Ceny wciąż rosną, a właściciele pojazdów poszukują możliwości obniżenia kosztów ich eksploatacji. Jedną z takich możliwości jest instalacja LPG, którą w swoich modelach proponuje kilka obecnych na polskim rynku marek. Zapewne za najciekawszą z nich oferuje Dacia. Jeden z takich popularnych modeli poddaliśmy próbie testowej.
Pierwsza generacja Dacii Sandero zadebiutowała w marcu 2008 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie, a sprzedaż najmniejszego w ówczesnej ofercie rumuńskiego producenta rozpoczęła się trzy miesiące później. Bazą do tego modelu stała się Dacia Logan, a główną bazę produkcji ulokowano w rumuńskim Mioveni. Rok później do oferty trafiła wersja Stepway ze zwiększonym o 40 mm prześwitem oraz elementami stylistyczno-ochronnymi nadwozia i relingami dachowymi.
We wrześniu 2012 roku zaprezentowana została druga generacja Sandero i Sandero Stepway wraz z odnowionym Loganem. Koncern Renault zmodyfikował design nadwozia i wnętrza oraz wzbogacił wyposażenie pojazdu z m.in. 7-calowym ekranem dotykowym systemu multimedialnego, ogranicznikiem prędkości, tempomatem 4 poduszkami powietrznymi oraz ABS i ESP w standardzie. Po raz pierwszy w ofercie znalazła się wersja z fabryczną instalacją LPG.
Trzecia generacja zadebiutowała we wrześniu 2020 roku i powstała na bazie koncernowej platformy Renault CMF-B, na której zbudowane zostało m.in. Renault Clio V i Renault Captur II. Do napędu oferowane są już tylko 3-cylindrowe silniki benzynowe o pojemności skokowej 999 cm³ oraz z bardzo popularną fabryczną instalacją LPG, współpracujące z 6-biegową przekładnią manualną lub bezstopniowym automatem CVT.
Generacja | Dacia Sandero Stepway I | Dacia Sandero Stepway II | Dacia Sandero Stepway III |
Okres produkcji | 2008-2014 | 2012-2020 | 2020-obecnie |
Długość | 4020 mm | 4080 mm | 4099 mm |
Szerokość | 1746 mm | 1757 mm | 1784 mm |
Wysokość | 1534 mm | 1533 mm | 1535 mm |
Rozstaw osi | 2588 mm | 2589 mm | 2604 mm |
Masa własna | 1075 kg | 1098 kg | 1128 kg |
Bagażnik | 320/1200 l | 320/1200 l | 328/1108 l |
Dacia Sandero Stepway 1.0 EKO-G 100 12V – ekonomiczny silnik dwupaliwowy
To silnik montowany na etapie produkcji samochodu. Posiada 2 zbiorniki na benzynę i LPG, znacząco zwiększając całkowity zasięg pojazdu. Dzięki turbodoładowaniu i mocy 100 KM, silnik ECO-G zapewnia oszczędności i przyjemność z jazdy. 3-cylindrowy silnik TCe o pojemności 999 cm³ z pośrednim wtryskiem benzyny i turbodoładowaniem wyposażony w instalację LPG włoskiej firmy Landi Renzo. Jednostka napędowa osiąga moc maksymalną 100 KM (74 kW) przy 5 000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 170 Nm już przy 2 750 obr./min. co zapewnia bardzo dobrą elastyczność silnika.
Warto dodać, iż dostawcą zbiornika LPG jest firma STAKO ze Słupska, które należy do Grupy Worthington Cylinders – globalnego producenta zbiorników i urządzeń ciśnieniowych.
Co oferuje taki zestaw? To przede wszystkim zasięg ponad 1000 km na jednym tankowaniu obu paliw. Podczas naszej jazdy testowej udało nam się osiągnąć dystans 1100 km, przy średnim zużyciu benzyny 6,4 l/100 km oraz LPG 8,8 l/100 km. Nasza trasa testowa, to ok. 3/4 dystansu autostradą oraz drogą szybkiego ruchu, gdzie staraliśmy się jechać z prędkością 100-120 km/h, a pozostały odcinek drogami lokalnymi i górskimi. Zaskoczeniem okazała się jazda po stromych i krętych wniesieniach, które auto pokonywało z wystarczającą dynamiką i dobrze trzymało się na zakrętach.
Wniosek – Dacia Sandero Stepway 1.0 EKO-G 100 sprawdzi się przy prędkościach w granicach 100-130 km/h. We wnętrzu pojazdu nie odczujemy nadmiernego hałasu, a co najważniejsze turbodoładowana jednostka napędowa bez problemu daje radę w przypadku np. konieczności nagłego wyprzedania innego pojazdu, czy podjazdu pod strome wzniesienie.
Obalamy mity – Są sceptycy, którzy nie wróżą zbyt długiej żywotności dwupaliwowej 3- cylindrowej jednostce Dacii / Renault. Autoryzowane serwisy w wielu krajach dysponują konkretnymi przykładami, które potwierdzają niezawodność i trwałość. Wiele egzemplarzy ma na swoim koncie bezawaryjny przebieg ponad 100 tys. i więcej km. Nasi czescy koledzy z Auto.cz dokonali wnikliwego przeglądu technicznego Sandero z przebiegiem 103 757 km. Obawiano się stanu luzów zaworowych, gdyż jak wiadomo ta jednostka nie posiada hydraulicznej regulacji. Wielkim zaskoczeniem były pomiary, które po takim przebiegu nie wykazały żadnych odchyłek od zakładanej normy. Dodać należy, iż użytkownik wymieniał olej silnikowy co 30 tys. km, co również nie wpłynęło na szybsze zużycie żadnego z innych elementów jednostki napędowej.
Dacia Sandero Stepway 1.0 EKO-G 100 12V – atrakcyjne i dobrze wyposażone wnętrze
Wnętrze Sandero Stepway nie jest już spartańskie jak w poprzednich generacjach. Najnowsza generacja otrzymała praktycznie wszystko, co kierowca i współpasażer potrzebują do szczęścia. Podczas długiej podróży doceniliśmy wygodne przednie fotele. Kierowca ma przed sobą analogowe zegary, ale z przyjemnym dla oka podświetleniem. Wielofunkcyjna kierownica pozwala na obsługę komputera pokładowego, a poniżej umieszczono praktyczne sterowanie systemem audio. W centrum deski rozdzielczej znajduje się 8-calowy tablet systemu multimedialnego obsługiwany dotykowo. Praktycznym elementem jest uchwyt na telefon wraz z dodatkowym gniazdkiem USB.
Dacia Sandero Stepway 1.0 EKO-G 100 12V – wyposażenie z wyższej półki
Nie można zaprzeczyć, że Dacia Sandero, to auto w założeniu budżetowe. Jednak koncern Renault docenił jego wartość i pozycję rynkową. Z tego faktu mogą być zadowoleni obecni i przyszli użytkownicy. Sandero, to auto budżetowe, ale dobrze wyposażone. W ofercie nabywcy mają do wyboru szeroką gamę wyposażenie i topową wersję Extreme, której nie powstydziłaby się nawet bardziej prestiżowa marka. To także świadczy o tym, że francuski koncern Renault doskonale zdaje sobie sprawę jak zdobywać serca klientów.
Dacia – 8 mln klientów od 2004 roku
Najbardziej atrakcyjną jest wersja Extreme. która oferuje m.in. światła do jazdy dziennej i mijania LED, halogenowe światła drogowe, automatyczne światła i wycieraczki szyby czołowej, bezkluczykowy dostęp Keyless Entry, antenę w kształcie płetwy rekina,6 poduszek powietrznych, centralny zamek, system multimedialny z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym i 6 głośnikami, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, modułowe relingi dachowe, system ESP z Extened Grip, aktywny system wspomagania hamowania, regulator-ogranicznik prędkości, kierownicę z regulacją wysokości i głębokości, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, system wspomagania parkowania przodem i tyłem z kamerą cofania oraz automatyczny hamulec postojowy.
Za dopłatą można zamówić dodatkowo m.in. podgrzewane przednie fotele (700 zł), elektrycznie otwierany szklany dach (2200 zł), elastyczny bagażnik dachowy Ranger 280 l (1079 zł), bagażnik rowerowy Express Hang-On na 3 rowery – montaż na haku holowniczym (509 zł), bagażnik rowerowy Express Hang-On – montaż na haku holowniczym, 2 rowery (289 zł), sztywny boks dachowy Dacia o pojemności 480 l (1499 zł), ładowarkę indukcyjną do smartfonów w konsoli środkowej (479 zł) oraz zestaw haka holowniczego (1411 zł).
Dacia Sandero Stepway 1.0 EKO-G 100 12V – podsumowanie
To jedna z ciekawszych ofert crossoverów na polskim rynku, który stał się jeszcze bardziej atrakcyjny po ostatnich modyfikacjach designu nadwozia. Do tego należy dodać gustowny design wnętrza pojazdu. Użytkownicy cenią najwyżej jego ekonomiczną eksploatację i długi zasięg na jednym tankowaniu. To ważne argumenty. Kierowca i współpasażer docenią ergonomiczne i wygodne przednie fotele. Tym autem bez problemu mogą w dobrych warunkach podróżować nawet osoby o wzroście 190 cm (co sprawdziliśmy!) W ofercie znajdziemy także dostępne bogate wyposażenie, z czego wiele elementów producent oferuje już w standardzie.
Dacia Sandero Stepway 1.0 EKO-G 100 12V – podstawowe dane techniczne
Silnik | ECO-G 100, turbo |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Liczba cylindrów | 3 |
Typ wtrysku paliwa | wielopunktowy wtrysk pośredni |
Moc maksymalna | LPG: 74 kW (100 KM) przy 4600 obr./min Benzyna: 67 kW (90 KM) przy 4800 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | LPG: 170 Nm przy 2000 obr./min Benzyna: 160 Nm przy 2100 obr./min |
Przekładnia | 6-biegowa manualna |
Prędkość maksymalna | 177 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s |
Opony | 205/60R16 92H |
Długość | 4099 mm |
Szerokość | 1784 mm |
Wysokość | 1535/1587 mm (z relingami) |
Rozstaw osi | 2604 mm |
Prześwit pojazdu | 174 mm |
Bagażnik | 328/1108 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l benzyna / 50 l LPG |
Masa własna | 1134 kg |
Autor: Lesław Sagan