Nowa Dacia Duster III wjeżdża na salony (odkrywamy nowy przebój, duża fotogaleria)

To z całą pewnością będzie hit. Dacia Duster trzeciej generacji jest kolejnym nowym modelem producenta, który poddany został gruntownej modernizacji z wykorzystaniem koncernowych komponentów. Oficjalna premiera nowego modelu zaplanowana została na 29 .XI. 2023 roku, a pierwsze egzemplarze trafią do użytkowników już w pierwszej połowie 2024 roku.

Nowa Dacia Duster  III z kodem P1310 powstała na koncernowej płycie Aliansu Renault-Nissan CMF-B, z której korzystają już modele: Sandero, Sandero Stepway, Logan i Jogger. Nowe będzie też wnętrze pojazdu z cyfrowymi zegarami i centralnym tabletem systemu multimedialnego.

Nowy Duster kontynuuje historię modelu, który stał się najwyższym rynkowym standardem w swojej klasie oraz prawdziwą ikoną marki Dacia i jej wartości: solidny i outdoorowy, oferuje to, co naprawdę niezbędne, jest cool i przyjazny dla środowiska – Eco-Smart. Duster, wprowadzony na rynek po raz pierwszy w 2010 roku i odnowiony po raz pierwszy w 2017 roku, dał się poznać jako model zrywający z kanonami panującymi dotąd na rynku SUV-ów.

Duster to prawdziwa historia sukcesu samochodu, który w swojej 13-letniej karierze zdobył ponad 40 nagród i został wyprodukowany w liczbie ponad 2,2 miliona egzempdów osobowych we wszystkich segmentach łącznie. Z linii produkcyjnych zakładu Dacii w Pitesti w Rumunii zjeżdża codziennie niemal 1000 Dusterów, czyli mniej więcej jeden egzemplarz na minutę!

Duster prezentuje całkowicie odnowiony design. Zachowano w nim wszystkie walory stylistyczne, które zapewniły sukces jego poprzednim generacjom, w szczególności wygląd wytrzymałego SUV-a, dający poczucie solidności, ale wyniesiony na wyższy poziom, wybiegający bardziej w przyszłość i bardziej wyrazisty, zgodny z nową identyfikacją wizualną Dacii. Nowy Duster z dumą prezentuje swój odnowiony design.

David Durand, dyrektor ds. designu Dacii: Zanim przystąpiliśmy do prac nad stylistyką nowego Dustera, zajęliśmy się dopracowaniem proporcji nadwozia, aby spotęgować wrażenie mocy… Rozpoczęcie prac od doboru właściwych proporcji pozwala uniknąć konieczności uciekania się później do różnych stylistycznych sztuczek.

Skupianie się na tym, co najważniejsze i eliminacja zbędnych gadżetów: ta filozofia Dacii przyświecała również pracom nad designem nowego Dustera.

Designerzy rozpoczęli pracę od prostych brył: kabiny, maski, błotników itd. Następnie połączyli wszystkie te elementy w całość o czystych, ostrych liniach, nadali modelowi nowoczesny, dopracowany wygląd z nadwoziem o przemyślanych prężnych i wyrazistych kształtach.

Prostota kształtów i brył potęguje siłę designu: pionowo zarysowany przód, wyraźnie odcinające się osłony nadkoli z fazowanymi krawędziami, szeroka pokrywa bagażnika i boczne szyby tworzące jednolitą powierzchnię od przodu do tyłu kabiny. Pojazd ma długość 4340 mm i 472 l pojemności bagażnika.

Nowy Duster jest w eleganckim stylu chroniony pasem biegnącym dookoła samochodu bez żadnych przerw. Składa się on z bocznych listw ochronnych dolnych krawędzi nadwozia, które łączą się z elementami identyfikacji wizualnej nowego Dustera, a te z osłonami nadkoli, które z kolei łączą się z przednimi i tylnymi zderzakami. Taki jest nowy Duster: bardziej solidny i outdoorowy niż kiedykolwiek dotąd!

Dacia Sandero Stepway 1.0 EKO-G 100 12V – 1100 km na jednym tankowaniu w komfortowych warunkach

Dacia jest dużym promotorem LPG (w zeszłym roku z takim napędem wyprodukowano 34% wszystkich modeli marki), dlatego jako jedyna w ofercie pozostała z trzycylindrowym silnikiem benzynowym LPG o mocy 74 kW w ramach programu ECO-G. Podczas pracy na LPG nowy Duster emituje średnio o 10% mniej CO2 niż porównywalny silnik benzynowy. Dzięki dwóm zbiornikom (50 litrów benzyny i 50 litrów LPG) oferuje zasięg aż do 1300 km.

Pierwszą nowością jest w pełni hybrydowa wersja Hybrid 140, którą można spotkać także w modelu Jogger. Składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,6 litra i mocy 94 KM, dwóch silników elektrycznych (silnika o mocy 49 KM i wysokonapięciowego rozrusznika/generatora) oraz zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. Posiada 4 biegi dla silnika spalinowego i kolejne 2 dla silnika elektrycznego. Podczas rekuperacji energia magazynowana jest w akumulatorze o pojemności 1,2 kWh. Duster powinien pokonać nawet 80% trasy w mieście w trybie wyłącznie elektrycznym.

Kolejna nowość ma dobrze znane oznaczenie TCe 130 i również moc wyjściową 96 kW. Nie jest to jednak oryginalny czterocylindrowy 1.3-litrowy, ale nowy trzycylindrowy o pojemności 1,2 litra pracujący w oparciu o cykl Millera, który wspomagany jest układem miękkiej hybrydy 48V z akumulatorem o pojemności o wartości 0,84 kWh. Rozrusznik-generator o mocy 12 kW połączony jest z silnikiem paskiem i wspomaga silnik spalinowy podczas rozruchu i przyspieszania, co powinno zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin o około 10%. TCe 130 będzie dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów dla wersji 4×2 i 4×4.

Producent zapowiada wersję z napędem przedniej osi oraz wszystkich czterech kół Terrain Control 4×4.

Zgodnie z przyjętym przez producenta planem, produkcja seryjna nowego modelu ma rozpocząć się w najbliższych tygodniach, a pierwsze egzemplarze do polskich dilerów powinny trafić w maju 2024 r. Oficjalną premierę zapowiedziano podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego Geneva Motor Show w marcu 2024 roku.

Dacia Duster III – nowa generacja coraz bliżej premiery

Nowa Dacia Duster będzie dostępna w czterech opcjach wyposażenia.

Essential: stałe relingi dachowe, elektryczne szyby przednie, centralny zamek, manualna klimatyzacja, automatyczne światła mijania, 6 poduszek powietrznych, tylne czujniki parkowania.

Expression: Essential + 17-calowe felgi aluminiowe, 7-calowa cyfrowa tablica przyrządów, centralny ekran dotykowy o przekątnej 10,1 cala z systemem multimedialnym Media Display i połączeniem bezprzewodowym Apple CarPlay i Android Auto, kamera parkowania, elektrycznie sterowane tylne szyby, czujnik deszczu.

Extreme: relingi dachowe modułowe Expression +, lampy przeciwmgielne, tapicerka MicroCloud nadająca się do prania, dywaniki gumowe na podłodze i w bagażniku, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, system YouClip, elementy wewnętrzne i zewnętrzne w kolorze miedzi.

Journey: Expression + 18-calowe felgi aluminiowe, światła przeciwmgłowe, automatyczna klimatyzacja, elektroniczny hamulec postojowy, bezprzewodowa ładowarka do smartfona, system multimedialny z nawigacją, system audio Arkamys 3D z 6 głośnikami…

Źródło: Dacia