Škoda Superb – 20 lat współczesnej rodziny

Reprezentacyjny sedan marki Škoda Auto zadebiutował 11 września 2001 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego IAA we Frankfurcie nad Menem. Aktualnie produkowana jest trzecia generacja, która dostępna jest w wersji liftback i kombi oraz z napędem 4×4 i hybrydowym plug-in.

Czeski producent ma długie tradycje w produkcji luksusowych modeli. Już w 1907 roku powstał Laurin&Klement typ FF, który był napędzany ośmiocylindrowym silnikiem własnej konstrukcji. W latach 1925-1936  ówczesny prezydent Czechosłowacji Tomáš Garrigue Masaryk korzystał z limuzyny Škoda Hispano-Suiza. Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych minionego stulecia fabryka w mieście Mlada Boleslav produkowała szeroką paletę luksusowych modeli Škoda 633, 645, 650 i 860, które napędzane były sześcio- i ośmiocylindrowymi silnikami.

Synonimem luksusu był model o nazwie Superb, którego nazwa w archiwalnych dokumentach po raz pierwszy pojawiła się 22 października 1934 roku, a w różnych wersjach produkowany był w latach 1935-1949.  Z fabrycznych statystyk wynika, że pięć typów tego modelu wyprodukowanych zostało łacznie w liczbie około 900 egzemplarzy. Sześciocylindrowe – 640 Superb (1924-1936), Superb typ 902 (1936), Superb typ 913 (1936-1939), Superb 3000 OHV typ 924 (1938-1949) oraz SUPERB 4000 typ 919 (1938-1940) z silnikiem V8.

Powrót nazwy Superb nastąpił w wielkim stylu i był możliwy dzięki przemianach w Škodzie, które nastąpiły po 1991 roku. Pierwszy egzemplarz testował ówczesny prezydent Czechosłowacji i Czeskiej Republiki Václav Havel, wielki fan motoryzacji.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV – zdjęcia nowego elektrycznego modelu tuż przed premierą

Pierwsza generacja współczesnej Škody Superb była sedanem i miała długość 4803 mm, szerokość 1765 mm i wysokość 1469 mm, przy rozstawie osi 2803 mm. Do napędu oferowano jeden z trzech silników benzynowych – czterocylindrowy 2.0 l o mocy 115 KM i 1.8 l o mocy 150 KM oraz sześciocylindrowy 2.8 V6 o mocy 193 KM oraz wysokoprężny 1.9 TDI o mocy 130 KM. Standardem była sześciobiegowa skrzynia manualna i pięciostopniowy automat Tiptronic. Wyposażenie obejmowało m.in. cztery poduszki powietrzne (boczne kurtyny za dopłatą), systemy ABS i EDS, ESP, automatyczną klimatyzację Climatronic, podgrzewane przednie fotele, reflektory bi-ksenonowe ze spryskiwaczami oraz nawigację satelitarną z barwnym ekranem.

Pierwszy Superb zjechał z taśmy w Kvasinach 1 września 2001 roku. Fabryka została zmodernizowana kosztem 200 mln euro. Do końca 2002 roku wyprodukowano 581 egzemplarzy, a pierwsze trafiły do użytkowników wiosną 2002 roku. Do 2008 roku wyprodukowano ponad 136 tys. egzemplarzy. Auta wyjeżdżały nie tylko z taśmy w Kvasinach, ale także z fabryk w Chinach, Kazachstanie i na Ukrainie.

Druga generacja miała premierę w marcu 2008 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Tym razem był to liftback z innowacyjnym systemem otwierania piątych drzwi o nazwie Twindoor. Rok później do oferty dołączyła wersja kombi. W latach 2008-2015 powstało ponad 618 tys. egzemplarzy.

Trzecia generacja zadebiutowała w Pradze w lutym 2015 roku. Jesienią 2019 roku w Kvasinach rozpoczęto produkcję hybrydy plug-in Superb iV. Aktualna generacja produkowana w wersji liftback i kombi dotychczas wyprodukowana została w liczbie ponad 700 tys. egzemplarzy.

Źródło: Škoda Auto