TOYOTA GAZOO Racing to zespół, który reprezentuje koncern w najbardziej prestiżowych, globalnych cyklach mistrzowskich. Tytuły mistrzowskie w WRC, pięciokrotnie wygrany 24-godzinny wyścig w Le Mans, tytuły mistrza świata w wyścigach długodystansowych, czy triumfy w morderczym Rajdzie Dakar – lista dokonań jest naprawdę imponująca. Ale na tym działalność TOYOTA GAZOO Racing się nie kończy. To też potężne zaplecze technologiczne koncernu, które rozwiązania sprawdzone w motorsporcie oraz wiedzę zdobytą w trakcie rywalizacji wykorzystuje się do tworzenia nowych samochodów.
Na bazie doświadczeń zespołów rajdowych i wyścigowych powstała linia GR. To samochody, które pozwalają poczuć sportowe emocje. Mają dynamiczną stylistykę, zostały dopracowane pod kątem aerodynamicznym i mechanicznym. Wyróżniają się nie tylko mocnymi napędami. Już sama nazwa zdradza ich sportowy rodowód – symbol GR w tych autach występuje zawsze przed nazwą modelu.
„Toyota od lat słynie z produkcji legendarnych samochodów sportowych, a linia GR kontynuuje najlepsze tradycje. Tempo, w jakim wyprzedają się kolejne partie, to dowód na niesamowity sukces tych modeli i zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Cieszy nas też duże zainteresowanie linią stylistyczną GR SPORT. Auta w tych wersjach należą do najpopularniejszych w gamie” – mówi Mateusz Malinowski, Regional Product Manager Toyota Central Europe.
Pierwszym autem z linii GR dostępnym na polskim rynku była GR Supra, czyli klasyczne, dwumiejscowe coupe. Auto wyróżnia się świetnymi właściwościami jezdnymi, które są efektem jego atutów konstrukcyjnych – złotych proporcji rozstawu osi i rozstawu kół w stosunku 1,55, idealnego rozłożenia mas między przodem i tyłem oraz tylnego napędu.
GR Supra jest oferowana z 3,0-litrowym, turbodoładowanym silnikiem Twin Scroll o mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm lub z silnikiem 2,0 l Twin-Scroll Turbo o mocy 258 KM, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm. Obie jednostki współpracują z automatyczną skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach, a ponadto większy silnik można skonfigurować z 6-biegową skrzynią manualną z inteligentnym systemem sterowania iMT. W wersji z 3-litrowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,3 s.
W 2020 roku zadebiutował GR Yaris, czyli hot hatch o rajdowym rodowodzie. Ten ekskluzywny model cieszy się ogromną popularnością na całym świecie i szybko stał się samochodem kultowym. Jego produkcja jest ściśle limitowana w wyspecjalizowanej fabryce GR Factory w Japonii.
Auto powstało w architekturze TNGA na unikalnej płycie podłogowej, zbudowanej z przedniej części platformy GA-B Yarisa i tylnej części GA-C Corolli. Taka konstrukcja umożliwiła zastosowanie stałego napędu 4×4 GR-FOUR, który przekazuje 261 KM mocy generowanej przez trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1.6. Auto ma manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s. Auto zostało dopracowane również pod kątem ograniczenia masy i aerodynamiki – dzięki temu samochód waży tylko 1280 kg, a jego stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg/KM.
W 2022 roku gamę samochodów sportowych Toyoty uzupełnił model GR86. Przeznaczona na polski rynek partia aut rozeszła się w 35 sekund, co czyni z GR86 model unikatowym.
Następca kultowego GT86 to czteromiejscowe coupe z napędem na tył. Samochód zachował klasyczny układ jednostki napędowej montowanej z przodu i tylnego napędu oraz wolnossący silnik typu bokser o pojemności 2,4 l, który generuje 234 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego.
GR86 z sześciobiegową skrzynią manualną rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy (6,9 s ze skrzynią automatyczną). Maksymalna prędkość auta z manualną skrzynią to 226 km/h, a ze skrzynią automatyczną 216 km/h. Samochód w standardzie ma tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, w porównaniu z poprzednikiem ma sztywniejszą konstrukcję, niżej położony środek ciężkości i niższą o 20 kg masę, dlatego, tak jak GT86, szybko stał się jednym z ulubionych aut pasjonatów driftingu.
Najpopularniejsze modele Toyoty dostępne są w wersji GR SPORT, która detalami stylistycznymi o sportowym charakterze nawiązuje do zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Samochody wyróżniają się specjalnymi wzorami felg, wyjątkowymi lakierami, licznymi emblematami GR, a także wnętrzem pełnym sportowych akcentów. Zazwyczaj wersje GR SPORT mają też zmienioną charakterystykę pracy zawieszenia oraz układu kierowniczego.
Obecnie wersja GR SPORT dostępna jest w modelach Yaris, Yaris Cross, Corolla z nadwoziami hatchback, sedan i TS kombi, Toyota C-HR, RAV4, RAV4 Plug-in Hybrid oraz Hilux. Wariant GR SPORT będzie też oferowany w Toyocie C-HR drugiej generacji, której premiera odbyła się 26 czerwca 2023 roku.
Źródło: Toyota
OpenR link to system multimedialny w samochodach Renault. W połączeniu z dużym ekranem tworzy centrum…
Maroko to magiczny kraj, w którym koczownicze tradycje berberyjskie spotykają i przejmują inspiracje z całego…
Ford Mustang, od swojego debiutu w 1964 roku, stał się jednym z najbardziej ikonicznych samochodów…
SEAT we współpracy z Volkswagen Financial Services Polska (VWFS) proponuje usługę wynajmu długoterminowego. Ta forma…
Cztery lata po swojej premierze rynkowej, Citroën Ami zostaje odświeżony, oferując teraz nowy, ciemnobrązowy kolor…
Nie musimy dłużej czekać na cennik premierowej Alfy Romeo Junior! Marka ogłasza go zaledwie miesiąc…