W 2023 roku jesienią zostanie zaprezentowana nowa Škoda Superb czwartej generacji, 90 lat po wprowadzeniu na rynek pierwszego w historii modelu z rodziny Superb, który był produkowany w latach 1934-1949. Ponad 50 lat później na rynku pojawiła się pierwsza generacja najnowszej ery modelu Škoda Superb, co oznaczało powrót marki Škoda do segmentu wyższej klasy średniej.
Kolejny rozdział historii sukcesu rozpoczął się w 2008 roku wraz z wprowadzeniem modelu Škoda Superb drugiej generacji, który po raz pierwszy dostępny był w dwóch wersjach nadwozia z najnowocześniejszymi systemami wspomagającymi.
Trzecia generacja, która jest na rynku od 2015 roku, jest pierwszym modelem Superb zbudowanym na bazie platformy modułowej MQB. W 2019 roku oferta została poszerzona o wersję hybrydową Superb iV.
Historyczna Škoda Superb (1934-1949)
Gdy w 1934 roku zaczęto produkować Superba, Škoda miała już na swoim koncie kilka modeli z najwyższych segmentów. Jednak Superb był innowacyjny pod wieloma względami, o czym świadczy m.in. 12 V instalacja elektryczna. która przetrwała w samochodach do dzisiaj. Podobnie jak jego ówcześni konkurenci, Superb został zbudowany na innowacyjnym podwoziu. Tradycyjny rama w kształcie drabiny została zastąpiona zaawansowaną ramą szkieletową ze środkową rurą, która z przodu dzieliła się na dwie belki. Taka konstrukcja umożliwiła nie tylko umieszczenie wału napędowego w rurach nośnych ramy, ale stworzyło to również więcej miejsca na niezależne zawieszenie, które zapewniało najwyższy komfort jazdy. Superb był także pierwszym modelem marki wyposażonym w jednoobwodowe hamulce hydrauliczne.
W 1938 roku w samochodach Superb zaczęto montować silniki OHV, ale model był produkowany z silnikami SV lub OHV o mocy od 40,5 do 70,7 kW i pojemności skokowej od 2492 do 3991 cm3. Większość silników była sześciocylindrowa, z wyjątkiem jednego Superb 4000, który miał pod maską ośmiocylindrowy silnik widlasty. Jeden z nielicznych zachowanych samochodów Superb 4000 należy obecnie do najcenniejszych eksponatów Muzeum Škody w Mladá Boleslav. W latach 1934-1949 wyprodukowano około 900 egzemplarzy cywilnych i 1600 wersji wojskowych.
Powrót okrętu flagowego (2001-2008)
Rok 2001 był okresem wielu ważnych wydarzeń dla marki Škoda, jak m.in. rocznica wejścia pod skrzydła koncernu Volkswagen. Na rynek został wprowadzony model Fabia w wersji sedan. Jednocześnie producent zaprezentował swoją charakterystyczną koncepcję praktyczne rozwiązania Simply Clever. Jednak głównym wydarzeniem roku było wprowadzenie po pięćdziesięcioletniej przerwie modelu Superb liftback. Dzięki temu marka Škoda stała się znacznie bardziej widoczna i znalazła się w czołówce producentów samochodów wyższej klasy średniej. W marcu 2001 r. w Genewie pokazano koncept o nazwie Montreux, który stanowił zapowiedź wersji produkcyjnej. Pierwsza generacja modelu Superb, która powstała na platformie PL 45, zaprezentowana we wrześniu 2001 r. została podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego IAA we Frankfurcie nam Menem.
Škoda Superb – 20 lat współczesnej rodziny
W ofercie dostępna była szeroka gama silników. Pierwsza nowoczesna generacja modelu Superb oferowała jednostki napędowe benzynowe i wysokoprężne, od czterocylindrowego z turbosprężarką o pojemności 1,8 litra i mocy 110 kW (150 KM) aż do topowej wersji sześciocylindrowej o pojemności 2,8 litra i mocy 142 kW (193 KM). Superb wprowadził również dla marki Škoda kilka innowacyjnych w owych czasach elementów wyposażenia jak m.in. reflektory bi-ksenonowe, automatyczna skrzynia biegów Tiptronic, system
oświetlenie Coming Home i elektronicznie sterowany asystent hamowania. W 2006 roku pierwsza generacja modelu Superb przeszła lifting, w którym charakterystyczne tylne światła w kształcie litery C zostały zintegrowane.
Superb trzeciej generacji z napędem hybrydowym typu plug-in (od 2015 r.)
W lutym 2015 roku w Pradze została zaprezentowana trzecia generacja modelu Superb. Dzięki zastosowaniu platformy modułowej MQB Grupy Volkswagen czeski producent był w stanie wykorzystać wszystkie najnowsze dostępne technologie. Po raz pierwszy w modelu oferowano całą gamę systemów wspomagających bezpieczeństwo oraz kolejne elementy Simply Clever jak m.in. wirtualny pedał do otwierania bagażnika, gniazdko 230 V dla pasażerów na tylnych siedzeniach lub parasole umieszczone w kieszeniach w przednich drzwiach. Po faceliftingu w 2019 roku, trzecia generacja Superba otrzymała dodatkowe nowoczesne wyposażenie, m.in. reflektory Matrix-LED, adaptacyjny tempomat lub system bezkluczykowy KESSY. Gama modeli została poszerzona o nową wersję hybrydową Superb iV z silnikiem 1.4 TSI. Od 2001 roku do chwili obecnej Škoda Auto wyprodukowała ponad 1 550 000 egz. modelu Superb wszystkich typów i generacji, z czego ponad 780 000 samochodów to trzecia generacja.
Źródło: Škoda Auto