Klasyk tygodnia – Škoda 1200 świętuje 70-lecie

Z fabryki w mieście Mlada Boleslav 11 lipca 1952 roku wyjechał pierwszy seryjny sedan Škoda 1200, ktory był także pierwszym modelem marki z całkowicie metalową karoserią. Opływowe nadwozie zaprojektowano w tunelu aerodynamicznym.

To była także historyczna zmiana w produkcji ówczesnych czechosłowackich samochodów, które do tego momentu powstawały na drewnianej ramie. Jak podkreślono, w tym momencie zakończyła się era stolarzy w Škodzie. Metalowa konstrukcja oznaczała róznież poprawę sztywności nadwozia i pasywnego bezpieczeństwa.

Prace nad nowym modelem marki Škoda rozpoczęto już w 1948 roku. Pierwszy prototyp powstał rok później i w dalszej kolejności kilka jego wersji z różnymi typami nadwozi jak m.in. kombi STW (Station Wagon) czy kabriolet i wersja użytkowa.

Škoda 1200 zyskała szybko przydomek „sedan”, bo to było wówczas największym priorytetem producenta. Auto miało długość 4500mm, szerokość 1680 mm i wysokość 1520 mm. Do napędu zastosowano czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1221 cm3 i mocy 36 KM przy 4000 obr./min, który osiągał prędkość maksymalną 105 km/h i zużywał 10 l benzyny na 100 km. Pojazd miał masę 1050 kg.

Klasyk tygodnia – Skoda Trekka – wyprodukowana w Nowej Zelandii, do kupienia w Czechach

Josef Velebný – ojciec nie tylko sedanów

 Ważną osobowością wśród konstruktorów i projektantów był Josef Velebný (1906-1989), który rozpoczął pracę w firmie Laurin&Klement w 1925 roku. Po 21 latach pracy awansował na szefa działu konstrukcji karoserii. Jego zadaniem była optymalizacja aerodynamiki pojazdu, obniżenie hałasu, zwiększenie prędkości maksymalnej i zmniejszenie zużycia paliwa.

Wówczas pracowano na drewnianych modelach wykonanych w skali 1:5 i 1:10 oraz 1,8 metrowym tunelu aerodynamicznym, który dostępny był w centrum lotnictwa w praskich Letňanech (VZLÚ). Warto dodać, iż pierwszym testom poddawano już samochody Škoda 1101/1102, ale główną uwagę poświęcono dopiero nowości z metalową karoserią.

Klasyk tygodnia – Škoda 1100 MBX za 100 tys. zł

Nowy sedan stał się także bazą do innych wersji nadwoziowych, których produkcję rozpoczęto jesienią 1952 roku w Vrchlabi. Natomiast w Kvasinach powstawały sanitarki. Na początku 1953 roku ofertę poszerzono o wersję kombi Škoda 1200 STW, które w momencie złożenia tylnych siedzeń oferowało powierzchnię do spania o długości 1750 mm, szerokości 1380 mm i wysokości 990 mm.

Samochody  Škoda 1200 sedan sukcesywnie modernizowano. W odróżnieniu od pierwszej serii zmodyfikowano kierunkowskazy (mechaniczne na błotniku zastąpiono lampkami elektrycznymi), a od 1956 roku wprowadzono do produkcji zmodyfikowaną Škodę 1201 z mocniejszym silnikiem o mocy 45 KM przy 4200 obr./min.

Škoda 1200/1201 zakończyła swoja historię jesienią 1961 roku. Wyprodukowano łącznie 67 071 egz., z czego ok. 27 000 sedanów, 15 000 kombi.

Źródło: Škoda Auto