Klasyk tygodnia – Citroën Méhari świętuje 55 lat od premiery

55 lat temu, 16 maja 1968 r., gdy w najlepsze trwały protesty studenckie, na polu golfowym w Deauville Citroën zaprezentował swój nowy model – Méhari. Nietypowy pick-up o mocy od 28 do 32 KM, z karoserią z tworzywa ABS (akrylonitryl-butadien-styren), był zaprojektowany przez Rolanda de La Poype. Został zbudowany na płycie Dyane 6 i w chwili premiery zaprezentowano go pod nazwą Dyane 6 Méhari.

Oryginalny samochód cieszył się zaskakującym powodzeniem: przez prawie 20 lat, od 1968 do 1987 roku, wyprodukowano 144 953 egzemplarze (w tym 1 213 sztuk Méhari 4×4). Méhari był produkowany przede wszystkim w fabryce Citroëna w Forest, w Belgii, ale także w siedmiu innych zakładach we Francji, Hiszpanii i Portugalii.

Citroën Méhari – na każdy teren i przez cały rok

Słowo „Méhari” oznacza odmianę dromadera z Afryki Północnej i Sahary. Zwierzę to jest znane ze zdolności radzenia sobie w trudnym terenie i z odporności, również na niedostatki wody. Méhari może na dużych odległościach przewozić zarówno towary, jak i ludzi. Nazwa ta idealnie pasuje do tego właśnie modelu Citroëna, cenionego ze względu na zdolność dostosowywania się do każdych warunków terenowych. Jest to pojazd o licznych możliwościach.

Z zewnątrz nie wydaje się przystosowany do jazdy o każdej porze roku, ponieważ wygląda raczej jak mały kabriolet na letnie wakacje. Jednak dzięki zadaszeniu zimowemu samochód staje się całkowicie hermetyczny i można go używać przez cały rok.

Citroën Méhari – praktyczny, modułowy i ekonomiczny

Mehari odznacza się dużą modułowością. Część podłogi można przekształcić w oparcie i uzyskać dwa dodatkowe siedzenia z tyłu i miejsce dla czterech osób. Ma też bogate zastosowanie, ponieważ może przewozić ładunki oraz rozsądną liczbę pasażerów.

Jego nadwozie składa się zaledwie z 11 łatwych do naprawy elementów i może być czyszczone strumieniem wody, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dzięki temu jest nieskomplikowany w utrzymaniu i ekonomiczny dla użytkownika.

Nietypowa, modułowa i ekonomiczna koncepcja, zaprojektowana przy użyciu nowoczesnych jak na tamte czasy materiałów, oraz innowacyjne nadwozie sprawiły, że Méhari stał się dla całego pokolenia niezatartym wspomnieniem z dzieciństwa, a z czasem również prawdziwą ikoną motoryzacji.

Playmobil i Citroën przywracają życie legendarnemu modelowi 2 CV – 75 lat po jego wejściu na rynek

Citroën Méhari – trzy kultowe wersje

Przez prawie 20 lat produkcji Méhari pojawiły się tylko trzy wersje tego modelu, w tym dwie w limitowanych edycjach. W 1983 r. wprowadzono na rynek dwie serie specjalne, przede wszystkim serię plażową o wakacyjnym wyglądzie i jaskrawożółtym kolorze, sprzedawaną w Hiszpanii i w Portugalii. Natomiast w kwietniu 1983 r. na rynku francuskim, włoskim i portugalskim pojawiła się wersja lazurowa (Mehari Azur) w zaledwie 700 egzemplarzach. W 1979 r. Citroën wprowadził wersję 4×4, która oferowała swobodę nie mającą sobie równej po dzień dzisiejszy.

Citroën Méhari – bardzo bogata kariera

Méhari cieszył się szczególnym powodzeniem z jednej strony wśród instytucji i organów administracji publicznej, takich jak policja, służby celne, lotniska, tory wyścigowe, a z drugiej wśród handlowców, rzemieślników i osób prywatnych. Dzięki temu przez długi czas służył we francuskiej armii, która w latach 1972–1987 zamówiła w sumie 11 457 egzemplarzy.

Citroën Xantia świętuje 30 urodziny

Z kolei Méhari 4×4 niósł pomoc medyczną na drogach całego świata. Dziesięć takich pojazdów zapewniało pomoc medyczną na trasie rajdu Paryż – Dakar w 1980 r.

Méhari zabłysnął również w kinie, zwłaszcza w słynnym Żandarmie z Saint Tropez z Louisem de Funèsem.

Źródło: Citroën