Stellantis N.V. przedstawiła dzisiaj STLA Medium, globalną platformę BEV-by-design z najnowocześniejszymi funkcjami i możliwościami, takimi jak najlepszy w swojej klasie zasięg wynoszący ponad 700 km (435 mil), wydajność energetyczna, moc pokładowa i wiodąca w swojej klasie moc ładowania.
Platforma STLA Medium oferuje zwiększony zasięg w połączeniu z wysoką elastycznością już na etapie projektowania, dzięki czemu umożliwia realizację szerokiej gamy pojazdów o różnych konfiguracjach napędu w kluczowych segmentach rynku, C i D, w których w 2022 roku sprzedano 35 milionów samochodów, prawie połowę z 78,5 miliona pojazdów sprzedanych na całym świecie w tym samym roku. Obecnie marki Stellantis oferują w tych segmentach 26 modeli samochodów zbudowanych na różnych platformach. Na platformie STLA Medium może być produkowanych do dwóch milionów pojazdów rocznie w kilku zakładach na całym świecie, począwszy już w tym roku od Europy.
„To, co widzimy dzisiaj, jest efektem bezkompromisowych działań innowacyjnych na przestrzeni zaledwie nieco ponad dwóch lat, w celu zapewnienia czystej, bezpiecznej i przystępnej cenowo mobilności, popartej inwestycjami w elektryfikację i oprogramowanie o wartości 30 miliardów euro do 2025 roku” – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. „Platforma STLA Medium jest przykładem wysokiej wiedzy technologicznej globalnej społeczności technicznej Stellantis i jej zdolności dostarczania produktów hiper-skoncentrowanych na naszych klientach, konsolidując od dawna ugruntowane koncepcje w zakresie transportu, podczas naszej drogi w kierunku zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2038 roku”.
Nowy Fiat Topolino – elektryzująca miejska mobilność o wyjątkowym smaku Dolce Vita
STLA Medium to pierwsza z czterech globalnych platform BEV, zaprezentowanych podczas EV Day 2021, będących bazą dla przyszłych modeli samochodów marek Stellantis i kluczem do osiągnięcia ambitnych celów założonych w planie strategicznym Stellantis – Dare Forward 2030, w tym osiągnięcia do 2030 roku, 100% udziału elektrycznych samochodów osobowych (BEV) w sprzedaży samochodów osobowych w Europie i 50% udziału elektrycznych samochodów osobowych i pick-upów w Stanach Zjednoczonych. Plan Dare Forward 2030 opiera się na znacznej redukcji emisji, aby do 2030 r. zmniejszyć emisję CO2 o połowę w porównaniu z poziomem z 2021 r. i osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2038 r., przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.
STLA Medium ma wszystko, czego potrzeba, aby przekraczać oczekiwania klientów
Platforma BEV-by-design STLA Medium zapewnia najlepszy w swojej klasie zasięg wynoszący ponad 700 km (435 mil) z pakietem Performance pack, natomiast standardowy pakiet oferuje ponad 500 km (310 mil) zasięgu według Światowej Zharmonizowanej Procedury Testowej Pojazdów Lekkich (WLTP). Z energią użytkową do 98 kilowatogodzin (kWh), STLA Medium jest najlepszą w swojej klasie platformą pod względem energii zmagazynowanej pomiędzy kołami.
Nowy Fiat 600e – elektryczny powrót Fiata do segmentu B
STLA Medium, platforma która wykorzystuje 400-woltową architekturę elektryczną, ma zapewnić najlepszą w swojej klasie wydajność energetyczną i czas ładowania oraz łączność z ekosystemem ładowania i usług, co usprawni każdą podróż. W zależności od zastosowania, zużycie energii może wynosić mniej niż 14 kWh na 100 km, co jest najlepszym wynikiem w tej kategorii pod względem efektywności energetycznej. Użytkownicy będą mogli naładować akumulator od 20% do 80% w 27 minut, czyli z prędkością ładowania równą 2,4 kWh na minutę.
Pojazdy zbudowane na bazie STLA Medium będą sprzedawane na całym świecie i będą dostępne z napędem na przód lub napędem na wszystkie koła dzięki dodaniu drugiego modułu napędu elektrycznego z tyłu, o mocy wyjściowej od 160 do 285 kW (BEV).
Typy nadwozia będą obejmować sedany, crossovery i SUV-y. Elastyczność STLA Medium daje projektantom Stellantis swobodę tworzenia pojazdów z:
- Rozstawem osi, który może wynosić od 2700 do 2900 milimetrów
- Całkowitą długością wynoszącą 4,3-4,9 metra
- Prześwitem wynoszącym ponad 220 mm, by zagwarantować możliwości terenowe i osiągi
- Kołami o średnicy do 750 mm, co jest kluczowym atrybutem konstrukcji platformy.
Eksperci Stellantis ds. inżynierii i produkcji zadbali o to, aby instalacja modułowego, jednowarstwowego zestawu akumulatorów o wysokiej gęstości energii w zakładzie montażowym była jak najbardziej wydajna, przestrzeń wewnątrz pojazdu była zmaksymalizowana, a jazda i prowadzenie były udoskonalone dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości. Komponenty platformy, takie jak system ogrzewania/klimatyzacji wnętrza kabiny, układ kierowniczy, układ hamowania i napęd zostały zaprojektowane tak, aby zredukować do minimum zużycie energii. Działania te w połączeniu z szerokim wykorzystaniem lekkich i sztywnych materiałów optymalizują zasięg pojazdu i zapewniają doskonałe właściwości jezdne oraz prowadzenie.
STLA Medium oferuje najlepszy w swojej klasie koszt montażu akumulatorów, jednocześnie zwiększając wielkość produkcji. Dzięki takiemu samemu kształtowi i wspólnemu systemowi chłodzenia, wymiary obwodu zestawu akumulatorów są stałe, niezależnie od pojemności magazynowanej energii.
Platformy przyszłości
Gama platform STLA (Small/Medium/Large/Frame) została zaprojektowana tak, aby była przyszłościowa – modułowa i elastyczna pod względem rozstawu osi, szerokości, zwisów, prześwitu i konstrukcji zawieszenia. Możliwości i osiągi pojazdów zbudowanych w oparciu o STLA będą dostosowywane i ulepszane na przestrzeni lat dzięki wdrożeniu architektury STLA Brain, platform STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive, które umożliwiają bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania i udoskonalania sprzętu.
Zintegrowana elastyczność obejmuje napęd na przód, na tył, na wszystkie koła i z wielu źródeł zasilania, który zapewnia gama trzech modułów napędu elektrycznego (EDM).
Platformy zostały zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu przyszłych technologii chemicznych akumulatorów, w tym akumulatorów bezniklowych i bezkobaltowych oraz akumulatorów ze stałym elektrolitem. Pozwala to markom Stellantis dostosować możliwości pojazdu w celu uzyskania idealnej równowagi między kosztami a wydajnością.
Źródło: Stellantis