Jeden z najbardziej historycznie znaczących samochodów wyścigowych na świecie, Mercedes-Benz W 196 R „Stromlinienrennwagen” z 1954 r., o numerze podwozia 00009/54, trafi na ekskluzywną, niezależną aukcję w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.
Samochód należy do wyjątkowej kolekcji 11 pojazdów muzeum Indianapolis Motor Speedway, którą RM Sotheby’s będzie oferować podczas trzech aukcji, aby wesprzeć dalsze działania placówki, i zostanie wystawiony w ścisłej współpracy z Mercedes-Benz Classic. Eksperci z Mercedes-Benz Classic Center w Fellbach oraz firmowego archiwum opracowali ekspercki raport dotyczący oryginalności i autentyczności maszyny.
Niewiele historycznych samochodów wyścigowych wywołuje tak silne emocje jak słynne Srebrne Strzały Mercedesa, które zdominowały wyścigi Grand Prix w okresie bezpośrednio przed- i powojennym. Podziwiano je za zaawansowaną technologię i spektakularne prędkości. Model W 196 R został opracowany, aby spełnić nowe przepisy „do 2,5 litra”, które obowiązywały od 1954 r., i wkrótce – w rękach takich legend jak Juan Manuel Fangio oraz Stirling Moss – okazał się murowanym zwycięzcą.
Muzeum Mercedes-Benz – siedem zwycięskich bolidów mistrza świata Lewisa Hamiltona
W 196 R ma rzędowy 8-cylindrowy silnik o pojemności 2494 centymetrów sześciennych, korzystający ze skomplikowanego wału korbowego z łożyskami Hirth. Jednostka z wtryskiem benzyny składa się zasadniczo z dwóch 4-cylindrowych motorów z dwoma wałkami rozrządu. Jego konstrukcja odznaczała się niezawodną, płynną dostawą siły napędowej i po dwóch sezonach rozwoju pozwoliła osiągnąć moc 213 kW (290 KM). Ponieważ nowa formuła z 1954 r. nie nakładała szczególnych ograniczeń na projekt nadwozia, Mercedes-Benz doszedł do wniosku, że opływowe nadwozie z zabudowanymi kołami pozwoli zoptymalizować bolid pod kątem szybkich torów, podczas gdy drugie, z odsłoniętymi kołami, będzie idealne na bardziej kręte tory.
Nowe samochody wyścigowe Mercedes-Benz świętowały swój długo oczekiwany debiut podczas Grand Prix Francji w Reims, w którym wystartowały trzy nowe W 196 R z opływowym nadwoziem. Mercedes-Benz wywalczył wtedy spektakularne podwójne zwycięstwo – zespół kierowców w składzie: Juan Manuel Fangio, Karl Kling i Hans Herrmann zajął, odpowiednio, 1., 2. i 7. miejsce, a Herrmann uzyskał najszybsze okrążenie. Wyścig okazał się ogromnym sukcesem Mercedes-Benz po powrocie do rywalizacji. W 1954 r. Juan Manuel Fangio z nową Srebrną Strzałą wygrał Mistrzostwa Świata Formuły 1.
Podwozie nr 00009/54 w zawodach
W sezonie 1955 W 196 R został dodatkowo udoskonalony, aby był jak najbardziej konkurencyjny. Wszechstronnie ulepszony silnik otrzymał m.in. nowy kolektor dolotowy. Podjęto decyzję o wykorzystaniu nadwozi Grand Prix z odkrytymi kołami w niemal wszystkich wyścigach, a poprawki i aktualizacje doprowadziły do zmniejszenia masy o około 70 kg w porównaniu z poprzednimi modelami. To nie wszystko: do ekipy kierowców dołączył Stirling Moss.
Pierwszym występem tego samochodu, z podwoziem numer 00009/54, wyposażonego w nadwozie z odkrytymi kołami i pilotowanego przez Juana Manuela Fangio, było Grand Prix Buenos Aires – 30 stycznia 1955 r. Kierowca zdobył pole position i ostatecznie zwyciężył w wyścigu.
W 1955 r. ukończono przebudowę włoskiego toru Monza, który otrzymał nową szybką sekcję, stając się legendą w świecie motorsportu. Przed Grand Prix Włoch zdecydowano, że podwozie numer 00009/54 należy – po raz pierwszy w sezonie 1955 – wyposażyć w opływowe nadwozie. Wóz poprowadził Stirling Moss; Fangio w podobnym samochodzie zdobył pole position, a Moss był drugi na starcie. Na dziewiątym okrążeniu wyścigu przejął prowadzenie od Fangio, ale ostatecznie ukończył rywalizację na 7. miejscu, po napotkaniu pewnych problemów mechanicznych. Co znamienne, Anglik, właśnie w samochodzie z podwoziem o numerze 00009/54, zanotował najszybsze okrążenie, uzyskując czas 2:46,9 min przy średniej prędkości 215,7 km/h.
Pod koniec sezonu Formuły 1 w 1955 roku Fangio zdobył swoje drugie z rzędu mistrzostwo świata kierowców, a drugie miejsce zajął Moss – przypieczętowując legendarny status W 196 R.
Tym samym W 196 R zyskał renomę bezdyskusyjnego zwycięzcy. W ciągu dwóch sezonów rodzina modeli W 196 – obejmująca wariant wyścigowego samochodu sportowego, dwumiejscowy 300 SLR (W 196 S) – zdobyła trzy tytuły mistrzowskie w dwóch różnych seriach wyścigowych. W 12 występach w punktowanych rundach Formuły 1 W 196 R triumfował aż dziewięć razy, a do tego wygrał dwa dodatkowe wyścigi bez punktów, co dało łącznie 11 zwycięstw w 14 startach.
W 1964 r. zadecydowano, że samochód z podwoziem numer 00009/54 trafi do Indianapolis Motor Speedway Museum; oficjalnie przekazano go Indianapolis Motor Speedway Foundation w niedzielę 30 maja 1965 r. Przez prawie sześć dekad W 196 R był tam pieczołowicie przechowywany i konserwowany. Okazjonalnie brał udział w ważnych wystawach, takie jak Amelia Island Concours d’Elegance w 1996 r., Canadian International Auto Show w 2003 r. czy wielkie ponowne otwarcie przeprojektowanego Petersen Automotive Museum w grudniu 2015 r. Chociaż samochód pojawiał się na prestiżowych pokazach, ostatnio na ekspozycji Mercedes-Benz na Pebble Beach Concours d’Elegance w 2024 r., nigdy nie był zgłaszany do oceny na konkursach.
00009/54 – jako prawdziwa ikona sportów motorowych – jest jednym z zaledwie czterech znanych kompletnych podwozi W 196 R, które pod koniec sezonu 1955 otrzymały zjawiskowe, fabrycznie zbudowane opływowe nadwozie. Jednocześnie ta wyścigowa maszyna jest zaledwie drugim egzemplarzem W 196 R kiedykolwiek przeznaczonym do prywatnego zakupu i pierwszym oferowanym z opływowym nadwoziem. Samochód ma stosowne barwy Monza z Grand Prix Włoch 1955, a jego historię dokumentuje zestaw materiałów z epoki.
Indianapolis Motor Speedway Museum
Indianapolis Motor Speedway Museu reprezentuje ponad 100-letnie dzieje sportów motorowych, a w swojej misji kieruje się celebracją i pielęgnacją historii stojącej za Indianapolis Motor Speedway oraz Indianapolis 500. Od momentu otwarcia w 1956 r. muzeum ożywia innowacyjność, emocje i kulturowe znaczenie wyścigów Indianapolis Motor Speedway. To, co zaczęło się od wystawy liczącej zaledwie 12 samochodów, stało się jedną z najlepszych kolekcji wyścigowych aut i artefaktów na świecie – z ponad 55 000 eksponatów oraz przeszło 150 pojazdami. Muzeum rozpala ciekawość, zachęca do odkryć i pielęgnuje tradycję.
RM Sotheby’s
RM Sotheby’s to największy na świecie dom aukcyjny kolekcjonerskich samochodów pod względem łącznej sprzedaży. Połączenie ponad 40-letniego doświadczenia w branży aut kolekcjonerskich oraz pionowo zintegrowanego zakresu usług RM – od aukcji (na żywo i online) i prywatnej sprzedaży aż po planowanie majątkowe i usługi finansowe – z zespołem ekspertów i międzynarodową obecnością zapewnia niezrównany poziom obsługi. Obecnie RM Sotheby’s odpowiada za sześć na dziesięć najcenniejszych samochodów kiedykolwiek sprzedanych na aukcji.
Mercedes-Benz Heritage GmbH
„Dziedzictwo tworzy przyszłość” – kierując się tym hasłem, Mercedes-Benz Heritage GmbH, jako spółka zależna w całości należąca do Mercedes-Benz AG, odpowiada za cały zakres historycznych tematów związanych z marką spod znaku gwiazdy. Mercedes-Benz Heritage GmbH składa się z czterech jednostek organizacyjnych: Mercedes-Benz Museum, Mercedes-Benz Classic Center, Mercedes-Benz Archives & Collections oraz Mercedes-Benz Classic Club Management.
Źródło: Mercedes-Benz