Chiński rynek się zmienia i coraz mniej szans na sukces ekonomiczny ma tam Škoda Auto. Jeszcze kilka lat temu Chiny należały do najważniejszego rynku dla tego producenta, jednak ostatni okres nie może być uznany za sukces.
Aktualnie trwają analizy, które z dużym prawdopodobieństwem doprowadzą do wycofania się marki z chińskiego rynku w 2023 roku. Potwierdził to Klaus Zellmer, prezes zarządu Škoda Auto w rozmowie z Automobilwoche. To jest wyjątkowy rynek, na którym jest coraz większa konkurencja, a znacznie większe możliwości ma obecnie dynamicznie rozwijający się rynek w Indiach.
ŠKODA AUTO – wyprodukowano 750 tys. SUV-ów KODIAQ, 4 mln silników EA211 oraz 15 mln skrzyń biegów najnowszej generacji
Škoda Auto produkuje i sprzedaje mniej, niż wcześniej planowano. Ma na to wpływ wycofanie się z rynku rosyjskiego i wojna w Ukrainie. Rosja była drugim pod względem liczby sprzedanych samochodów rynkiem dla producenta. Rocznie sprzedawano tam 90 tys. aut. Jednak do niedawna Chiny były dla najważniejszym rynkiem. W 2018 roku sprzedano tam 341 tys. aut, a w 2019 roku 282 tys., by w 2021 r. było to już tylko 71 tys. egzemplarzy. Do takiego spadku przyczyniła się m.in. Pandemia COVID-19 i coraz większa konkurencja aut elektrycznych.
W 2022 r. Škoda sprzedała w Chinach o 31 proc. Aut mniej niż w analogicznym okresie minionego roku. Natomiast w Indiach odnotowano aż dwukrotny wzrost, co świadczy o rozwoju I możliwościach tego rynku dla producenta. Ostateczne decyzje powinny zapaść w najbliższych miesiącach. Wszystko jednak wskazuje na to, iż Škoda Auto przestanie nie tylko produkować, ale również sprzedawać swoje samochody w Chinach.
Źródło: Automobilwoche