Porsche Panamera – nowe lakiery i sposób ich produkcji

Świeży program lakierów dla nowego Porsche Panamera: Montego Blue Metallic, Ice Grey Metallic, Lugano Blue i Madeira Gold Metallic to tylko kilka przykładów nowych kolorów nadwozia dostępnych dla limuzyny o wysokich osiągach. Każdy z nich, tak jak wszystkie dotychczasowe odcienie, powstawał przez kilka lat, w ramach złożonego procesu twórczo-rozwojowego.

Przy okazji producent samochodów sportowych zrestrukturyzował gamę kolorów standardowych, metalizowanych i specjalnych dla wszystkich serii modelowych. Nowe kategorie lakierów to: Kontrasty, Odcienie, Marzenia oraz Legendy. Odzwierciedlają one różnorodne motywy, a ich emocjonalnie nacechowane nazwy ułatwiają klientom wybór koloru.

Niezależnie od tego, czy chodzi o sygnałowe odcienie z lat 70. czy o pastelowe kolory wprowadzone dwie dekady później, Porsche zawsze z odwagą tworzyło różnorodną, wielopłaszczyznową gamę kolorów. Najnowszym dowodem są ekscytujące lakiery dla nowego Porsche Panamera: na przykład Madeira Gold Metallic to ciepły koniakowy odcień, który przywodzi na myśl złotą jesień. Subtelne pigmenty efektowe tworzą metaliczny poblask, podkreślając całościowy rezultat – połączenie wysokich osiągów i elegancji.

Cztery kategorie kolorystyczne – od klasycznych po wyraziste

Porsche zmodyfikowało także kolorystykę wszystkich swoich serii modelowych, nadając jej jeszcze bardziej emocjonalny charakter. Kontrasty, Odcienie, Sny i Legendy – oto nazwy nowych kategorii dla odcieni standardowych, metalizowanych oraz specjalnych.

Kontrasty obejmują te najbardziej klasyczne i ponadczasowe kolory. Na przykład czerń i biel tworzą maksymalny kontrast. Z drugiej strony różne tonacje bieli, szarości i czerni należą już do kategorii Odcieni, która obejmuje również srebrne lakiery, takie jak nowy Ice Grey Metallic w modelu Panamera. Dyskretne niuanse umożliwiają wyszukaną personalizację wymarzonego samochodu sportowego.

Nowe Porsche Macan mierzy się z testami w obszarze osiągów i efektywności

Kategoria Marzenia – z jej mocnymi, wyrazistymi kolorami – pozwala klientom zaakcentować swoją indywidualność. Lista nowości z tej grupy dla Porsche Panamera obejmuje lakiery Lugano Blue i Madeira Gold Metallic. Kategoria Legendy łączy najbardziej niezwykłe, wyjątkowe odcienie. Szeroka gama tych eleganckich, nowoczesnych i ponadczasowych kolorów w przypadku limuzyny Porsche obejmuje na przykład lakiery: Montego Blue Metallic, Oak Green Metallic Neo i Slate Grey Neo.

Obok seryjnego programu kolorów firma Porsche oferuje jeszcze bardziej zindywidualizowane odcienie, dostępne w ramach opcji Paint to Sample oraz Paint to Sample Plus. Pierwsza z nich skupia się na klasycznych, rozpoznawalnych lakierach z historii producenta. Łącznie ich gama dla wszystkich serii modelowych obejmuje obecnie ponad 170 pozycji. Paint to Sample Plus oferuje możliwość stworzenia całkowicie indywidualnego koloru w oparciu o specyfikacje klienta.

Proces twórczo-rozwojowy rozłożony na kilka lat

Pomiędzy pierwotną koncepcją nowych lakierów Porsche a wprowadzeniem ich na rynek minęło kilka lat – proces twórczy i rozwój techniczny, w tym zagwarantowanie jakości, są czasochłonne. Te długotrwałe procedury oznaczają, że eksperci Style Porsche zawsze starają się wyprzedzać swoje czasy. „Nowy kolor musi być czymś więcej niż tylko trendem – musi utrwalić się na dłużej” – podkreśla Volker Müller, dyrektor Style Porsche ds. kolorystyki i wykończenia. „Dlatego staramy się wcześnie identyfikować trendy, a czasem sami je wyznaczać”.

Szeroki wachlarz pomysłów i sugestii

Cenne źródła inspiracji dla wszystkich projektantów stanowią moda, architektura i design wnętrz. Jak zauważa Volker Müller, jeśli kolor zadomowił się w oczach odbiorców, sprawdzi się również w przypadku bardzo trwałych produktów, takich jak samochody sportowe. Szeroką gamę propozycji podsuwa także historia marki Porsche. Na przykład Madeira Gold Metallic stanowi nowoczesną, elegancką interpretację odcienia Nordic Gold Metallic, który był dostępny dla różnych serii modelowych od 2007 do 2010 r.

Właściwie mamy łatwe zadanie, ponieważ Porsche w każdym kolorze wygląda dobrze” – uśmiecha się Daniela Milošević, projektantka Style Porsche ds. kolorów i wykończenia. Mimo to studio przeprowadza całą procedurę selekcji. Spośród około 12–15 nowych kolorów, nad którymi zespół pracuje każdego roku, zarząd wybiera te, które mają być dalej rozwijane. Jeśli wskazane lakiery okażą się technicznie wykonalne, w ciągu najbliższych trzech lat trafiają do produkcji seryjnej.

Od pomysłu na odcień po lakier

Najpierw projektanci analizują aktualną paletę lakierów i sprawdzają, czy wszystkie obszary kolorystyczne są dobrze reprezentowane. W trakcie poszukiwań nowych motywów tworzone są tzw. moodboardy – wizualne reprezentacje koncepcji i wizji. Wykorzystuje się tu między innymi wewnętrzne warsztaty dla projektantów, podczas których omawiane są nowe wątki kolorystyczne i materiałowe oraz świeże idee.

Porsche – najszybszy samochód elektryczny ze Stuttgartu-Zuffenhausen

Gdy już powstaną nowe wizje kolorów, do akcji wkraczają dostawcy. „Nasze pomysły prezentujemy dostawcom farb i po kolei je omawiamy. To owocna dyskusja, a właściwie proces twórczy, ponieważ w trakcie pojawia się jeszcze więcej wspaniałych pomysłów” – mówi Milošević. „Dostawcy opracowują dla nas nowe lakiery, korzystając z szerokiej gamy pigmentów” – wyjaśnia Müller. To prowadzi do różnych interpretacji koloru i powstania wielu odcieni. Ich próbki omawia później szersze grono ekspertów Porsche, zajmujących się produkcją, rozwojem technicznym, designem, sprzedażą i marketingiem. Koncepcje nowych kolorów muszą być technicznie wykonalne i odpowiadać wymaganiom rynku – a te różnią się w zależności od regionu. „Nasi klienci z Azji zwykle są odważni w wyborze kolorów, podczas gdy nabywcy w USA wolą bardziej stonowane odcienie” – dodaje Milošević.

Przy dokonywaniu wstępnej selekcji projektanci biorą pod uwagę także przyszłe materiały wykończeniowe. Kolor nadwozia musi bowiem harmonizować z wnętrzem i dobrze współgrać ze skórą, materiałem Race-Tex oraz innymi okładzinami.

Od „kolorowej żaby” po wielki LED-owy ekran

Kolejnym krokiem jest lakierowanie tzw. „kolorowych żab”. To miniatury aktualnej 911, które umożliwiają ocenę efektu kolorystycznego na większym, trójwymiarowym nadwoziu 3D. Równocześnie eksperci Porsche zajmujący się wirtualną rzeczywistością skanują próbkę farby, aby fotorealistycznie zwizualizować nowy kolor na 16-metrowym ekranie LED. W rezultacie odcienie nadwozia nowych serii modelowych lub ich wariantów można zmieniać za naciśnięciem przycisku.

Ostateczna decyzja o wprowadzeniu nowego koloru (lub nie) należy do całego zarządu. W przypadku każdego odcienia następuje prezentacja polakierowanego egzemplarza. Najwyższe kierownictwo Porsche ocenia zarówno samochody w świetle dziennym, jak i cyfrowe wizualizacje różnych wariantów na ekranie LED, w sali prezentacyjnej studia projektowego.

Lakiery na nadwoziu i dodatkowych częściach muszą ze sobą współgrać

W kolejnym etapie dla przyszłego seryjnego koloru powstaje średniej wielkości partia lakieru o wadze około 50–100 kilogramów. Służy ona do pomalowania około 300 stalowych płyt. Próbki te są również wykorzystywane jako wzorce kolorów dla dostawców dodatkowych części. To ważny aspekt jakości Porsche, nazywany dopasowaniem odcieni. Mimo że lakiery na metalu i plastiku zachowują się zupełnie inaczej, w samochodzie muszą do siebie idealnie pasować.

Kompleksowe testy i środki ochronne

W Porsche proces rozwoju nie kończy się na fazie twórczej. Specjaliści producenta sportowych aut ds. lakierów testują na przykład naprawę uszkodzeń. Obejmuje to sprawdzenie możliwości wykonania tzw. naprawy punktowej – służy do tego jeden z polakierowanych egzemplarzy przedprodukcyjnych. Na około rok przed rozpoczęciem produkcji seryjnej przeprowadza się też test rzeczywistych warunków. Dlaczego? Podczas procesu lakierowania w poszczególnych fabrykach Porsche lakier jest pompowany wężami ze zbiornika do atomizerów. „Siły ścinające (występujące) w wężach pierścieniowych mogą powodować różnice w kolorach” – mówi Bernd Mieskes, lider zespołu ds. rozwoju kolorów. Właśnie takim przykrym niespodziankom ma zapobiec próba generalna przeprowadzana przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Należy także wziąć pod uwagę dokładne warunki lakierowania w różnych zakładach. „W poszczególnych fabrykach występują różnice co do liczby robotów lakierniczych, harmonogramu cykli, długości węży i objętości układów” – dodaje Mieskes. „Z tego powodu musimy modyfikować lakier pod kątem specyficznych warunków panujących w danym zakładzie”.

Zanim klient będzie mógł wybrać kolor w konfiguratorze samochodów lub w Porsche Centrum, przeprowadzane są jeszcze dodatkowe testy. Urządzenie Weather-o-Meter do symulowania wymagających warunków pogodowych pozwala naświetlać płytki z próbkami lakieru silnym światłem UV przez 3200 godzin. Teoretycznie stanowi to odpowiednik jednego roku bezpośredniego nasłonecznienia na Florydzie i potwierdza trwałość farby. Program testów obejmuje również próby w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz przed skutkami uderzeń kamieni i działania słonej wody.

Źródło: Porsche