacji tej drogi w województwach podkarpackim, lubelskim, mazowieckim i podlaskim.
Obecnie GDDKiA nie tylko pracuje nad domknięciem najważniejszych połączeń autostradowych i ekspresowych, ale przygotowuje nowe inwestycje. To całkowicie nowe połączenia w ciągu S5, S10 i S11;
Drogi szybkiego ruchu rosną w siłę
Powyższe to potwierdzenie, że intensywnie rozwijana jest infrastruktura drogowa i jeszcze wiele pracy przed nami. Realizowane są założone plany, podobnie jak to miało miejsce w ciągu ostatnich kilku, kilkunastu miesięcy. W listopadzie 2019 roku, rekordowego zresztą pod względem oddania nowych dróg do ruchu, bo było ich aż 460 km, przekroczono liczbę 4 000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce. Mimo niesprzyjających okoliczności i nierzetelnych wykonawców, wybrano nowych i oddano jeszcze w grudniu obwodnicę Częstochowy w ciągu A1. W sumie do ruchu GDDKiA oddała w ubiegłym roku 60 kilometrów tej autostrady. Ale na te 460 km dróg złożyły się również m.in. fragmenty dróg ekspresowych S6, S7, S8 S17 i wiele innych.
Budowa dróg to długi i skomplikowany proces. Nie da się przygotować i wybudować drogi w kilka miesięcy. Każdy etap powstawania drogi jest niezwykle istotny, dlatego ten rok będzie obfitował w kolejne ważne działania w zakresie budowy polskich dróg. Obecny sezon budowlany miał niewątpliwie wyjątkowe otwarcie, jednak sytuacja z koronawirusem nas nie zatrzymała.
GDDKiA pracuje dalej zgodnie z harmonogramami. Efekty można było zobaczyć chociażby w kwietniu 2020 roku, kiedy w ciągu niespełna 30 dni podpisano 6 umów na realizację odcinków o łącznej długości 94 km i wartości ponad 2,85 mld złotych.
Od początku 2020 roku do ruchu oddano obwodnicę Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 w woj. podkarpackim oraz obwodnicę Szczuczyna w ramach S61. Pisaliśmy o tym szerzej tutaj.
Do końca roku planowane jest udostępnienie kierowcom jeszcze ponad 100 km nowych tras, w tym osiągnąć rzecz niezwykle trudną, czyli połączyć autostradą A1 na zasadach tymczasowej organizacji ruchu Tuszyn z Częstochową.
2020 rok to również start nowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030. I tutaj również przed GDDKiA dużo pracy, której efekty bezpośrednio odczują nie tylko kierowcy, ale również mieszkańcy wielu miejscowości.
W ciągu pierwszych kilku dni czerwca 2020 roku ogłoszone zostały przetargi na zaprojektowanie czterech z dziewięciu obwodnic wskazanych w Programie 100 obwodnic w woj. mazowieckim.
Zobacz, co GDDKiA buduje w poszczególnych województwach:
Dodatkowe 21 mld zł na Program Budowy Dróg Krajowych
Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.)”, przedłożoną przez Ministra Infrastruktury.
Największy inwestor i beneficjent – to zobowiązanie i odpowiedzialność
Skutecznie realizowane i rozliczane są projekty, co potwierdza liczba podpisanych umów o dofinansowanie, złożonych wniosków o płatności, oraz kwota unijnej refundacji, jaka wpłynęła do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Na 92 projekty jest już 61 umów o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. W rozpatrywaniu są wnioski na kolejne siedem projektów, a do końca roku złożonych zostanie sześć nowych wniosków.
Źródło: GDDKiA
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…