Lancia Stratos, jeden z najbardziej utytułowanych samochodów w historii rajdów, świętuje 50. rocznicę swojego pierwszego międzynarodowego zwycięstwa

Lancia Stratos, jeden z najbardziej utytułowanych samochodów w historii rajdów, świętuje 50-lecie swojego pierwszego międzynarodowego zwycięstwa w 1973 roku w Tour de France Automobile. Z tej okazji na torze Circuit de Remparts d’Angoulême we Francji zorganizowano uroczystą imprezę z udziałem licznych gości, w tym byłego kierowcy wyścigowego i rajdowego Bernarda Darniche’a, który za kierownicą Lancii Stratos zdobył dwa tytuły Rajdowego Mistrza Europy.

„Dzisiaj świętujemy 50. rocznicę pierwszego zwycięstwa Lancii Stratos, jednego z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych wszech czasów, nazwanego przez publiczność „bête à gagner” . Wraz z modelami 037 i Delta, Lancia Stratos stała się legendą w świecie rajdów. Ale to nie wszystko. Lancia Stratos to jeden z najbardziej kultowych samochodów w historii marki, „agresywny” samochód wyścigowy o super osiągach wyróżniający się elementami konstrukcyjnymi, które stały się ikoną i weszły do ​​zbiorowej wyobraźni, stając się dla nas inspiracją podczas projektowania przyszłych modeli Lancia: okrągłe tylne reflektory, aerodynamiczny kształt i tzw. color blocking zastosowany w kolorystyce wnętrza” – powiedział Luca Napolitano, dyrektor generalny marki Lancia.

Dokładnie pięćdziesiąt lat temu, 25 września 1973 r., Lancia Stratos napisała pierwszy rozdział swojej pamiętnej historii. W 1973 roku wystartowała w rajdach, wciąż jeszcze jako prototyp, za kierownicą którego zasiadł duet Munari-Mannucci. We wrześniu tego samego roku odniosła swoje pierwsze międzynarodowe zwycięstwo w Tour De France Automobile. Sukces nastąpił po pierwszym triumfie w kwietniu tego samego roku w Rajdzie Firestone, który był zapowiedzią niesamowitej passy. Lancia Stratos zdominowała międzynarodową scenę rajdową, odnosząc jedno zwycięstwo za drugim: wygrała trzy kolejne edycje Rajdu Monte Carlo, zdobyła trzy tytuły w Mistrzostwach Świata Konstruktorów (1974, 1975 i 1976) i trzy zwycięstwa w  Mistrzostwach Europy Kierowców. Za kierownicą Stratosa, Munari zwyciężył w Pucharze Świata Kierowców Rajdowych FIA w 1977 roku.

Lancia Ypsilon – wciąż odnosi sukcesy we Włoszech

Począwszy od 1975 roku, Lancia Stratos przybrała biało-zielone barwy swojego sponsora Alitalii, a trójkolorowe logo włoskiej linii lotniczej zostało podzielone i zharmonizowane z klinowym kształtem samochodu, tworząc jedno z najpiękniejszych malowań w historii sportów motorowych.

Lancia nominuje pierwszych europejskich dealerów

Z okazji tej wyjątkowej rocznicy, na Circuit de Remparts d’Angoulême – historycznym torze wyścigowym w Angoulême we Francji –  przygotowano specjalne wydarzenie obejmujące wystawy i wyjątkowe rajdy za kierownicą zabytkowych samochodów z udziałem licznego grona gości, w tym byłego kierowcy wyścigowego i rajdowego Bernarda Darniche’a, który jest nierozerwalnie związany z Lancią Stratos.
Za jej kierownicą wygrał dwa Rajdowe Mistrzostwa Europy i aż cztery z siedmiu rund, które wygrał podczas Rajdowych Mistrzostw Świata.

Lancia Stratos to zdecydowanie „agresywny i wydajny” samochód, stworzony specjalnie by wygrywać i przełamywać schematy, różniący się znacznie od pozostałych modeli z tamtego okresu. Czerpiąca inspirację z prototypu „Strato’s Zero” z 1970 roku, ostateczna wersja została zaprezentowana w następnym roku. Wszystko w tym samochodzie o futurystycznym klinowatym kształcie zostało zaprojektowane z myślą o rajdach: przód o wyostrzonym kształcie harmonijnie łączył się z nadkolami, natomiast pochylona szyba przednia obejmowała przednie słupki i płynnie przechodziła w okna boczne. Dach kończył się pionowo malutką tylną szybą, objętą dużą pokrywą silnika. Maskę silnika i pokrywę bagażnika wykonano z lekkich materiałów, tak jak błotniki mające większy otwór, umożliwiający szybsze wykonanie naprawy serwisowej podczas wyścigów. Z tyłu wyróżniały się okrągłe tylne światła i agresywny spojler na dachu, natomiast silnik V6 pochodził z Ferrari Dino 246. Rewolucyjne było również wnętrze Lancii Stratos, skoncentrowane całkowicie na kierowcy i zaprojektowane tak, aby osiągać wyniki i wzbudzać emocje: dwa fotele i tylko dwa schowki na kaski wyścigowe, element wyróżniający również wersję drogową modelu. Tak zwany „color-blocking” tworzył w kabinie efekt ciągłej gry przeciwstawnych barw poprzez zastosowanie podstawowych kolorów, takich jak niebieski, czerwony i żółty, co jest częścią charakterystycznego dla marki Lancia eklektyzmu.

Właśnie ten urok zerwania z dawną epoką sprawił, że model ten stał się historyczną ikoną również z innego punktu widzenia: designu. Elementy takie jak okrągłe tylne światła, aerodynamiczne skrzydło i eklektyczne połączenie podstawowych kolorów we wnętrzu sprawiły, że Lancia Stratos stała się modelem o futurystycznym designie, który pozostaje aktualny do dziś. To nie przypadek, że stał się on jednym z dziewięciu historycznych samochodów marki, które zainspirowały markę Lancia do stworzenia przyszłych modeli.

Doskonała równowaga między pierwotnymi kształtami geometrycznymi i maksymalnymi osiągami, charakterystyczna dla historycznych samochodów Lancia, takich jak Stratos, 037 i Delta, jest jednym z podstawowych elementów, które zostały zachowane i ponownie wykorzystane podczas projektowania przyszłych samochodów Lancii. Ciągły dialog pomiędzy przeszłością a przyszłością można też dostrzec w Lancii Pu+Ra HPE, manifeście marki na najbliższe 10 lat. W 100% elektryczny samochód koncepcyjny uosabia wizję marki w zakresie designu, „domowego klimatu” wnętrza, zrównoważonego rozwoju, elektryfikacji i „effortless technology”. Tył samochodu koncepcyjnego Lancia posiada kultowe, okrągłe reflektory wyraźnie nawiązujące do najbardziej agresywnego i radykalnego ducha marki i do legendarnej Lancii Stratos.

Źródło: Lancia