Mercedes-Benz w gronie youngtimerów – kolejne modele w elicie klasyków

W 2025 r. wiele linii modelowych Mercedes-Benz kończy 30 lat – a ten wiek uprawnia je do otrzymania statusu samochodu zabytkowego w Niemczech oraz w wielu regionach Polski. Do tego grona należą pierwsze egzemplarze Klasy E serii 210 oraz Sprintera, a także kolejne roczniki roadstera SL serii 129 i Klasy E Coupé serii 124.

Minimalny wiek 30 lat jest jednym z warunków do uzyskania tablicy rejestracyjnej z literą H dla aut zabytkowych w Niemczech, a także do wpisania pojazdu do ewidencji zabytków w wielu województwach naszego kraju. Znaczącą rolę w utrzymaniu youngtimerów i klasyków Mercedesa w pełnej sprawności odgrywa kompleksowa oferta części Mercedes-Benz Classic, obejmującą około 160 000 pozycji. Szczególną uwagę zwraca się tu na komponenty istotne dla jazdy i bezpieczeństwa. Części oferuje blisko 3000 autoryzowanych dealerów w 170 krajach świata, a wiele z nich można odebrać w ciągu 24 godzin.

Styczeń 1995 r.: Sprinter nowym synonimem auta dostawczego

23 stycznia 1995 r. odbyła się oficjalna premiera Mercedesa Sprintera. Właśnie tego dnia 500 nowiutkich egzemplarzy opuściło fabrykę w Düsseldorfie i trafiło do niemieckich salonów Mercedes-Benz. Model odznaczony tytułem Vana Roku 1995 odniósł tak wielki sukces, że wkrótce użyczył swojej nazwy całej kategorii pojazdów – potocznie zwanej „klasą Sprintera”. Oferowano go z różnymi rozstawami osi i wariantami nadwozia. Początkowo oferta obejmowała trzy wersje: benzynową, wysokoprężną wolnossącą oraz turbodiesla. Standardowe wyposażenie obejmowało system zapobiegający blokowaniu kół ABS, automatyczny hamulcowy mechanizm różnicowy ABD i – po raz pierwszy w vanie – komplet hamulców tarczowych.

Czerwiec 1995 r.: Klasa E serii modelowej 210 z „czterooką twarzą”

W czerwcu 1995 r. Mercedes-Benz zaprezentował nową generację Klasy E. Seria modelowa 210 zwracała uwagę wyrazistym przednim pasem z czterema okrągłymi reflektorami. Kolejny przełom stanowiły oferowane linie wyposażenia: CLASSIC, ELEGANCE i AVANTGARDE. Nowa Klasa E początkowo trafiła do sprzedaży do wyboru z czterema silnikami wysokoprężnymi (4, 5 i 6 cylindrów) oraz pięcioma benzynowymi (4, 6 i 8 cylindrów, na czele z topowym wariantem E 420). We wrześniu 1995 r. do gamy dołączyło najmocniejsze wydanie E 50 AMG z 8-cylindrową jednostką o mocy 255 kW/347 KM.

Marzec i wrzesień 1995 r.: lifting serii 129 plus specjalna edycja Mille Miglia

We wrześniu 1995 r. swoją premierę świętował odświeżony SL serii 129. Oprócz zmian w obszarze designu roadster otrzymał szereg innowacji technicznych, w tym 5-biegową skrzynię automatyczną oraz udoskonalone silniki w wariantach SL 500 i SL 600. Na życzenie dla dwóch najmocniejszych odmian dostępny był system stabilizacji toru jazdy ESP®. Lista opcji wzbogaciła się też o ksenonowe reflektory oraz przeszklony hardtop. Także w 1995 r. Mercedes-Benz zaprezentował specjalne wydanie SL-a z elementami inspirowanymi słynnym wyścigiem wytrzymałościowym Mille Miglia – Special Edition, wyprodukowane w liczbie 630 egzemplarzy. Jeszcze bardziej ekskluzywny był model Mille Miglia, stworzony na bazie Special Edition jako pojazd pomocniczy na potrzeby słynnego rajdu klasycznych samochodów na wytrzymałość (powstało tylko 10 sztuk).

Mercedes-Benz Classic w 2025 roku – kalendarium rocznic

Październik 1995 r.: średniej wielkości van Vito

Vito – tak nazwano nową rodzinę lekkich samochodów dostawczych średniej wielkości Mercedes-Benz. Seria modelowa 638 została zaprezentowana w Madrycie w październiku 1995 r. Klasyfikowany poniżej Sprintera pojazd użytkowy trafił do sprzedaży w Niemczech w marcu 1996 r., w trzech wersjach wyposażenia i z czterema silnikami do wyboru.

1995 r.: nowe warianty i liftingi

W ciągu 1995 r. gamę osobowych Mercedesów uzupełnił szereg innych modeli po modernizacjach oraz nowych wariantów. Od stycznia w Niemczech dostępne było E 200 Coupé serii 124, wcześniej zarezerwowane na eksport do Włoch, Grecji i Portugalii. We wrześniu 1995 r. przeprowadzono lifting Klasy C serii 202, poszerzając paletę dostępnych silników.

 

Oryginalne części zapewniają autentyczność i stabilne utrzymanie wartości

Niezależnie od tego, czy chodzi o Klasę E, SL-a serii 129, pierwszego Sprintera czy o inne pojazdy producenta luksusowych aut ze Stuttgartu – Mercedes-Benz Heritage GmbH wnosi znaczący wkład w długofalowe utrzymanie autentycznego stanu zabytkowych modeli, oferując kompleksowy asortyment części zamiennych i eksploatacyjnych Mercedes-Benz Classic dla młodszych oraz starszych klasyków z gwiazdą. Znak rozpoznawczy: najwyższa jakość i oryginalność aż po najdrobniejsze szczegóły.

Wybór części do wspomnianych samochodów:

·       Do Klasy E serii 210 dostępne są na przykład: osłona chłodnicy (numer części A 210 880 00 83, 755,67 euro), lewy i prawy reflektor (numery części A 210 820 03 61 64 / A 210 820 04 61, 594,79 euro za sztukę) oraz pusta torba narzędziowa (numer części A 314 585 00 01, 36,84 euro). Asortyment części dla E 50 AMG obejmuje między innymi lewy przedni katalizator (numer części HWA 210 490 03 19, 1485,95 euro) oraz lewą i prawą przednią tarczę hamulcową (numery części HWA 210 421 01 12 / HWA 210 421 02 12, 481,62 euro za szt.).

Nowy Mercedes-AMG PureSpeed – ekskluzywna seria świętuje swoją światową premierę

·       Oferta części zamiennych dla Sprintera zawiera na przykład grill maski (numer części A 901 830 02 18, 18,09 euro), prawy i lewy reflektor (numery części A 901 820 06 61 / A 901 820 05 61, 328,15 euro za szt.), a także prawy i lewy tylny klosz (numery części A 000 826 19 56 / A 000 826 18 56, 55,12 euro za szt.).

·       Do SL-a serii 129 po liftingu, produkowanego od września 1995 r., dostępne są m.in. chłodnica (numer części A 129 500 01 03, 797,82 euro), przedni i lewy prawy błotnik (numery części A 129 880 04 18 / 957,95 euro za szt.) czy przednia szyba (numer części A 129 670 09 01, 1003,57 euro).

·       Dla E 200 Coupé serii 124 oferowane są na przykład 8-otworowe obręcze 6,5 x 15 (numer części B 664 700 85, 240,00 euro za szt.), sprężyna przedniej osi (A 124 321 19 04, 167,22 euro) oraz gwiazda Mercedesa (numer części A 210 880 01 86, 39,71 euro).

·       Do odświeżonej Klasy C serii 202, oprócz wielu innych części, dostępne są: dźwignia zmiany biegów mechanicznej pięciobiegowej skrzyni (numer części A 202 267 01 11 9C 05, 220,39 euro) oraz prawa i lewa zwrotnica (numery części A 202 330 01 20 / A 202 330 00 20, 338,45 euro za szt.).

Wszystkie podane ceny są sugerowanymi cenami detalicznymi dla rynku niemieckiego i zawierają lokalną stawkę podatku VAT. Podane oraz inne oryginalne części Mercedes-Benz Classic można znaleźć na stronie: teilesuche.mercedes-benz-classic.com.

Źródło: Mercedes-Benz