To już 15 lat w sercu marki: od dnia otwarcia – 31 stycznia 2009 r. – Porsche Museum odwiedziło prawie 6 milionów gości z całego świata. Muzeum wspiera historię Porsche nie tylko imponującą kolekcją i obszerną wiedzą z firmowego archiwum. To już ważna część historii Porsche – historii, która wciąż się pisze.
Piętnaście lat temu Porsche Museum po raz pierwszy otworzyło swoje podwoje dla zwiedzających z całego świata. Od 31 stycznia 2009 r. w fascynującą podróż przez historię i rozwój marki Porsche udało się tam już 5 824 325 osób. Były wśród nich znane osobistości, jak choćby Arnold Schwarzenegger, Paris Hilton, Backstreet Boys, Wołodymyr Kłyczko, Mario Barth, Patrick Dempsey, członkowie AC/DC, Peter Maffay, Udo Lindenberg i Georg Hackl. W 2023 r. Porsche Museum pobiło rekord liczby zwiedzających z 2009 r. W roku otwarcia obiekt odwiedziło 511 513 gości, natomiast w 2023 było ich 535 613. „Chcielibyśmy podziękować wszystkim fanom i entuzjastom, dzięki którym ubiegły rok był dla nas tak wyjątkowy” – powiedział Achim Stejskal, dyrektor działu dziedzictwa marki oraz Porsche Museum. „Między innymi z uwagi na jubileusz naszej marki – 75 lat samochodów sportowych Porsche – liczba odwiedzających Zuffenhausen była o 54% wyższa niż w rok wcześniej. Liczne interaktywne elementy wystawy i najnowocześniejsze techniki prezentacji sprawiają, że wizyta w muzeum jest ekscytującym przeżyciem dla gości w każdym wieku”.
Stejskal wspólnie ze swoim zespołem przekazuje pasję marki do osiągów oraz designu, spoglądając wstecz i patrząc w przyszłość. Porsche Musuem to nie tylko miejsce, gdzie prezentowane są historyczne samochody i dokumentowana jest ich historia, ale także przestrzeń życiowa, która poprzez regularnie zmieniające się wystawy składa hołd kulturowemu znaczeniu oraz dziedzictwu marki. „Piętnasta rocznica powstania naszego muzeum to także hołd dla historii, innowacji i pasji, które ukształtowały markę” – powiedział Stejskal. Oczywiście dział dziedzictwa i Porsche Museum angażują się w przyszłościowe projekty. „Muzeum Porsche nie tylko reprezentuje przeszłość, zachowując wartości i ducha marki dla przyszłych pokoleń. To już kluczowa część historii Porsche, która będzie pisana w przyszłości” – podsumował szef placówki.
Różnorodny program zaplanowany także na rok 2024
2024 rok upłynie pod znakiem 50. rocznicy powstania Porsche 911 Turbo. Pół wieku temu producent samochodów sportowych ze Stuttgartu-Zuffenhausen zaprezentował pierwsze 911 Turbo, wyposażone w wyścigową technikę. Samochód ten zapoczątkował erę sportowych aut o wysokich osiągach. 30 lipca muzeum otworzy specjalną wystawę „50 lat Turbo” i będzie wspierać kolejne podobne wystawy w różnych muzeach na całym świecie. W dniach 25–28 kwietnia 2024 r. dział dziedzictwa i Porsche Museum zaprezentują specjalny wybór eksponatów Turbo podczas imprezy Retro Classics – targów, które przyciągają do Stuttgartu fanów samochodów klasycznych oraz miłośników sportowych aut z całego świata. W trakcie wydarzenia Solitude Revival, które odbędzie się 22 i 23 czerwca 2024 r., odwiedzający zostaną zabrani w zmotoryzowaną podróż w czasie z udziałem wybranych historycznych egzemplarzy z kolekcji firmy. Ponadto zespół ds. tradycji wyśle wybrane samochody z firmowych zbiorów na wydarzenia takie jak Festiwal Prędkości w Goodwood czy Samochodowy Tydzień w Monterey (ang. Monterey Car Week) w Kalifornii. W tym roku po raz kolejny w Zuffenhausen odbędzie się też szereg warsztatów oraz zajęć dla dzieci i młodzieży, w tym Social Media Ready czy nowe, ekscytujące i edukacyjne rajdy na smartfonach i tabletach, podczas których na terenie całego muzeum zostaną rozrzucone elementy układanki do złożenia.
Porsche Macan – pierwszy w pełni elektryczny SUV Porsche wyznacza standardy
Dwie wystawy specjalne rocznie i współpraca na całym świecie
Od chwili otwarcia w 2009 r. Porsche Museum zazwyczaj jest kuratorem dwóch specjalnych wystaw rocznie, upamiętniających wydarzenia oraz rocznice związane z samochodami i firmą. „W zależności od tematu skupiamy się na przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, a także na fascynujących ludziach oraz przełomowych technologiach” – powiedziała kuratorka Iris Haker. „Z okazji zeszłorocznej rocznicy 75 lat samochodów sportowych Porsche przebudowaliśmy całą wystawę i stworzyliśmy różnorodne ekspozycje tematyczne. Nasza koncepcja »żyje« i modyfikujemy ją, tak aby elastycznie dopasować się do wymogów wystaw specjalnych”. Porsche Museum współpracuje także z innymi muzeami na całym świecie, w tym z Petersen Automotive Museum w Los Angeles oraz Grossglockner Hochalpenstrasse Museum, najwyżej położoną wystawą motoryzacyjną na świecie, zlokalizowaną przy jednej z najpiękniejszych dróg krajobrazowych.
Porsche Panamera – nowe lakiery i sposób ich produkcji
Programy zwiedzania dostosowane do potrzeb dzieci i dorosłych
„W ciągu ostatnich 15 lat zespół Porsche Museum regularnie uruchamiało nowe programy i rozwijało istniejące” – podsumował Reimund Heinisch, kierownik działu obsługi zwiedzających i wystaw. Dorośli mogą na przykład wziąć udział w warsztatach fotograficznych w strefie Porsche 4Experts i podczas wycieczek z przewodnikiem przekonać się, co dzieje się za kulisami. Z kolei programy Porsche 4Kids i Porsche 4School oferują całą gamę różnych zajęć dla dzieci i młodzieży, w tym skierowane do dzieci wycieczki po muzeum i fabryce, stacje odkrywcze na wystawie stałej oraz wakacyjne programy pozwalające walczyć z nudą. Nowością jest Social Media Ready – to propozycja, w ramach której młodzież w wieku od 15 do 19 lat może tworzyć coś wyjątkowego ze zdjęć i filmów na swoich smartfonach, przekształcając je w profesjonalne reportaże. „W tym roku chcemy wzmocnić naszą współpracę z centrum szkolnictwa zawodowego Porsche” – powiedział Heinisch. Celem jest tu inspirowanie historią producenta samochodów sportowych kolejnych pokoleń entuzjastów.
Archiwum firmy – kręgosłup Porsche
Archiwum Porsche to pamięć firmy, stanowiąca jednocześnie repozytorium wszelkich informacji mających gospodarcze, techniczne, społeczne lub kulturalne powiązania z Porsche. Stanowi źródło wiedzy o marce na potrzeby historycznego PR-u oraz prowadzenia dialogu z fanami Porsche na całym świecie. Pracownicy archiwum i jego dyrektor, Frank Jung, średnio przetwarzają ponad 6 tys. zapytań rocznie. Pochodzą one od działów wewnętrznych, dziennikarzy, naukowców, influencerów oraz autorów książek o rozwoju, sporcie motorowym i historii firmy. W ciągu ostatnich 15 lat zespół otrzymał ponad 90 tys. zapytań. „Postrzegamy siebie nie tylko jako strażników i administratorów cennej wiedzy i innowacji z przeszłości. Spoglądamy także w przyszłość, ponieważ dzisiejsza innowacja jest tradycją jutra” – podkreślił Jung, który wspólnie ze swoim zespołem przechowuje kompleksowy zapis historii firmy dla przyszłych pokoleń i wspiera kolegów z muzeum w przygotowywaniu wystaw, a także tych, którzy pracują z kolekcją samochodów podczas zewnętrznych prezentacji. W weryfikacji faktów historycznych w oparciu o znajdujące się w archiwum dokumenty pomaga także dział prawny.
Kolekcja samochodów: eksponaty muzealne jako ambasadorzy marki
Przez dekady Porsche Museum budowało i wzbogacało swoją kolekcję samochodów, obejmującą historię wszystkich modeli od 1898 r. do dziś. W ciągu ostatnich 15 lat około 800 pojazdów z kolekcji wysłano do różnych miejsc na całym świecie jako ambasadorów marki i eksponaty z Zuffenhausen. Dział dziedzictwa marki i Porsche Museum wsparły w ten sposób ponad 3300 wydarzeń. Świat był ich domem, a ich misją – historyczny PR. „Samochody z naszej kolekcji to współcześni świadkowie opowiadający historię firmy. Postrzegamy je jako dobra kulturowe, które należy chronić” – skomentował Alexander E. Klein, dyrektor ds. kolekcji samochodów i koncepcji dziedzictwa. Oprócz znanych samochodów, takich jak Porsche 911 (901) nr 57, które odkrył zespół programu telewizyjnego „Der Trödeltrupp”, w kolekcji znajdują się egzemplarze aktualnych modeli, mające uzupełniać zbiory w przyszłości.
Większość eksponatów muzealnych spełnia cel, dla którego zostały pierwotnie zbudowane: jeżdżą. I aktywnie szerzą historyczną wiedzę w różnych zakątkach świata. Podobnie jest w przypadku nowej koncepcji wydarzenia Heritage Experience, która została już wdrożona w Chinach, na Hawajach i w Niemczech. „Wszystko skupiamy wokół kreatywności ludzi. Kładziemy nacisk na bezpośrednią komunikację na temat prac związanych z ochroną dziedzictwa – oko w oko. Dziennikarze mają w ten sposób możliwość poznania ludzi, którzy z pokolenia na pokolenie przekazywali swoją wiedzę oraz tradycje, których się nauczyli i które im towarzyszyły”.
Porsche Museum jako miejsce wydarzeń
Dla tych, którzy chcą w ekskluzywny sposób doświadczyć historii producenta samochodów sportowych, Porsche Museum oferuje możliwość rezerwacji przestrzeni na wydarzenia. „Muzeum jest miejscem wyjątkowym nie tylko ze względu na imponującą architekturę. Wydarzenie organizowane w naszych salach zapewni gościom autentyczne doświadczenie Porsche – czyli coś, czego szybko nie zapomną” – powiedział Philipp Schumm, dyrektor Porsche Museum ds. komunikacji i wydarzeń. Zespół organizuje także szereg własnych wydarzeń, w tym Noc Dźwięku Porsche, kinowe wydarzenia Porsche 4Kids czy transmisję z 24-godzinnego wyścigu Le Mans.
Historię można zabrać z muzealnego sklepiku do domu
Sklep w Porsche Museum zaprasza gości do przeglądania i odkrywania asortymentu. Oferuje klientom i fanom szeroką gamę produktów – niezależnie od tego, czy szukasz pamiątki dla dziecka czy dorosłej osoby, wybierasz ubrania i przedmioty z kolekcji Porsche Lifestyle czy też produkty z limitowanych edycji dla kolekcjonerów. Znajdziesz tu także wiele publikacji związanych z historią marki Porsche. Główną część literatury dostępnej w sklepie stanowią tytuły z serii „Edition Porsche Museum”; własne wydawnictwo Porsche Museum również obchodzi w tym roku 15-lecie działalności. „Oprócz sklepu muzealnego nadzorujemy fabryczne sklepy w Zuffenhausen i Weissach, a także u naszych klientów B2B” – dodał Alexander Keck, kierownik ds. zarządzania zasobami i sklepów.
Porsche Museum: kilka liczb
• 5 824 325 milionów odwiedzających i około 2000 wydarzeń od chwili otwarcia w 2009 r.
• Firmowe archiwum obejmuje 25 tysięcy drobnych eksponatów, 5 milionów zdjęć, 1700 godzin materiałów filmowych i około 3 kilometrów dokumentów.
• W ciągu ostatnich 15 lat do archiwum wpłynęło ponad 90 tys. zapytań.
• Ponad milion osób śledzi profile Porsche Museum w mediach społecznościowych (Instagram/Facebook/Weibo).
• W wycieczkach po fabryce wzięło udział 314 219 kobiet, mężczyzn i dzieci.
• Do dziś odbyło się 28 301 wycieczek po muzeum.
• Zespół dziedzictwa marki i Porsche Museum wsparł samochodami z kolekcji ponad 3300 wydarzeń na całym świecie.
• W muzealnym warsztacie poddano konserwacji technicznej i przygotowaniu do swoich misji ponad 3000 samochodów.
Źródło: Porsche