Klasyk tygodnia – Tatraplán T600, ostatni egzemplarz czechosłowackiej historii

Dzisiaj zdobycie takiego modelu Tatry, graniczy z cudem. Kolekcjonerzy wciąż poszukują nawet egzemplarzy w złym stanie. Niedawno taki egzemplarz nadający się do gruntownej renowacji został sprzedany w Szwecji.

Tatraplan T600 zadebiutował podczas salonu motoryzacyjnego w Pradze 18 października 1947 roku, a jego produkcja seryjna rozpoczęła się 24 czerwca 1948 roku. Jednak Tatra specjalizowała się w produkcji samochodów użytkowych i dlatego w latach 1948-1951 produkcję powierzono zakładowi w Koprzywnicy, by w kolejnym roku przenieść do Skody Mlada Boleslav. Łącznie powstało 6342 egzemplarzy i dzisiaj każdy z zachowanych stanowi cenny element kolekcji.

Nowe Muzeum aut ciężarowych Tatra w Kopřivnicy

Auto napędzane było czterocylindrowym silnikiem benzynowym typu bokser o pojemności skokowej 1952 cm3 chłodzonym powietrzem o mocy 52 KM przy 4000 obr./min. Warto dodać, iż nad jego projektem pracował Ferdinand Porsche.

Klasyk tygodnia – futurystyczna perła Tatra 77

Egzemplarz, który został sprzedany na aukcji w Szwecji za 245 000 koron szwedzkich pochodzi z 1950 roku i ma za sobą przebieg 96 251 kilometrów. Z dostępnych informacji wynika, iż do Szwecji Tatra wyeksportowała 148 egzemplarzy.

Obecny stan auta jest widoczny na załączonych w galerii zdjęciach. Auto jest w dużym stopniu skorodowane, brakuje także niektórych elementów. Jednostka napędowa została wymontowana wiele lat temu i miała być wykorzystana do małego samolotu. Według ostatniego właściciela daje się uruchomić.

Można oczekiwać, iż renowacja tego cennego pojazdu potrwa kilka kolejnych lat.