Categories: Wiadomości

GDDKiA – obwodnica Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40 dostępna dla kierowców

Kierowcy mogą już korzystać z ponad 14-kilometrowej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40. To kontynuacja oddanej w 2010 r. południowej obwodnicy tego miasta. Całość tej trasy wyprowadza ruch tranzytowy z Kędzierzyna-Koźla oraz sąsiedniego Ujazdu, ułatwiając komunikację z autostradą A4.

Obwodnica Kędzierzyna-Koźla to jedna z trzech nowych obwodnic w woj. opolskim. Na etapie realizacji w systemie Projektuj i buduj są dwie obwodnice, Olesna w ciągu S11 i Praszki w ciągu DK45. Łączna długość tych trzech obwodnic wynosi około 50 km. Kędzierzyn-Koźle już omijamy, a pozostałe dwie obwodnice udostępnimy do ruchu wiosną przyszłego roku.

– Dzięki realizacji tej inwestycji wyprowadzony został ruch tranzytowy zarówno z Kędzierzyna-Koźla, jak i z Ujazdu. Budowa nowego odcinka drogi o parametrach pozwalających na prowadzenie ruchu ciężkich pojazdów, z dala od terenów zabudowanych, poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo kierowców poruszających się tą trasą. Znacznie skróci też czas przejazdu podróżujących pomiędzy województwem opolskim i śląskim, ułatwiając komunikację z autostradą A4 oraz w ruchu międzynarodowym między Polską a Czechami – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Od początku roku udostępniliśmy do ruchu 15 odcinków dróg o łącznej długości blisko 160 km – powiedział Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA. – Otwarta dzisiaj obwodnica Kędzierzyna-Koźla to nie koniec dobrych informacji dla użytkowników dróg. Do końca tego roku planujemy udostępnić jeszcze 12 odcinków o łącznej długości blisko 180 km.

Od prac przygotowawczych do realizacji

Przygotowania do budowy obwodnicy Kędzierzyna-Koźla trwały od kilku lat. Decyzję o zezwoleniu na realizację tej inwestycji (ZRID) otrzymaliśmy w czerwcu 2020 r., a umowę z wykonawcą robót, konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag, podpisaliśmy w październiku 2018 r. Opiewa ona na kwotę 220 628 748 zł. Zadanie zostało dofinansowane ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

– Z ogromną satysfakcją przyjęliśmy fakt ukończenia budowy obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, która została wsparta przez Unię Europejską kwotą ponad 207 mln zł. Jednocześnie trwa gruntowana modernizacja linii kolejowej z Kędzierzyna-Koźla do Opola wsparta przez UE kwotą 432 mln zł. Dzięki realizacji obu tych inwestycji poziom życia mieszkańców Kędzierzyna-Koźla znacząco się poprawi – przede wszystkim ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza miasto, co przyczyni się do redukcji zanieczyszczenia powietrza. Możliwość zagwarantowania mieszkańcom miasta, obywatelom Unii Europejskiej, bezpieczeństwa i zdrowia, które stanowią najważniejsze wartości w życiu każdego człowieka, jest osiągalna dzięki współpracy w duchu solidarności, dialogu i odpowiedzialności, czego namacalnym dowodem jest oddana dziś do użytku inwestycja – powiedziała Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej.

Zakres inwestycji

Wybudowany odcinek stanowi kontynuację obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, która biegnie w kierunku autostrady A4 i jest zlokalizowany na terenie województwa opolskiego i śląskiego, na terenie gmin Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Rudziniec. Nowa trasa rozpoczyna się rondem w ciągu DK40, omija Sławięcice oraz Ujazd, a następnie włącza się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec. \

Do skrzyżowania z DW426 jest to droga jednojezdniowa z dodatkowym pasem do wyprzedzania o przekroju (2+1), natomiast na pozostałym odcinku o przekroju jednojezdniowym dwupasowym.



Ważnym elementem tej inwestycji są także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowana została infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).

W ramach inwestycji powstało 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda.

Korzyści z inwestycji

Dzięki realizacji tej inwestycji wyprowadzony został ruch tranzytowy zarówno z Kędzierzyna-Koźla, jak i z Ujazdu. Znacznie poprawi się komfort jazdy i bezpieczeństwo kierowców poruszających się tą trasą.

Budowa nowego odcinka drogi z dala od terenów zabudowanych, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, zapewnia komfort ruchu tranzytowego. W znaczny sposób skróci czas podróżujących na odcinku pomiędzy województwem opolskim i śląskim oraz w ruchu międzynarodowym między Polską a Czechami. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój gospodarczy terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi krajowej nr 40 oraz w całym województwie opolskim.

Źródło: GDDKiA



Redakcja

Recent Posts

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

17 godzin ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

17 godzin ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

17 godzin ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

2 dni ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

3 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

4 dni ago