Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – komfort i elegancja

Szósta generacja Renault Espace stała się 7-osobowym SUV-em. Nie ma już napędu na cztery koła i silnika wysokoprężnego, a napędza go 3-cylindrowa hybryda o mocy 200 KM. Ikona francuskiej rodziny ma już za sobą ponad 40-letnią historię, która rozpoczęła się w 1983 roku.

Inspiracją do tego modelu stały się amerykańskie vany. Wizję takiego pojazdu przedstawił szefom Renault dyrektor Matry. W czerwcu 1983 r. został zaakceptowany projekt P23 pierwszego modelu marki Renault typu van, który skierowany był do europejskiego użytkownika. Za projekt nadwozia, podwozie i samą produkcję odpowiedzialna była Matra. Natomiast specjaliści Renault przejęli na siebie odpowiedzialność za rozwiązania mechaniczne, techniczne i marketing.

Produkcja seryjna, która rozpoczęła się w 1984 roku, realizowana była w fabryce Matry w Romorantin-Lanthenay i fabryce Alpine w Dieppe. Zarówno pierwsza generacja, której w latach 1984-1990 sprzedano 191 674 egz., jak i kolejne, w tym trzecia generacja produkowana przez 12 lat, przyniosły producentowi wymierne rynkowe sukcesy. W 1988 roku auto zostało zmodernizowane. Przy okazji liftingu wprowadzono do oferty wersję Quadra napędzaną na obie osie pojazdu. W 1990 roku wprowadzono możliwość zamówienia wersji z pneumatycznym tylnym zawieszeniem.

Druga generacja Renault Espace zadebiutowała w marcu 1991 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Zwiększono długość modelu i zastosowano przednie zawieszenie z Renault 25. Auto otrzymało silnik benzynowy V6 o pojemności 2.85 l i mocy 153 KM, który stanowił sztandarową wersję minivana. W 1995 roku z okazji 10-lecia produkcji modelu oraz zaangażowania Renault w F1 zaprezentowano wersję F1 Espace. W samochodzie zastosowano 3.5-litrowy silnik benzynowy V10 40V o mocy 700 KM pochodzący z jednoosobowego samochodu wyścigowego Williams-Renault FW15C.

Trzecia generacja Renault Espace pojawiła się w grudniu 1996 roku. W 1997 roku wprowadzono do produkcji wersję siedmioosobową nazwaną Grand, a w 1998 roku przeprowadzono delikatną modernizację pojazdu. W 2000 roku auto przeszło face lifting. W ofercie pojawił się silnik wysokoprężny 2.2 dCi. Łącznie wyprodukowano 365 200 egzemplarzy.

Czwarta generacja Renault Espace miała premierę w listopadzie 2002 roku. Za projekt odpowiedzialny był Patrick Le Quemen i był to pierwszy Espace zaprojektowany całkowicie przez Renault. Powstał na płycie podłogowej modelu Laguna II oraz Vel Satisa. Model był trzykrotnie modernizowany i przetrwał w produkcji 12 lat.

Renault Espace V miał premierę w marcu 2015 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Zgodnie z panującą modą producent zdecydował się na zmianę jego formy na crossover klasy wyższej. Model ten powstał na płycie podłogowej CMF, która jest wspólnym projektem Renault i Nissana. Natomiast wnętrze utrzymało charakter funkcjonalnego i komfortowego vana.

Natomiast aktualna, szósta generacja Renault Espace miała premierę 28 marca 2023 roku i jest już typowym SUV-em.

GeneracjaEspace IEspace IIEspace IIIEspace IVEspace VEspace VI
Lata produkcji1984-19911991-19971996-20022002-20142014-20232023-obecnie
Długość4250/4365 mm4429 mm4517/4787 mm4661/4861 mm4878 mm4722 mm
Szerokość1777 mm2060 mm1810 mm1860 mm1888 mm1825 mm
Wysokość1660 mm1705 mm1690 mm1728 mm1675 mm1644 mm
Rozstaw osi2580 mm2580 mm2702/2874 mm2803 mm2884 mm2738 mm
Masa własna1200 kg1210 kg1500 kg1785-2010 kg1615-1860 kg1587-1698 kg
Bagażnik910 l900-3000 l275-2885 l650-2860 l680 l477-581 l

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – najnowsza generacja

Bazą techniczną nowej generacji jest platforma CMF-CD, która jednak została poddana specjalnym modyfikacjom mającym na celu maksymalne wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej. Choć auto o długości ponad 4,7 metra jest o 14 cm krótsze od swojego poprzednika, to miejsce dla pasażerów w środku jest tyle samo i może pomieścić do siedmiu pasażerów, przy czym trzeci rząd siedzeń jest dostępny bez dodatkowej dopłaty.

Nowy Renault Scenic E-Tech electric – zaprojektowany dla rodzin

Espace ma taką samą architekturę jak mniejszy Austral, co w dużej mierze dotyczy również wyglądu zewnętrznego. Z przodu i z tyłu znajdziemy wiele wspólnych elementów stylistycznych, w zależności od wybranego poziomu wyposażenia (podstawowy Techno uzupełnia sportowy Espirit Alpine i bardziej luksusowy Iconic), koła mają rozmiary od dziewiętnastu do dwudziestu cali. Topowa wersja wyróżnia się czarną osłoną chłodnicy lub listwami okiennymi i dachowymi. Możliwości absolutnego szczytu docenisz jednak najbardziej w środku.

COTY 2024 – Renault Scénic z prestiżowym tytułem Auto Roku

Oparcia tylnych siedzeń można również pochylić pod kątem do 31 stopni, co zapewnia naprawdę przyjemny komfort z tyłu. Wsiadanie do trzeciego rzędu nie jest oczywiście zbyt łatwe, a przestronność tutaj już wiąże się z pewnymi kompromisami. Ale nawet dorośli bez problemu poradzą sobie z krótkim przesiadaniem się. Zwłaszcza jeśli pasażerowie w drugim rzędzie przesuną swoje siedzenia dalej do przodu. Można to zrobić w zakresie dwudziestu dwóch centymetrów. Dla małych dzieci przestrzeń z tyłu będzie absolutnie idealna.

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – funkcjonalne i nowoczesne wnętrze

Kabinę przejęto z Australa. To cyfrowy kokpit z dwoma 12-calowymi wyświetlaczami systemu OpenR Link opartego na Google Automotive. Uwagę zwraca też rozbudowana konsola środkowa ze schowkami i przesuwną podpórką z ładowarką indukcyjną.

Obsługa wyświetlaczy jest wygodna, grafiki przełączają się płynnie, a dzięki systemowi Google obsługa centralnego ekranu jest intuicyjna i przypomina smartfony z Androidem. Na spłaszczonym kole kierownicy umieszczono pokrętło do wyboru trybów jazdy. Sprawdzają się też przełączniki do obsługi klimatyzacji umieszczone pod centralnym ekranem. Na pochwały zasługuje też czytelny head-up na przedniej szybie.Dla wielu kierowców problemem mogą być trzy dźwigienki umieszczone pod sobą po prawej stronie kierownicy. Zdarza się, że można je pomylić i zamiast zmiany przełożenia uruchomić wycieraczki. Jednak z czasem można do tego przywyknąć.

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – wydajna hybryda

Układ napędowy E-Tech full hybrid o mocy \200 KM jest jednym z najbardziej wydajnych w swojej klasie. Dzięki połączeniu dwóch silników elektrycznych nowej generacji z wydajnym silnikiem spalinowym Renault Espace E-Tech full hybrid oferuje do 80% czasu jazdy na napędzie elektrycznym w mieście, bez konieczności ładowania. Unikalna na rynku technologia, zaprojektowana i opracowana przez zespoły inżynierów Renault z zespołami BWT Alpine F1 Team.

Takie rozwiązanie, to również gwarancja ekonomicznej jazdy. Podczas naszego testu udało nam się osiągnąć średnie zużycie paliwa poniżej granicy 7 l/100 km.

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – podsumowanie

Z całą pewnością jest to jeden z najbardziej atrakcyjnych modeli w swojej klasie. Na pokładzie znajdziemy najnowsze rozwiązania, które ułatwiają życie kierowcy i współpasażerom. Komfortowe warunki jazdy zapewniają ergonomiczne fotele, a funkcjonalność możliwość konfiguracji wnętrza według własnych potrzeb.

Renault Espace E-Tech full hybrid 200 – podstawowe dane techniczne