GDDKiA – autostrada A1 Włocławek – Toruń zostanie poszerzona

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził Program inwestycji zakładający poszerzenie autostrady A1 na odcinku od węzła Włocławek Północ do węzła Toruń Południe o dodatkowe pasy ruchu. To kolejna inwestycja związana z rozbudową autostrad przewidziana do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. O trzeci i czwarty pas poszerzona zostanie A2 na odcinku Warszawa – Łódź, trzeci pas zostanie dobudowany także na autostradzie A4, od Krzyżowej do Tarnowa.

– Wiele odcinków obecnie istniejącej sieci dróg szybkiego ruchu wyczerpało lub w najbliższym czasie wyczerpie możliwości sprawnego przenoszenia rosnących z roku na rok potoków ruchu. Jest tak także w przypadku autostrady A1. Dlatego reagujemy z wyprzedzeniem i rozpoczynamy prace przygotowawcze związane z dobudowaniem trzeciego pasa na obu jezdniach A1 pomiędzy Włocławkiem a Toruniem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Inwestycja będzie polegała na rozbudowie łącznie 34,8 km A1 o trzeci pas ruchu o szerokości 3,75 m na każdej z jezdni autostrady, na odcinku od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ.

GDDKiA – gdzie powstają stacje ładowania pojazdów elektrycznych na sieci dróg krajowych

Realizacja inwestycji przyczyni się do dostosowania parametrów technicznych A1 do prognozowanego wzrostu natężenia ruchu, w szczególności spowodowanego przejęciem ruchu z drogi ekspresowej S10 Szczecin – Warszawa, w związku z planowaną budową S10 na odcinku od węzła Włocławek Północ do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (A50/S50).

GDDKiA – wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 na drogach wojewódzkich

Inwestycja zapewni zwiększenie przepustowości, skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa istniejącej autostrady oraz umożliwi efektywne rozprowadzenie zwiększonego ruchu drogowego powstałego na trasach dojazdowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wykonana w ramach Studium Korytarzowego budowy S10 (A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej) prognoza ruchu wykazała średnie natężenie w 2050 r. w przedziale od 64,3 tys. poj./dobę do 67,2 tys. poj./dobę. Prognozowane natężenie ruchu zbliża się zatem do wartości odpowiednich dla przekroju 2×3 pasy ruchu.

W ramach prac przygotowawczych, zaplanowanych na lata 2022-2026, zostanie wykonana pełna analiza i prognoza ruchu oraz analiza przekroju skoordynowana z wynikami prognozy dla budowy S10. Zakres prac przygotowawczych, o wartości ok. 2,4 mln zł, obejmuje ponadto opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do uzyskania decyzji środowiskowej oraz jej uzyskanie. Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 490 mln zł.

Źródło: GDDKiA