Jeep CJ – najbardziej znany i najdłużej produkowany cywilny Jeep

Pierwotnie zaprojektowany jako pojazd wojskowy, legendarny Jeep Willys zyskał reputację wszechstronnego i wytrzymałego, a zainteresowanie tym pojazdem zaczęło sięgać daleko poza pole bitwy. Wkrótce po zakończeniu II wojny światowej na rynek wprowadzono cywilną wersję samochodu – model Jeep CJ, który został zaadaptowany do potrzeb codziennego życia milionów ludzi i odniósł natychmiastowy sukces.

Poprzednik Jeepa CJ nie był zaprojektowany jako samochód cywilny. Powstał w 1941 roku w wyniku publicznego konkursu zorganizowanego przez Departament Wojny Stanów Zjednoczonych, którego celem było zaprojektowanie ćwierćtonowego pojazdu wielozadaniowego na potrzeby armii amerykańskiej. Rezultatem był „General Purpose Vehicle”, lepiej znany jako Jeep MB, opracowany przez Willys Overland.

Model ten odniósł sukces jako samochód wojskowy. Podczas II wojny światowej wyprodukowano łącznie 650 000 Jeepów, które towarzyszyły wojskom alianckim na wszystkich frontach. Zaprojektowany do transportu żołnierzy, dzięki swojej wszechstronności, stał się on również pojazdem dowodzenia, ambulansem, wsparciem dla wyrzutni rakiet, pługiem śnieżnym, a nawet holownikiem artyleryjskim o wyjątkowych osiągach.

Jeep – cztery litery i jedna sylaba w nazwie mającej trzy teorie pochodzenia

Po zakończeniu wojny sława tego solidnego samochodu o niesamowitych zdolnościach rozpowszechniła się w Stanach Zjednoczonych. Oczekiwania wobec tego pojazdu były wysokie, a pierwsza wersja cywilna pojawiła się wkrótce.

Nowy Jeep Avenger początkiem fazy elektryfikacji legendarnej marki

Przed Sylwestrem 1945 roku na amerykańskie drogi wyjechał Jeep CJ-2A, którego zadaniem było przeniesienie na grunt cywilny takich cech sprawdzonych w armii, jak praktyczność, terenowy charakter i wytrzymałość. Nowy model stanowił kolejną demonstrację wszechstronności i zdolności adaptacyjnych dzięki nowym funkcjom, takim jak tylna przestrzeń ładunkowa, przyczepa i dach z tkaniny, przy jednoczesnym zachowaniu spartańskiego ducha. Z wojskowego koloru khaki przeszedł do żywych kombinacji kolorystycznych, takich jak jasnozielony, żółty i czerwony.

W standardzie dostępny był tylko z fotelem kierowcy i lusterkiem bocznym. Elementy takie jak fotel pasażera, wyciągarka, wycieraczka przedniej szyby i tylne światła były dostępne jako opcje.

Te estetyczne zmiany nie przyszłyby same. Wywodzący się z wojska Jeep musiał teraz również spełniać inne, nie mniej rygorystyczne standardy: te amerykańskiej administracji drogowej. Aby móc poruszać się po ulicach i autostradach Stanów Zjednoczonych, Jeepy musiały być wyposażone w większe reflektory. Wymagało to przeprojektowania przodu, który stracił dwie kratki w porównaniu z wersjami wojskowymi, pozostawiając kultową siódemkę, która charakteryzuje Jeepa do dziś.

W latach 1945-1986 sprzedano łącznie 1,5 miliona różnych generacji „cywilnego Jeepa”. W następnym roku na rynku pojawił się Jeep Wrangler, dziedzicząc ducha i wszechstronność oryginalnego modelu.

Źródło: Jeep