Opel Astra G zadebiutował 25 lat temu

W 1991 roku Opel zaprezentował Astrę F, jako następcę Opla Kadetta, i zapoczątkował nowy rozdział w historii sukcesów firmy w segmencie samochodów kompaktowych. Astra F stała się absolutnym bestsellerem i najliczniej wyprodukowanym modelem Opla wszech czasów. Następca, wprowadzony na rynek w 1998 roku, miał stworzone idealne warunki, aby kontynuować sukces poprzednika.

Wprowadzony na rynek Opel Astra G mógł się więc pochwalić wieloma innowacjami: był to pierwszy Opel z w pełni ocynkowanym nadwoziem. Oprócz zwiększonej o 30 procent jasności przezroczystych reflektorów halogenowych z żarówkami H7, aktywne bezpieczeństwo jazdy wzmocniono całkowicie przeprojektowanym podwoziem z systemem DSA (Dynamic Safety Action). Ponadto klienci mogli wybierać spośród szerokiej gamy wariantów nadwozia. Astra G zaprezentowała swój potencjał jako mocna Astra OPC i Astra V8 Coupé, która wzięła udział w niemieckim wyścigu German Touring Car Masters i 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring.

Astrę G łączy zatem wiele podobieństw z Astrą najnowszej generacji. Wraz z nią Opel otworzył kolejny, zupełnie nowy rozdział swojej historii sukcesów w segmencie samochodów kompaktowych. Obecna Astra zachwyca nie tylko odważnym i wyrazistym designem, w tym charakterystycznym nowym obliczem marki Opel Vizor oraz intuicyjnie obsługiwanym, w pełni cyfrowym kokpitem Pure Panel.

Nowy Opel Astra i spółka – od pierwszego radia do nawigacji

Zwycięzca „Złotej Kierownicy 2022”1 to również pierwsza zelektryfikowana wersja: w swojej ofercie posiada mocne warianty hybrydowe typu plug-in oraz wersję z napędem elektrycznym Opel Astra Electric, która pojawi się już wkrótce. Lokalnie bezemisyjna, topowa wersja Opla Astry GSe (zużycie paliwa wg WLTP2: 1,2-1,1 l/100 km, emisja CO2 26-25 g/km); pokazuje, że radość ze szczególnie dynamicznej jazdy można połączyć z poczuciem odpowiedzialności.

Od Rüsselsheim do Hollywood: od opracowania do wprowadzenia na rynek Astry G

Biorąc pod uwagę, jak wielkie oczekiwania musiał spełnić Opel Astra G pod koniec lat 90., nie jest zaskoczeniem, że proces tworzenia tego samochodu był przełomowy. Najważniejsze dla Opla było powtórzenie sukcesu poprzednika. Dlatego też, pracując nad drugą generacją Astry, zespół projektowy postanowił poszukać zupełnie nowych inspiracji. Wielką pomocą dla projektantów okazał się film „Park Jurajski”, który już wcześniej stał się wielkim przebojem kinowym. Astra G nie miała wiele wspólnego z samymi dinozaurami – chodziło raczej o wykorzystanie programu do projektowania wspomaganego komputerowo o nazwie ALIAS, który opracowano pierwotnie na potrzeby filmowych efektów specjalnych uzyskiwanych techniką animacji komputerowej. Oprogramowanie umożliwiło pracę nad nowym modelem w wirtualnym, trójwymiarowym świeci.

Opel Astra G – szkic designu

Wiosną 1998 roku, Astra G z nadwoziem utrzymanym w stylistyce coupé, została wprowadzona na rynek jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Wkrótce potem wprowadzono czterodrzwiową limuzynę z nadwoziem typu notchback, coupé, samochód użytkowy Astravan i kabriolet, zapewniając tym samym ofertę wszystkich głównych wersji nadwozia. Całkowicie nowa Astra drugiej generacji charakteryzowała się swoim własnym designem, w tym typowym w tamtym czasie trapezowym grillem, dynamicznym przodem z wysuniętą do przodu przednią szybą i wydłużoną linią dachu, jak również wysoką linią pasów i wyglądem przypominającym coupé w modelu trzydrzwiowym. Znalazło to również odzwierciedlenie w najlepszym w klasie współczynniku oporu powietrza wynoszącym 0,29.

Znakomity pakiet: podwozie DSA, w pełni ocynkowane nadwozie i duża przestrzeń

Podczas fazy projektowania najwyższy priorytet miał komfort i bezpieczeństwo, a Astra G charakteryzowała się dynamiczną konstrukcją podwozia i technologią zespołu napędowego, jak również prawie dwukrotnie wyższą sztywnością na zginanie i skręcanie dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości. Wszystko to w połączeniu z inteligentną lekką konstrukcją sprawiło, że samochody – w których montowano mocne, wydajne silniki – oferowały dużą przyjemność z jazdy.

Opel Astra GS Line plug-in hybrid 180 KM – komfort, nowoczesność i elegancja

Aktywny układ jezdny to zasługa nowo opracowanego podwozia DSA. Zapewniało ono również maksymalną stabilność jazdy w sytuacjach krytycznych, takich jak hamowanie na różnego typu nawierzchniach. „W podwoziu Opel DSA, koło przednie wyróżniające się jeszcze większą niż dotychczas przyczepnością lepiej kontroluje zbieżność, zapewniając efekt przeciwskrętu, a tym samym przeciwdziałając tendencji do odchylania się” –stwierdzał wówczas producent samochodów z Rüsselsheim. Bezpieczne podwozie zapewniało również komfort, zwrotność i bezpieczeństwo prowadzenia nawet przy pełnym obciążeniu. Wprowadzenie systemu ESP w 1999 roku dodatkowo zwiększyło poziom bezpieczeństwa. A system zwalniania pedałów zapobiegający uszkodzeniom stóp i nóg przy poważnych zderzeniach czołowych, opatentowany przez markę, był również oferowany w standardzie w każdej Astrze G.

Opel Astra z 1998 roku wyznaczył także nowe standardy w swoim segmencie, jeśli chodzi o przestronność wnętrza. Dzięki rozstawowi osi, dłuższemu o około dziesięć centymetrów niż u jego poprzednika, uzyskano więcej miejsca z tyłu, zwłaszcza na głowę i kolana. W wersji hatchback pojemność bagażnika wzrosła do 370 litrów, natomiast Astra kombi mogła pochwalić się pojemnością wynoszącą aż 1 500 litrów. Jednocześnie, Astra G wykonała spory krok naprzód pod względem jakości, co potwierdził ówczesny dziennik „Frankfurter Rundschau”. Przyczyniło się do tego zastosowanie we wnętrzu wysokiej jakości materiałów, zmniejszenie poziomu hałasu i wibracji. Przede wszystkim jednak w pełni ocynkowane nadwozie sprawiło, że samochód wyróżniał się jakością i długo utrzymywał swoją wartość.

Ambicje wyścigowe: Astra G jako model OPC i V8 Coupé

Jednocześnie, druga generacja Astry pokazała, że model jest stworzony nie tylko do codziennej jazdy. Opel Astra stał się popularnym samochodem do rywalizacji na torze,  wzbudzając tym samym emocje szczególnie ambitnych kierowców. Niemal w tym samym czasie, gdy swoją premierę miała Astrę G, uruchomiono Opel Performance Center, w skrócie OPC, którego dyrektorem został Volker Strycek, legenda Opel Motorsport. Pierwszym modelem opracowanym przez specjalistów od osiągów była Astra OPC z 1998 roku o mocy 118 kW/160 KM. Cztery lata później, zespół pokazał, że można osiągnąć znacznie więcej dzięki jeszcze bardziej dopracowanej Astrze OPC, która rozwijała prędkość do 240 km/h. Jeszcze bardziej udoskonalona wersja miała pod maską silnik o mocy 147 kW/192 KM – i była dostępna zarówno w wersji trzydrzwiowej, jak i kombi.

Manuel Reuter – Opel Astra V8 Coupé, DTM Nürburgring, sierpień 2000

To jednak nie wszystko: począwszy od 2000 roku, marka Opel zaczęła startować w wyścigach DTM (German Touring Car Masters) specjalnie przygotowanym modelem Astra V8 Coupé, i natychmiast zdobyła drugie miejsce w mistrzostwach dzięki zaawansowanemu technicznie samochodowi wyścigowemu. Później miały miejsce kolejne zawody, takie jak legendarny 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring. Ponadto, podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2001 roku, marka Opel zaprezentowała sportowy samochód koncepcyjny Astra OPC X-treme o mocy 326 kW/444 KM, który obiecywał maksymalne przyspieszenie od zera do 100 km/h w 3,9 sekundy i możliwość jazdy po drogach publicznych.

Opel Astra i Astra GSe dzisiaj: wyjątkowa przyjemność z jazdy, w połączeniu z odpowiedzialnością

W najnowszym modelu Astra, Opel ponownie sięga do sportowego dziedzictwa marki i robi to w sposób nowoczesny, zorientowany na przyszłość, a przede wszystkim odpowiedzialny. Nowe, topowe modele w gamie Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe są mocne, dynamiczne – i zelektryfikowane. Ponieważ dzisiaj trzyliterowy skrót oznacza „Grand Sport electric”. Nowe wersje oferują wszytko, czego oczekują entuzjaści sportowej, ale odpowiedzialnej jazdy: najwyższe osiągi, sportowo zestrojone podwozie oraz zelektryfikowany, lokalnie bezemisyjny napęd. A wszystko to w połączeniu z zachwycającym designem.

Opel Astra – 6. generacji

Ponadto, podobnie jak inne modele Opla, są wyposażone w liczne zaawansowane technologie, które zapewniają komfort jazdy i sprawiają, że nowymi modelami podróżuje się przyjemniej. Wcześniej technologie te były dostępne tylko w droższych samochodach. Należą do nich m.in. najnowsza generacja adaptacyjnych, nieoślepiających reflektorów pikselowych Intelli-Lux LED® Pixel Light® zawierających łącznie 168 elementów LED. Równie przełomowe jest wnętrze najnowszej generacji Astry. Dzięki całkowicie cyfrowemu Pure Panelowi wskaźniki analogowe odchodzą do historii. Zastępuje je nowy interfejs człowiek-maszyna (HMI) o świeżej, nowoczesnej grafice, oferujący klientom intuicyjną obsługę za pomocą bardzo szerokiego ekranu dotykowego. Konstruktorzy Opla zwrócili szczególną uwagę, aby kierowca otrzymywał wszystkie niezbędne informacje i miał bezpośredni dostęp do wszystkich przydatnych opcji obsługi, nie będąc jednak obciążany zbędnymi danymi czy funkcjami. Ważne funkcje, takie jak na przykład sterowanie klimatyzacją, nadal są dostępne za pomocą kilku elementów sterujących.

Wyjątkowy komfort foteli to również cecha charakterystyczna Opla. Opracowane przez markę Opel fotele przednie posiadają certyfikat AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.) i dzięki swojej doskonałej ergonomii sprawiają, że nawet długie podróże są relaksujące. Kierowcy pomagają liczne, zawansowane systemy wspomagania kierowcy, począwszy od wyświetlacza projekcyjnego (head-up), poprzez system Intelli-Drive 1.0, zawierający wiele systemów wspomagania kierowcy, aż po 360-stopniową kamerę Intelli-Vision. Ponadto najnowsza Astra to stylistyczna deklaracja marki. Bardziej dynamiczna sylwetka, z ostro ściętymi, muskularnymi powierzchniami pozbawionymi zbędnych ozdób oraz nowym obliczem marki Opel Vizor.

Źródło: Opel