Marka Mercedes-Maybach ucieleśnia motoryzacyjny kunszt najwyższej próby i bezwarunkowe dążenie do perfekcji. To już nie tylko inżynieria, ale i sztuka – i jak na prawdziwą sztukę przystało, stoi za nią fascynująca historia. To historia utalentowanego inżyniera Wilhelma Maybacha, który był „ojcem” silników spalinowych oraz współtwórcą koncepcji nowoczesnego samochodu.
Wilhelm Maybach był zaangażowany zarówno w rozwój jednostek spalinowych, jak i całych samochodów. To on jest twórcą Mercedesa 35 HP z 1900 r., znanego jako Simplex, który uchodzi za pierwszy współczesny samochód. Po wielu latach współpracy z Gottliebem Daimlerem oraz firmą Daimler-Motoren-Gesellschaft zajął się produkcją automobili pod własną marką. Pierwszy z nich zadebiutował w 1921 r. Od tamtej pory nazwa Maybach była synonimem tego, co najlepsze w świecie luksusu oraz motoryzacyjnej inżynierii.
Mercedes-Maybach EQS SUV dostępny w sprzedaży w Polsce
I tak jest do dziś: w XXI wieku marka Mercedes-Maybach tworzy prawdziwe samochody marzeń. Współczesne Maybachy, od limuzyn 57 i 62 po obecną Klasę S oraz modele GLS i EQS SUV, oferują niezrównany poziom komfortu i najnowocześniejsze techniczne osiągnięcia, a każdy egzemplarz jest „szyty na miarę” zgodnie z życzeniami swojego nabywcy. Teraz dołącza do nich roadster SL 680 Monogram Series.
Interesujące fakty i ciekawostki na temat marki Mercedes-Maybach
· W 1885 r., nim powstały pierwsze automobile, Wilhelm Maybach wspólnie z Gottliebem Daimlerem skonstruowali pierwszy spalinowy motocykl napędzany paliwem ropopochodnym na świecie – Reitwagen.
· W 1900 r. Wilhelm Maybach, ówczesny dyrektor techniczny zakładów Daimler-Motoren-Gesellschaft i wieloletni bliski współpracownik Gottlieba Daimlera, opracował pierwszego Mercedesa. Nisko położony środek ciężkości, aluminiowy silnik zamontowany wzdłużnie z przodu i innowacyjna chłodnica o strukturze plastra miodu sprawiły, że Mercedes 35 HP – znany jako Simplex – uchodzi za prekursora nowoczesnych aut osobowych. Kiedy wiosną 1901 r. nowy wóz zdominował tydzień wyścigów w Nicei, Wilhelm Maybach otrzymał tytuł „Roi des Constructeurs” – „Króla projektantów”.
Mercedes-Maybach prezentuje swoją pierwszą kolekcję perfum Haute Parfumerie
· Maybach był gorącym zwolennikiem sportu motorowego, uznając go za czynnik niezbędny do rozwoju techniki i seryjnej produkcji samochodów. Powiedział: „Uczymy się więc z wyścigów. Nie ma wątpliwości, że to właśnie one w tak szybkim tempie udoskonaliły nasze samochody turystyczne, i że dziś są tak samo niezbędne jak przed laty”.
· Na berlińskiej wystawie samochodowej we wrześniu 1921 r. spółka Maybach Motorenbau GmbH zaprezentowała swój pierwszy produkowany seryjnie samochód – model W 3. Był to pierwszy produkowany seryjnie niemiecki samochód wyposażony w układ hamulcowy działający na cztery koła oraz przekładnię planetarną, a jego wnętrze wykończono najlepszymi materiałami.
· Wilhelm Maybach wraz z synem Karlem projektowali mocne, innowacyjne silniki, które napędzały sterowce, samoloty, statki i lokomotywy – w tym „Latającego Hamburczyka” z 1932 r., przodka pociągów wysokich prędkości.
· W latach 20. i 30. podróże na znaczne odległości były kwestią statusu i stylu. W czasach, gdy powstały najznamienitsze liniowce – francuski Normandie i brytyjska Queen Mary, Maybach budował najlepszy samochód – Maybach Zeppelin. Najbardziej okazała luksusowa niemiecka limuzyna swojej epoki łączyła rozwiązania techniczne, osiągi i komfort z najwyższej półki.
· W 1960 r. firma Maybach-Motorenbau GmbH została przejęta przez Daimlera, a w 2002 r. zaprezentowała swoje pierwsze współczesne limuzyny. Modele Maybach 57, Maybach 62 i Maybach 62 Landaulet – motoryzacyjne dzieła sztuki – powstawały w oparciu o osobiste dyskusje klientów z projektantami w Maybach Center of Excellence (z ang. centrum doskonałości) w Sindelfingen pod Stuttgartem, a następnie były budowane w manufakturze Maybacha.
· Od 2015 r. tradycję marki kontynuują modele Mercedes-Maybach, na czele ze specjalną wersją Klasy S, która od chwili debiutu cieszy się uznaniem nabywców na całym świecie – również w Polsce. W 2024 r. nasz kraj był drugim co do wielkości rynkiem zbytu samochodów Maybacha w Europie.
· Mercedes-Maybach Klasy S w aktualnym wydaniu oferuje wysokiej klasy nagłośnienie Burmester® 4D, które liczy aż 31 głośników, w tym 6 emitujących dźwięk z góry, 4 przyuszne, 8 przetworników dźwięku oraz dwa wzmacniacze. Zamontowane w siedzeniach przetworniki zapewniają audiofilom „wciągający” krajobraz dźwiękowy – stąd nazwa 4D. Łączna moc tego zestawu wynosi 1750 W.
· Na życzenie nabywcy modeli Mercedes-Maybach mogą zamówić zintegrowaną chłodziarkę oraz komplet posrebrzanych kieliszków Robbe & Berking. Ta niemiecka firma od ponad 150 lat zajmuje się rzemieślniczą produkcją zastaw stołowych z czystego srebra, a od 2008 r. trudni się także renowacją i przebudową unikalnych drewnianych jachtów żaglowych we własnej stoczni.
· Mercedes-Maybach to nie tylko samochody, ale i gama wysokiej klasy lifestyle’owych akcesoriów. Kolekcja MAYBACH Icons of Luxury (z ang. ikony luksusu) obejmuje m.in. okulary przeciwsłoneczne, skórzane torby i inne elementy garderoby sygnowane emblematem ikonicznej marki. Wykorzystuje do tego celu materiały wyselekcjonowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, takie jak naturalny róg, drewno, tytan, kaszmir czy gatunki skóry, spełniające najwyższe standardy ekologiczne.
· Samochody Mercedes-Maybach nie są „tylko” lepiej wyposażonymi Mercedesami; poza zmianami w designie i specyfikacji przechodzą szereg udoskonaleń technicznych, takich jak dodatkowe uszczelnienia i izolacja akustyczna (np. pianka absorbująca w nadwoziu i w oponach, dźwiękochłonne szyby), a po wyprodukowaniu trafiają na specjalną, jeszcze bardziej szczegółową kontrolę jakości.
· Kolejną wizytówką modeli Mercedes-Maybach jest dodatkowy tryb jazdy Maybach, skonfigurowany pod kątem maksymalnego poziomu komfortu podróżujących z tyłu.
· Modele Mercedes-Maybach można zamówić z ekskluzywnym dwukolorowym malowaniem (w przypadku Klasy S taka opcja kosztuje blisko 90 tys. zł) z ręcznie nanoszoną linią rozdzielającą oba odcienie; cały proces nakładania tego lakieru jest zresztą realizowany z wykorzystaniem metod ręcznej pracy i zajmuje nawet tydzień. Ciekawostka: do nałożenia 4-milimetrowej linii rozdzielającej kolory służy specjalna taśma. Przed jej naklejeniem drzwi auta są obciążane ciężarkami, co symuluje późniejsze domontowanie okien, paneli wykończeniowych, głośników i innych elementów wyposażenia. Obciążenie drzwi gwarantuje, że linia wzdłuż karoserii będzie znajdować się na jednakowej wysokości.
· Pierwszy elektryczny model Maybacha – Mercedes-Maybach EQS SUV – stanowi kolejny krok na drodze zaangażowania marki w elektromobilną transformację. Tuż po debiucie otrzymał wprost kosmiczną misję. Marka połączyła siły z Space Perspective – pierwszą na świecie firmą, która zaoferuje loty kosmiczne neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Założyli ją weterani lotów kosmicznych: Jane Poynter i Taber MacCallum. Elektryczne Maybachy będą służyć odkrywcom Space Perspective podczas naziemnych podróży do i ze stanowiska startu w kosmos.
· Typowym kolorem dla marki Mercedes-Maybach jest ekskluzywny odcień różowego złota, który poza elementami wykończenia wnętrza może zdobić nawet klucz do samochodu.
· Program personalizacji MANUFAKTUR odpowiada na najbardziej wyszukane pragnienia klientów – obejmuje dodatkowe opcje indywidualizacji nadwozia i wnętrza. Pozwala to nabywcom tworzyć prawdziwie unikatowe samochody Mercedes-Maybach. Kunszt opcji MANUFAKTUR jest widoczny i namacalny – w wykonaniu haftu, skórzanej galanterii oraz starannym dopasowaniu elementów. To zasługa zespołu oddanych specjalistów od ręcznego wykańczania, którzy przeszli co najmniej 3-letnie szkolenie. Przy programie indywidualizacji MANUFAKTUR pracuje łącznie około ponad 200 par rąk – wszystkie w jednym celu: by zapewniać najwyższy stopień wyjątkowości i personalizacji. Z niespotykanym taktem i pasją, z wykorzystaniem ekskluzywnych materiałów o najlepszym pochodzeniu. Rymarze mierzą elementy kabiny tak samo jak w przypadku szycia eleganckiej odzieży. Specjaliści od tapicerki wycinają skórzane segmenty, a szwaczki pracują nad ozdobnymi szwami i misternym pikowaniem. Wiele szwów jest trudno dostępnych – na przykład na wewnętrznej stronie uchwytów w podsufitce, dlatego pracownicy manufaktury muszą łączyć kunszt z kreatywnością.
· Do oferty marki regularnie trafiają limitowane, kolekcjonerskie serie. Przykład: Klasa S Haute Voiture, kunsztownie zbudowana przy użyciu najlepszych materiałów. Model inspirowany światem wysokiego krawiectwa – haute couture – był dostępny w ściśle limitowanej edycji 150 egzemplarzy. Ekskluzywną aurę potęgowały m.in. wykończenia wnętrza ze specjalnej tkaniny bouclé (pol. bukla, rodzaj mięsistej dziadziny z przędzy pętelkowej) w odcieniach niebieskim, beżowym, różowego złota oraz złotym, z wyszukanymi detalami na tapicerce foteli, a także specjalne animacje systemu operacyjnego MBUX.
· Mercedes-Maybach EQS SUV to pierwszy model Mercedes-Benz AG wykończony roślinnie garbowaną skórą. Jako garbniki wykorzystywane są tu łupiny ziaren kawy. Woda używana do garbowania krąży w obiegu zamkniętym i po recyklingu wraca do naturalnych zbiorników. Również stosowane środki natłuszczające są wyłącznie pochodzenia roślinnego. Skóra przetworzona w zrównoważony sposób nie jest konserwowana solą. Pozwala to zaoszczędzić około 45 kg soli na każdy egzemplarz samochodu. Z produktów ubocznych garbowania powstają nowe upcyklingowe akcesoria, takie jak kompostowalne doniczki, pianki izolacyjne czy deski tarasowe. Korzyści odnoszą także farmerzy kawy, bowiem sprzedaż łupin zapewnia im dodatkowy dochód.
· Koncepcję holistycznego, zmysłowego luksusu uzupełniają specjalne kompozycje zapachowe modeli Mercedes-Maybach. Na przykład EQS SUV roztacza w swojej kabinie specjalny zapach No. 12 MOOD ebony. Jego niezwykła, polaryzująca woń uwodzi i przenosi podróżujących w świat magii. Kojące, pobudzające fantazje drzewo sandałowe nadaje odrobinę orientu, a połączenie z urzekającą frezją i pikantnym goździkiem przywołuje skojarzenia z egzotycznym targiem z przyprawami.
· Ciekawostka historyczna: w 1946 r. samochodem Maybach podczas wizyty w zrujnowanej Warszawie podróżował Fiorello La Guardia, amerykański adwokat i polityk, burmistrz Nowego Jorku, generalny dyrektor UNRRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration, z ang. Administracja Narodów Zjednoczonych do spraw Pomocy i Odbudowy). W powojennej Polsce znajdowało się prawdopodobnie kilka aut superluksusowej marki – bardzo okazjonalnie można było zobaczyć je w krajowych filmach i serialach („Noc generałów”, „Stawka większa niż życie”).
Źródło: Mercedes-Benz