Platforma STLA Medium oferuje zwiększony zasięg w połączeniu z wysoką elastycznością już na etapie projektowania, dzięki czemu umożliwia realizację szerokiej gamy pojazdów o różnych konfiguracjach napędu w kluczowych segmentach rynku, C i D, w których w 2022 roku sprzedano 35 milionów samochodów, prawie połowę z 78,5 miliona pojazdów sprzedanych na całym świecie w tym samym roku. Obecnie marki Stellantis oferują w tych segmentach 26 modeli samochodów zbudowanych na różnych platformach. Na platformie STLA Medium może być produkowanych do dwóch milionów pojazdów rocznie w kilku zakładach na całym świecie, począwszy już w tym roku od Europy.
„To, co widzimy dzisiaj, jest efektem bezkompromisowych działań innowacyjnych na przestrzeni zaledwie nieco ponad dwóch lat, w celu zapewnienia czystej, bezpiecznej i przystępnej cenowo mobilności, popartej inwestycjami w elektryfikację i oprogramowanie o wartości 30 miliardów euro do 2025 roku” – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. „Platforma STLA Medium jest przykładem wysokiej wiedzy technologicznej globalnej społeczności technicznej Stellantis i jej zdolności dostarczania produktów hiper-skoncentrowanych na naszych klientach, konsolidując od dawna ugruntowane koncepcje w zakresie transportu, podczas naszej drogi w kierunku zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 roku”.
STLA Medium to pierwsza z czterech globalnych platform BEV, zaprezentowanych podczas EV Day 2021, będących bazą dla przyszłych modeli samochodów marek Stellantis i kluczem do osiągnięcia ambitnych celów założonych w planie strategicznym Stellantis – Dare Forward 2030, w tym osiągnięcia do 2030 roku, 100% udziału elektrycznych samochodów osobowych (BEV) w sprzedaży samochodów osobowych w Europie i 50% udziału elektrycznych samochodów osobowych i pick-upów w Stanach Zjednoczonych. Plan Dare Forward 2030 opiera się na znacznej redukcji emisji, aby do 2030 r. zmniejszyć emisję CO2 o połowę w porównaniu z poziomem z 2021 r. i osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2038 r., przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.
Platforma BEV-by-design STLA Medium zapewnia najlepszy w swojej klasie zasięg wynoszący ponad 700 km (435 mil) z pakietem Performance pack, natomiast standardowy pakiet oferuje ponad 500 km (310 mil) zasięgu według Światowej Zharmonizowanej Procedury Testowej Pojazdów Lekkich (WLTP). Z energią użytkową do 98 kilowatogodzin (kWh), STLA Medium jest najlepszą w swojej klasie platformą pod względem energii zmagazynowanej pomiędzy kołami.
STLA Medium, platforma która wykorzystuje 400-woltową architekturę elektryczną, ma zapewnić najlepszą w swojej klasie wydajność energetyczną i czas ładowania oraz łączność z ekosystemem ładowania i usług, co usprawni każdą podróż. W zależności od zastosowania, zużycie energii może wynosić mniej niż 14 kWh na 100 km, co jest najlepszym wynikiem w tej kategorii pod względem efektywności energetycznej. Użytkownicy będą mogli naładować akumulator od 20% do 80% w 27 minut, czyli z prędkością ładowania równą 2,4 kWh na minutę.
Pojazdy zbudowane na bazie STLA Medium będą sprzedawane na całym świecie i będą dostępne z napędem na przód lub napędem na wszystkie koła dzięki dodaniu drugiego modułu napędu elektrycznego z tyłu, o mocy wyjściowej od 160 do 285 kW (BEV).
Typy nadwozia będą obejmować sedany, crossovery i SUV-y. Elastyczność STLA Medium daje projektantom Stellantis swobodę tworzenia pojazdów z:
Eksperci Stellantis ds. inżynierii i produkcji zadbali o to, aby instalacja modułowego, jednowarstwowego zestawu akumulatorów o wysokiej gęstości energii w zakładzie montażowym była jak najbardziej wydajna, przestrzeń wewnątrz pojazdu była zmaksymalizowana, a jazda i prowadzenie były udoskonalone dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości. Komponenty platformy, takie jak system ogrzewania/klimatyzacji wnętrza kabiny, układ kierowniczy, układ hamowania i napęd zostały zaprojektowane tak, aby zredukować do minimum zużycie energii. Działania te w połączeniu z szerokim wykorzystaniem lekkich i sztywnych materiałów optymalizują zasięg pojazdu i zapewniają doskonałe właściwości jezdne oraz prowadzenie.
STLA Medium oferuje najlepszy w swojej klasie koszt montażu akumulatorów, jednocześnie zwiększając wielkość produkcji. Dzięki takiemu samemu kształtowi i wspólnemu systemowi chłodzenia, wymiary obwodu zestawu akumulatorów są stałe, niezależnie od pojemności magazynowanej energii.
Gama platform STLA (Small/Medium/Large/Frame) została zaprojektowana tak, aby była przyszłościowa – modułowa i elastyczna pod względem rozstawu osi, szerokości, zwisów, prześwitu i konstrukcji zawieszenia. Możliwości i osiągi pojazdów zbudowanych w oparciu o STLA będą dostosowywane i ulepszane na przestrzeni lat dzięki wdrożeniu architektury STLA Brain, platform STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive, które umożliwiają bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania i udoskonalania sprzętu.
Zintegrowana elastyczność obejmuje napęd na przód, na tył, na wszystkie koła i z wielu źródeł zasilania, który zapewnia gama trzech modułów napędu elektrycznego (EDM).
Platformy zostały zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu przyszłych technologii chemicznych akumulatorów, w tym akumulatorów bezniklowych i bezkobaltowych oraz akumulatorów ze stałym elektrolitem. Pozwala to markom Stellantis dostosować możliwości pojazdu w celu uzyskania idealnej równowagi między kosztami a wydajnością.
Źródło: Stellantis
Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…
Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…
Opel rozpoczął produkcję samochodów 125 lat temu i wkrótce zaczął odnosić pierwsze sukcesy, wprowadzając na…