Categories: Wiadomości

Rynek cen OC w 2019 – ostatni rok niskich cen? (raport)

Ceny OC w 2019 roku były stabilne – wynika z raportu rocznego Punkty analizującego ceny polis sprzedanych przez multiagencję. W ubiegłym roku kierowcy za obowiązkową polisę płacili średnio 664 zł. Niezmiennie najwięcej za obowiązkowe OC płacili kierowcy z województwa pomorskiego (745 zł), dolnośląskiego (725 zł) i mazowieckiego (717 zł). W ciągu 12 miesięcy przeciętne stawki za podstawowe ubezpieczenie auta spadły zaledwie o 3,2 proc. (porównując I kw. do IV kw.).

Standardowo najwyższe składki przypadły mieszkańcom Wrocławia (859 zł), Gdańska (830 zł) oraz Warszawy (805 zł). Rynek ubezpieczeń okazał się natomiast łaskawy dla mieszkańców  Rzeszowa (622 zł) oraz Opola (623 zł) i Kielc (633 zł). Patrząc z kolei na średnią wojewódzką, najmniej za obowiązkową polisę komunikacyjną płacili mieszkańcy świętokrzyskiego (576 zł) oraz podkarpackiego (559 zł).
Niezmiennie istotny wpływ na ostateczną cenę polisy ma miejsce zamieszkania. Z analizy multiagencji Punkta wynika, że składka OC w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców jest nawet 8 proc. niższa niż przeciętna składka w danym województwie. Średnio mieszkańcy mniejszych miejscowości za OC płacili mniej o 54 zł (610 zł) od przeciętnej  składki ogólnopolskiej. Największe różnice w cenie pomiędzy dużym miastem a mniejszą miejscowością występują w województwie łódzkim – 8 proc. i mazowieckim – 7 proc.

Szkody i wiek mają znaczenie

Ciekawie prezentuje się szczegółowa analiza cen OC pod kątem cech kierowców. W 2019 roku najmniej za OC płacili bezszkodowi kierowcy – 644 zł. Co charakterystyczne, im ceny obowiązkowego ubezpieczenia spadły najmniej – zaledwie o 2,2 proc. w ciągu roku. Z kolei kierowcom z 1 szkodą na koncie stawki spadły aż o 6 proc. (z 2 szkodami o 3 proc., z 3 – 0 5,8 proc.).

Jeszcze wyraźniej spadek cen dotyczył młodych kierowców – od początku roku w tym segmencie składka poszła w dół o ponad 15 proc. Nadal oczywiście płacą oni za obowiązkowe ubezpieczenie prawie dwukrotnie więcej (o 80 proc.) niż przeciętny kierowca. Jednak pod pozorem stabilizacji cen na relatywnie niskim poziomie, towarzystwa prowadziły małą wojnę cenową w wybranych segmentach klienckich. – powiedział Sławomir Bilik, CEO Punkty.

Koniec niskich cen?

Interesująco wygląda też rozkład cen w ujęciu miesięcznym za zeszły rok. Mimo ogólnej stabilizacji analiza średnio miesięcznych stawek za OC wskazuje, że od IV kw. 2019 roku mamy do czynienia z odwróceniem dotychczasowego trendu. Zgodnie z danymi Punkty od października przeciętne składki za obowiązkowe ubezpieczenie powoli rosną – na koniec grudnia różnica wyniosła 44 zł porównując z październikiem 2019 roku (odpowiednio: 688 zł wobec 644 zł).

W 2019 wielu kierowców płaciło za polisy OC mniej niż w rok wcześniej, nie mówiąc już o latach 2015-2017, gdy stawki średnio rocznie rosły o kilkadziesiąt procent. Wygląda jednak na to, że trend spadkowy wyhamował. Po raz pierwszy od kilku lat ubezpieczyciele zebrali mniej składek za OC. Wzrosły za to wypłaty odszkodowań. Rośnie inflacja i koszty własne towarzystw. W najbliższym roku właściciele aut powinni się więc liczyć ze wzrostem stawek za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu.

Bartłomiej Roszkowski, członek zarządu Punkty

Ubezpieczenia trafione w punkt: kto, za co, ile?

  • Najwięcej za obowiązkowe OC płacą młodzi kierowcy (1200 zł) – średnio wydają o 605 zł więcej od kierowców w wieku 55+
  • Najniższa średnia składka dotyczy osób w związkach małżeńskich (616 zł), a najwyższa singli (814 zł)
  • Najniższe średnie OC dotyczy samochodów z małą pojemnością (do 1.0 – 537 zł), a najwyższe – samochodów z silnikiem powyżej 3.0 l (796 zł)
  • Największy wzrost przeciętnych cen OC w skali roku dotyczy Lublina – o 6 proc. Z kolei największy spadek wystąpił w Gorzowie Wielkopolskim (21 proc.) i Wrocławiu (11 proc.)
Pełny raport

Źródło: dane własne Punkty na podstawie sprzedanych polis w okresie 01.01.2019-31.12. 2019



Redakcja

Recent Posts

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

14 godzin ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

2 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

3 dni ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

3 dni ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

4 dni ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

4 dni ago