Mercedes-Benz Classic prezentuje ikony motoryzacji nad jeziorem Como

Pocztówkowy anturaż, samochody i data mówią same za siebie: w trzeci weekend maja jezioro Como stanie się światowym centrum klasycznej motoryzacji. Podczas szeregu wydarzeń organizowanych w dniach 20 i 21 maja 2023 r. będzie tam można zobaczyć wyjątkowo rzadko spotykane pojazdy. 

Wśród nich – kluczowe samochody z historii Mercedes-Benz, kamienie milowe w sporcie motorowym i rozwoju aerodynamiki. Prototyp grupy C, Sauber-Mercedes C 9, w 1989 r. odniósł imponujące podwójne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Obok pojawi się wyścigowy samochód sportowy Mercedes-Benz 300 SL (W 194), który dokonał tego samego wyczynu w 1952 r. Z kolei Mercedes-Benz 540 K Streamliner (W 29) powstał w 1938 r. jako spektakularne, jedyne w swoim rodzaju laboratorium badań nad aerodynamiką.

„Niezmiernie się cieszę, że na imprezach motoryzacyjnych nad jeziorem Como będzie można zobaczyć wybrane samochody z historii Mercedes-Benz. To kontynuacja długiej tradycji takich wydarzeń od początku XX wieku – a wszystko w wyjątkowej aurze Lombardii” – powiedział Marcus Breitschwerdt, szef Mercedes-Benz Heritage, który będzie obecny podczas wydarzeń. W niedzielę 21 maja pojawi się jako gość panelu dyskusyjnego na temat znaczenia muzeów motoryzacyjnych w Villa Sucota. Osią dyskusji będą: społeczna rola takich placówek, relacje pomiędzy producentami samochodów a prywatnymi kolekcjonerami oraz wizje muzeów samochodów
w przyszłości.

Muzeum Mercedes-Benz – Classics & Coffee – tu spotykają się starsze i młodsze klasyki

Wyścigowy samochód sportowy 300 SL (W 194) w konkursie w Villa d’Este

Wyścigowy 300 SL (W 194) to zwycięzca Le Mans z 1952 r. Należący do prywatnego kolekcjonera samochód weźmie udział w konkursie Concorso d’Eleganza w Villa d’Este. W 194 symbolizuje spektakularny powrót Mercedes-Benz do świata wyścigów po drugiej wojnie światowej. Nowa maszyna wygrała zawody na torach w Bernie oraz Nürburgring oraz legendarny maraton Carrera Panamericana w Meksyku. Egzemplarzem 0007 z numerem startowym 21, z niebieską obwódką wokół osłony chłodnicy, Hermann Lang i Fritz Rieß odnieśli wspaniałe zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans 1952. Drugie miejsce zajęli wtedy Theo Helfrich i Helmut Niedermayr, również w 300 SL.

Mercedes-Benz – transporter Blue Wonder jak rzeźba

Osie, przekładnia i baza silnika W 194 pochodziły z reprezentacyjnej limuzyny Mercedes-Benz 300 (W 186). Od podstaw zaprojektowano natomiast lekką klatkę bezpieczeństwa, która cechowała się bardzo wysoką sztywnością skrętną. Z uwagi na wzmocnienia po bokach 300 SL nie mógł być wyposażony w konwencjonalne drzwi. Inżynierowie Mercedes-Benz zaproponowali więc rozwiązanie w postaci charakterystycznych drzwi typu skrzydła mewy (Gullwing), montowanych na zawiasach w dachu. Te i wiele innych cech w 1954 r. przejęło produkcyjne wydanie 300 SL (typoszereg W 198), opracowane na podstawie wyścigowego W 194.

Zwycięzca Le Mans przed Villa Erba

Niedaleko Villa d’Este na wschodnim brzegu jeziora Como znajduje się Villa Erba, gdzie na gości czeka specjalna wystawa „100 lat Le Mans”. Będzie można zobaczyć tam cenione samochody wyścigowe różnych producentów z historii legendarnego 24-godzinnego maratonu. Wśród nich – C-grupowy Sauber-Mercedes C 9, który w 1989 r. odniósł spektakularne podwójne zwycięstwo w Le Mans. Najsłynniejszy wyścig wytrzymałościowy na świecie wygrali wtedy Jochen Mass, Stanley Dickens i Manuel Reuter, którzy poprowadzili egzemplarz z numerem 63. Na drugim miejscu uplasowali się ich koledzy z ekipy, Mauro Baldi, Kenny Acheson i Gianfranco Brancatelli, w C 9 z numerem 61 – i właśnie ta maszyna zostanie zaprezentowana przez Mercedes-Benz Classic w Villa Erba.

W 1988 r. Mercedes-Benz oficjalnie powrócił do międzynarodowych wyścigów torowych w grupie C. Od 1989 r. zespół Sauber-Mercedes kontynuował legendarną erę Srebrnych Strzał również od strony wizualnej: C 9 został po raz pierwszy zgłoszony do Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych FIA w srebrnym malowaniu. Peter Sauber opracował w Szwajcarii podwozie prototypu, a Mercedes-Benz dostarczył niezawodny pięciolitrowy silnik V8 (oznaczenie M 119) z turbodoładowaniem. Jego moc wynosiła 520 kW (720 KM). Dzięki C 9 zespół Sauber-Mercedes z łatwością wygrał Mistrzostwa Świata Samochodów Sportowych 1989.

540 K Streamliner (W 29) podczas wydarzenia FuoriConcorso

20 i 21 maja w samym Como odbędzie się stosunkowo młode, ale nie mniej atrakcyjne wydarzenie – FuoriConcorso, zainicjowane w 2019 r. Motywem przewodnim tegorocznej edycji jest aerodynamika. Na rozległych terenach willi Grumello, Sucota i Olmo, nieopodal centrum miasta, wybrane pojazdy zademonstrują rozwój aerodynamiki na przestrzeni minionych dziesięcioleci. Gwiazdą imprezy będzie Mercedes-Benz 540 K Streamliner.

Ten unikatowy samochód, zdolny osiągnąć prędkość 185 km/h, stanowi ucieleśnienie wielkich wysiłków Mercedes-Benz na rzecz optymalnej aerodynamiki w latach 30. XX wieku. W czerwcu 1938 r. trafił do producenta opon, firmy Dunlop, w celu testowania wyczynowego ogumienia. Jego ośmiocylindrowy silnik o pojemności 5,4 litra dzięki sprężarce generuje moc 132 kW (180 KM). Mercedes-Benz Classic odbudował wóz w 2014 r. w ramach autentycznej rekonstrukcji. Zmierzony później współczynnik oporu powietrza Cd wyniósł 0,36 – to doskonała wartość jak na pojazd, który ma 85 lat.

Ekskluzywna tradycja

Historia motoryzacyjnych konkursów piękności nad jeziorem Como sięga 1929 r. To wtedy po raz pierwszy odbył się międzynarodowy konkurs elegancji Concours d’Elegance – Coppa d’Oro w Villa d’Este. Początkowo organizowali go lokalny automobilklub Como, Grand Hotel Villa d’Este oraz Spa Committee. Konkursy motoryzacyjnych piękności odbywały się również w innych krajach, np. w Niemczech, i przyciągały liczną publiczność. Wśród nagradzanych automobili często znajdowały się pojazdy wciąż młodej wówczas marki Mercedes-Benz – założonej w 1926 r., kiedy firma Daimler-Motoren-Gesellschaft połączyła siły z Benz & Cie., tworząc Daimler-Benz AG.

Źródło: Mercedes-Benz