Nowy CLA jest pierwszym samochodem, który w całości polega na wewnętrznie opracowanym systemie operacyjnym Mercedes-Benz – MB.OS. W rezultacie jest najsprytniejszym Mercedesem, jaki kiedykolwiek powstał.
Głęboka integracja architektury chip-to-cloud z pojazdem umożliwia kontrolę wszystkich siłowników i czujników, zapewniając niezrównane wrażenia immersyjne oraz inteligentną integrację funkcji pojazdu z interfejsem użytkownika. MB.OS to mózg nowego CLA. Kontroluje cztery obszary: inforozrywkę, zautomatyzowaną jazdę, nadwozie i komfort oraz jazdę i ładowanie. W swojej koncepcji pomaga oddzielić sprzęt od oprogramowania, dzięki czemu rozwój oprogramowania jest szybszy i bardziej elastyczny.
Począwszy od nowego CLA producent luksusowych aut ze Stuttgartu dzieli technologiczną inteligencję swoich samochodów na trzy kategorie: MBUX, MB.DRIVE i MB.CHARGE. MB.DRIVE to nowe zbiorcze określenie inteligentnych systemów wspomagania jazdy.
Dzięki MB.OS nowy CLA będzie na bieżąco przez lata – zawsze gotowy na nowe funkcje
CLA wyposażono w superkomputery podłączone do inteligentnej chmury Mercedes-Benz. Umożliwia to bezprzewodowe aktualizacje1) całego oprogramowania pojazdu, w tym – po raz pierwszy – systemów wspomagania jazdy. Dzięki temu CLA pozostaje na bieżąco i zachowuje swoją atrakcyjność przez całe lata, podobnie jak smartfon, który regularnie otrzymuje nowe aplikacje oraz rozszerzone funkcje. Aby zapewnić klientom najwyższej jakości treści i doświadczenia, Mercedes-Benz współpracuje z wiodącymi globalnymi partnerami, takimi jak Google oraz Microsoft. System operacyjny Mercedes-Benz zapewnia maksymalną elastyczność, jeśli chodzi o harmonijną integrację treści od zewnętrznych dostawców. Typowy interfejs użytkownika Mercedes-Benz zostaje zachowany, zapewniając znane i cenione wrażenia użytkownika.
System operacyjny Mercedes-Benz charakteryzuje się również wydajniejszą pracą oprogramowania. W rezultacie bezprzewodowe aktualizacje zużywają znacznie mniej energii w porównaniu z poprzednim systemem. Dzięki zaawansowanym technologiom, wdrażaniu trybów oszczędzania energii i inteligentnej kontroli poszczególnych funkcji MB.OS pozwala Mercedes-Benz wyznaczać nowe standardy w zakresie efektywności energetycznej. Oznacza to większy zasięg oraz mniejszą emisję dwutlenku węgla.
Premiera czwartej generacji systemu MBUX: wyjątkowo intuicyjnej i spersonalizowanej
Sprawdzony i popularny system informacyjno-rozrywkowy Mercedes-Benz User Experience (MBUX) korzysta teraz z MB.OS, co oznacza początek czwartej generacji MBUX-a. To otwarcie nowego świata spersonalizowanych doświadczeń i intuicyjnej interakcji między człowiekiem, a pojazdem, ale to także ustanowienie nowych standardów w całej branży motoryzacyjnej. Nowa generacja MBUX-a to pierwszy na świecie – samochodowy system informacyjno-rozrywkowy, który integruje sztuczną inteligencję (AI) zarówno od firmy Microsoft, jak i Google, po raz pierwszy łącząc wielu agentów AI w jednym systemie.
Nawet trzy ekrany są zasilane najnowocześniejszymi, wysokowydajnymi chipami i grafiką w czasie rzeczywistym z silnika gier Unity. Nowa koncepcja obsługi i wyświetlania informacji jest dostosowana nie tylko do samochodu, ale także do indywidualnych preferencji klienta, zgodnie z zasadą projektowania polegającą na redukcji do tego, co najważniejsze. Udoskonalona warstwa zerowa systemu MBUX na centralnym ekranie pokazuje najważniejsze informacje, sugestie i – po raz pierwszy – ostatnio używane aplikacje1). W widoku aplikacji można je teraz przenosić i grupować w indywidualnie nazywanych folderach, podobnie jak w smartfonie. Gdy aplikacja jest otwarta, proste przesunięcie w lewo powoduje powrót do zbiorczego widoku. Kolejne przesunięcie przenosi użytkownika z powrotem do warstwy zerowej. Alternatywnie można do niej przejść bezpośrednio w dowolnym momencie za pomocą przycisku ekranu głównego.
Mercedes-Maybach – historia, która zdefiniowała samochód i motoryzacyjny luksus
Wirtualny Asystent MBUX: inteligentny, przystępny i empatyczny niczym przyjaciel
Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji (AI) nowy Wirtualny Asystent MBUX rewolucjonizuje relację pomiędzy samochodem a kierowcą. To kolejny ewolucyjny krok w rozwoju asystenta głosowego MBUX, który wykracza teraz daleko poza reagowanie na polecenia. Wirtualny Asystent MBUX umożliwia prowadzenie złożonych, wieloetapowych dialogów – jak ze znajomym – i dysponuje pamięcią krótkotrwałą. Aktywuje się go hasłem „Hej Mercedes”. Korzystając z ChatGPT4o i wyszukiwarki Microsoft Bing, łączy on zbiorową wiedzę internetu. Na przykład: „Hej Mercedes, kiedy zaczyna się sezon kwitnienia wiśni w Japonii? A kiedy w Niemczech?”. Użytkownicy mogą mówić naturalnie, nie skupiając się na konkretnych sformułowaniach. Wirtualny Asystent może na przykład odpowiadać na pytania takie jak „Hej Mercedes, co to jest czarna dziura? Wyjaśnij to tak, aby dzieci mogły to zrozumieć”.
Dzięki Google Gemini Wirtualny Asystent MBUX jest również biegły w pytaniach związanych z nawigacją. Motoryzacyjny agent AI z Google Cloud, opracowany z Gemini za pośrednictwem Vertex AI, jest specjalnie przystosowany do wymogów panujących w branży motoryzacyjnej. Dzięki dostępowi do informacji z platformy Google Maps potrafi udzielać użytkownikom szczegółowych i spersonalizowanych odpowiedzi na pytania dotyczące nawigacji, punktów zainteresowania i nie tylko. Na przykład może odpowiedzieć sugestiami na pytanie: „Hej Mercedes, mam dziś randkę. Masz jakieś pomysły na coś specjalnego do zrobienia w tej okolicy?”.
Mercedes-Benz W 196 R z 1954 r. z opływowym nadwoziem – jeden z najważniejszych samochodów wyścigowych na świecie – na aukcji RM Sotheby’s w Stuttgarcie
Co więcej, Wirtualny Asystent MBUX potrafi zachować kontekst wypowiedzi. W zależności od omawianego tematu może przełączać się pomiędzy Automotive AI Agent od Google oraz ChatGPT. Oznacza to, że użytkownicy są w stanie kontynuować rozmowy i pobierać informacje w trakcie podróży. Wirtualny Asystent MBUX jest zawsze obecny na warstwie zerowej jako „żywy” awatar w postaci gwiazdy Mercedes-Benz. Podczas aktywnego dialogu rozpoznaje emocje i może odpowiednio reagować. Awatar gwiazdy potrafi wyrazić nastrój i okazać empatię, zapewniając wizualną informację zwrotną za pomocą kolorowych animacji. Domyślnie ma kolor niebieski (czerwony w linii AMG). Jeśli wykryje, że klient jest w pozytywnym nastroju, zmienia barwę na zieloną. A jeśli dostrzeże wyraźne szczęście lub podekscytowanie, na przykład w związku z planowaną randką, staje się bardziej kolorowy. W przypadku złości lub smutku zmienia kolor na pomarańczowy/czerwony. Dzięki różnym animacjom Wirtualny Asystent MBUX sygnalizuje również, czy mówi, słucha czy przetwarza informacje. Jasność, intensywność ruchu i kolor gwiazdy płynnie ze sobą współdziałają, aby intuicyjnie komunikować się z kierowcą.
Indywidualna rozrywka dla pasażera z przodu
Zupełnie nowy CLA oferuje pasażerowi z przodu opcjonalny 14-calowy ekran na potrzeby indywidualnej rozrywki. Regularnie rosnące portfolio aplikacji obejmuje platformy strumieniowego przesyłania wideo, takie jak Disney+. Ta popularna usługa strumieniowego przesyłania wideo oferuje szeroką gamę filmów i seriali od Disney, Pixar, Marvel, Star Wars i National Geographic. Od momentu uruchomienia zyskała miliony subskrybentów na całym świecie i koncentruje się na ekskluzywnych treściach, aby stale poszerzać swoją bazę użytkowników. Dzięki przyjaznemu dla użytkownika interfejsowi i stale rosnącej bibliotece Disney+ jest stałym elementem rynku przesyłania strumieniowego. Teraz będzie dostępny w zupełnie nowym CLA – a wkrótce w innych modelach Mercedes-Benz. Do wyboru będzie również platforma do strumieniowego przesyłania wideo RIDEVU od Sony Pictures Entertainment, a także gry wideo z szerokim wyborem tytułów AAA dostarczane przez Boosteroid – dostawcę gier w chmurze. Aby cieszyć się najlepszymi wrażeniami z gier w samochodzie, klienci mogą używać kontrolera Bluetooth lub telefonu komórkowego. Kontroler może być wykorzystywany we współpracy z ekranem dla pasażera nawet podczas jazdy, a w przypadku centralnego wyświetlacza – tylko podczas postoju.
Wygaszacz ekranu dla pasażera można dostosować, wgrywając własne zdjęcia. Aby zapobiegać rozproszeniu kierowcy, zastosowano liczne środki ostrożności, takie jak technologia śledzenia wzroku.
Nawigacja MBUX Surround: harmonijna integracja wspomagania jazdy i wskazówek dotyczących trasy
Komunikacja wizualna osiąga nowy wymiar również dzięki nawigacji MBUX Surround. Dzięki głęboko zintegrowanej architekturze MB.OS zaawansowany system nawigacyjny w czasie rzeczywistym wizualizuje sytuację na drodze. System płynnie łączy w zestawie wskaźników widok wspomagania jazdy z trójwymiarową reprezentacją otoczenia i wskazówkami dotyczącymi trasy. Pokazuje przy tym innych użytkowników drogi, takich jak samochody, rowery, motocykle i piesi. Integracja informacji na wyświetlaczu przed kierowcą przy użyciu grafiki 3D z silnika gier zapewnia niezwykle intuicyjny ogląd sytuacji.
Widząc to, co może „dostrzec” CLA i jego systemy wspomagające, kierowca zyskuje lepszą świadomość sytuacyjną. Buduje to również zaufanie na drodze do autonomicznej jazdy. Wyświetlanie wskazówek dotyczących trasy w reprezentacji otoczenia może być szczególnie pomocne w zatłoczonym ruchu miejskim. Użytkownik jest w stanie wcześnie zobaczyć, co znajduje się na drodze przed nim, na przykład za kolejnym zakrętem, szybko i łatwo rozpoznając otaczające budynki i inną infrastrukturę. Poprzez wizualizację wirtualnej rzeczywistości w czasie rzeczywistym system zapewnia również zintegrowany przegląd statusu samochodu, w tym kierunkowskazów oraz świateł drogowych i mijania. Przyspieszenie i wytracanie prędkości są wizualizowane przez dostosowaną prędkość kół.
Inteligentna nawigacja, której możesz zaufać, z dostosowanymi wskazówkami z Google Maps
Nawigacja w nowym CLA bazuje na Google Maps. Unikalny system nawigacyjny dostarcza klientom Mercedes-Benz to, co najlepsze z obu światów: podstawowe usługi Google Maps jako uznany punkt odniesienia plus zaufany interfejs użytkownika Mercedes-Benz. Oferuje także znane usługi Mercedes-Benz z obszarów ładowania i parkowania. Rozwiązanie nawigacyjne opracowane we współpracy Google i Mercedes-Benz jest jednym z pierwszych systemów integrujących nowego motoryzacyjnego agenta AI Google Cloud na potrzeby samochodowego użytku z Google Maps.
Inteligentna nawigacja Mercedes-Benz na podstawie wielu czynników planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę wraz z postojami na ładowanie. Dynamicznie reaguje na korki lub zmiany w stylu jazdy, a także korzysta z ciągłych prognoz zużycia energii. W przyszłości jeszcze dokładniej, na podstawie wysokości pojazdu, uwzględniane będą przewidywane warunki wiatru.
Aby obliczyć trasę, system kalkuluje zapotrzebowanie na energię. Bierze pod uwagę topografię i profil drogi, temperaturę otoczenia, prędkość oraz potrzeby ogrzewania i chłodzenia, a także inne czynniki, w tym ruch drogowy oraz dostępne stacje ładowania, ich moc i warunki płatności. Obliczenia odbywają się w chmurze i są łączone z danymi pokładowymi.
Inteligentna nawigacja rozpoznaje, kiedy konieczna jest przerwa na ładowanie i automatycznie ją planuje, koncentrując się na optymalizacji całkowitego czasu podróży. Czasami dwa krótkie postoje na ładowanie na stacji o wyższej mocy mogą okazać się korzystniejsze niż jeden dłuższy postój. Ponadto inteligentna nawigacja automatycznie dostosowuje ustawienia ładowania i optymalizuje je pod kątem szybkiego uzupełniania energii. Obejmuje to wstępne kondycjonowanie akumulatora, tak aby we właściwym czasie zapewnić mu optymalną temperaturę do szybkiego ładowania prądem stałym. System zapewnia również wskazówki dotyczące oszczędzania energii.
Mercedes-Benz jest pierwszym producentem samochodów, który wprowadził zintegrowaną funkcję rezerwacji stacji ładowania. Począwszy od Niemiec i USA klienci Mercedes-Benz mogą korzystać ze zintegrowanej usługi ładowania MB.CHARGE Public, która pozwala zarezerwować z wyprzedzeniem punkt ładowania na wybranych firmowych stacjach Mercedes-Benz. Na 2025 r. planowane są dalsze wdrożenia, z długoterminowym celem utworzenia około 10 000 punktów ładowania do końca tej dekady. Początkowo opcja rezerwacji w ramach MB.CHARGE Public będzie bezpłatna, lecz z zastrzeżeniem prawa do pobierania opłat w przyszłości. Jak to działa? Gdy aktywne jest prowadzenie po trasie, samochód automatycznie dokonuje rezerwacji 15 minut przed dotarciem do stacji. Funkcja rezerwacji oszczędza czas oczekiwania i zapewnia pewność co do dostępności punktu ładowania.
KEYLESS-GO teraz z automatycznym blokowaniem i odblokowywaniem
Nowy CLA jest dostępny z opcjonalną funkcją dostępu bezkluczykowego KEYLESS-GO. W najnowszej generacji tego systemu, w zależności od rynku, samochód automatycznie blokuje się lub odblokowuje, gdy użytkownik zbliża się lub oddala wraz z kluczykiem. W razie potrzeby funkcję można dezaktywować. Ponadto KEYLESS-GO jest opcjonalnie dostępny z funkcją HANDSFREE ACCESS, która umożliwia automatyczne otwieranie i zamykanie bagażnika poprzez ruch stopą pod tylnym zderzakiem.
Zaawansowane systemy wspomagania jazdy i parkowania – MB.DRIVE wyznacza nowy standard
Warianty nowego CLA w Europie są standardowo wyposażone w rozbudowane funkcje z zakresu bezpieczeństwa oraz Asystenta utrzymania odległości DISTRONIC. Szczegóły techniczne obejmują osiem kamer, pięć czujników radarowych, dwanaście czujników ultradźwiękowych i chłodzony cieczą superkomputer z rezerwami mocy wystarczającymi do obsługi przyszłych funkcji oraz regularnych bezprzewodowych aktualizacji.
Mercedes-Benz łączy dodatkowe systemy wspomagające komfort pod szyldem MB.DRIVE. Dostępne lub planowane są następujące cyfrowe dodatki1):
· MB.DRIVE ASSIST: dostępny jako opcja od momentu wprowadzenia na rynek w Europie. Oferuje znacznie większy komfort, uzupełniając Asystenta utrzymania odległości DISTRONIC o Asystenta układu kierowniczego, stając się najnowocześniejszym systemem wspomagania jazdy na drugim poziomie SAE. Nowością w CLA jest Asystent zmiany pasa ruchu, który ułatwia ten manewr – wystarczy kliknięcie dźwignią kierunkowskazów
· MB.DRIVE ASSIST PLUS (premiera planowana później) oferuje ulepszone funkcje wspomagania, w zależności od rynku, w tym rozbudowanego Asystenta utrzymania odległości DISTRONIC+. Planowane jest również wprowadzenie funkcji automatycznej zmiany pasa ruchu na autostradach
· MB.DRIVE ASSIST PRO: zawiera dwie dodatkowe kamery, co pozwala na realizację nowych funkcji wspomagania w ruchu miejskim na poziomie 2++ SAE. Technicznie rzecz biorąc, ze względu na modułową konstrukcję MB.DRIVE ASSIST PRO będzie dostępny w CLA na całym świecie, ale z uwagi na przepisy jeszcze nie wszędzie może być zatwierdzony. Wprowadzenie na rynek chińskiej wersji jest wstępnie planowane na 2025 r., ponieważ pozwalają na to tamtejsze ramy regulacyjne. Możliwość regulacyjna istnieje również w USA, gdzie wprowadzenie na rynek planowane jest na 2026 r.
· MB.DRIVE PARKING ASSIST: może lepiej i szybciej rozpoznawać miejsca parkingowe po obu stronach auta (w tym ukośne). Wykrywa również miejsca parkingowe oznaczone nie tylko białymi liniami. Ponadto możliwe jest teraz automatyczne opuszczenie miejsca parkingowego nawet po samodzielnym zaparkowaniu samochod
· MB.DRIVE PARKING ASSIST 360: wzbogaca pakiet Asystenta parkowania o nowe i ulepszone widoki otoczenia oraz nowy wygląd interfejsu.
Bezproblemowy na drodze – dzięki innowacyjnym napędom i typowym dla marki zaletom
Zupełnie nowy Mercedes-Benz CLA: układ napędowy, podwozie, aerodynamika i bezpieczeństwo
· 800-woltowa instalacja i falownik SiC wprowadzają technologię VISION EQXX do produkcji seryjnej
· Dwubiegowa przekładnia przyczynia się do zwiększenia efektywności i umożliwia szczególnie dynamiczną jazdę
· Do 325 kilometrów zasięgu w ciągu zaledwie 10 minut ładowania (dane dla CLA 250+ z technologią EQ, zasięgu WLTP i odpowiedniej stacji DC 500 A)
· Doskonały współczynnik oporu powietrza (Cd) – od 0,21 – przy minimalnych wahaniach w obrębie gamy modelowej
· Przygotowanie do dwukierunkowego ładowania (V2G i V2H)
· Centralna poduszka powietrzna po raz pierwszy dostępna w tej klasie pojazdów
· Wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz wielostopniowy system ochrony przed wysokim napięciem
Zupełnie nowy CLA z technologią EQ to „jednolitrowy samochód” epoki elektrycznej. Dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu energii i imponującemu zasięgowi w swoim segmencie winduje poziom elektromobilności w codziennej eksploatacji na nowy poziom. Początkowo na rynek trafią warianty CLA 250+ z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,2–14,1 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km)2) oraz CLA 350 4MATIC z technologią EQ (zużycie energii w cyklu mieszanym: 12,5–14,7 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km)2). Do końca roku gama modelowa zostanie poszerzona o dodatkowe warianty akumulatorowo-elektryczne oraz CLA z technicznie zaawansowanym napędem hybrydowym (patrz: osobny rozdział).
Dzięki zasięgowi do 792 kilometrów w cyklu WLTP2) nowy CLA 250+ z technologią EQ oferuje dużą swobodę jazdy w swoim segmencie. Ten 272-konny wariant może przejechać ze Stuttgartu do Kilonii lub z Bremy do Monachium bez postojów na ładowanie. Odmiana CLA 350 4MATIC z technologią EQ o mocy 354 KM jest pozycjonowana jako wersja o wysokich osiągach. Łączy ona wysoką efektywność z imponującą przyjemnością z jazdy i znakomitymi osiągami – od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 4,9 sekundy. Oba warianty osiągają prędkość maksymalną 210 km/h.
Architektura 800 V sprawia, że ładowanie może być niemal tak szybkie jak tankowanie
Najważniejsze cechy w pełni elektrycznych CLA to architektura elektryczna 800 V i zaawansowane jednostki napędowe z dwubiegową przekładnią przy głównym napędzie na tylnej osi. Układ 800 V maksymalizuje efektywność i osiągi, a w połączeniu z nową generacją akumulatorów może znacznie skrócić czas ładowania. Dzięki technologii EQ w ciągu 10 minut ładowania zasięg CLA można zwiększyć nawet o 325 kilometrów (dane dla CLA 250+ z technologią EQ, zasięgu WLTP i odpowiedniej stacji DC 500 A). Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) jest możliwe z mocą do 320 kW – zarówno w przypadku CLA 250+, jak i CLA 350 4MATIC.
Pierwsze dwa w pełni elektryczne warianty CLA w skrócie:
CLA 250+ z technologią EQ | CLA 350 4MATIC z technologią EQ | ||
Moc szczytowa | kW | 200 | 260 |
Szczytowy moment obrotowy | Nm | 335 | 515 |
Akumulator: chemia ogniw | nikiel-mangan-kobalt | ||
Akumulator: pojemność użyteczna | kW | 85 | |
Maksymalna moc ładowania AC | kW | 11 | |
Maksymalna moc ładowania DC | kW | 320 | |
Ładowanie DC: zasięg po 10 min (WLTP) | km | 285–325 | 275–315 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 6,7 | 4,9 |
Prędkość maksymalna | km/h | 210 | |
Zużycie energii w cyklu mieszanym WLTP | kWh/100 km | 12,2–14,1 | 12,5–14,7 |
Emisje CO₂ w cyklu mieszanym WLTP | g/km | 0 | 0 |
Zasięg (WLTP) | km | 694–792 | 672–
|
Źródło: Mercedes-Benz