Categories: E-mobility

Mercedes-Benz Vans – Jawor na Dolnym Śląsku częścią sieci produkcyjnej dostawczych aut elektrycznych

Mercedes-Benz Vans reorganizuje swoją europejską sieć produkcyjną na potrzeby nowej modułowej architektury w pełni elektrycznych samochodów dostawczych, opartej na platformie VAN.EA. Jest to kolejny kamień milowy na drodze działu aut dostawczych Mercedesa do całkowicie elektrycznej mobilności.

Wraz z reorganizacją europejskiej sieci produkcyjnej samochodów dostawczych, firma zabezpiecza długoterminowe perspektywy istniejących zakładów w Europie i rozszerza sieć o nowy zakład w znanej lokalizacji w Jaworze na Dolnym Śląsku, gdzie istnieje już fabryka silników i baterii elektrycznych. W przyszłości będą tu produkowane duże samochody dostawcze (model zamknięty) oparte na architekturze VAN.EA.

“Naszą ambicją jest oferowanie najbardziej pożądanych samochodów dostawczych i usług około sprzedażowych. Aby ten cel osiągnąć, musimy być wysoce innowacyjni i konkurencyjni we wszystkich obszarach, a jednocześnie zabezpieczyć nasz biznes w dłuższej perspektywie. Kluczowym czynnikiem sukcesu jest tu reorganizacja naszej europejskiej sieci produkcji” – mówi Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans. “Decyzja o wyborze Jawora to kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności. Ponadto musimy dostosować nie tylko nasze produkty, ale także cały łańcuch wartości – od zakupów przez produkcję i logistykę po sprzedaż – do wymogów przyszłości. Dlatego inwestujemy w całkowicie elektryczną platformę VAN.EA, a tym samym w transformację, mającą nam zapewnić pozycję lidera na rynku aut elektrycznych. Tym samym zabezpieczamy też długoterminowe perspektywy istniejących zakładów Mercedesa w Europie.”

Jawor częścią sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans w Europie

Oprócz zakładów produkujących samochody dostawcze w Niemczech (Düsseldorf i Ludwigsfelde) oraz w Hiszpanii (Vitoria), pojawi się nowy zakład w Jaworze na Dolnym Śląsku. Firma planuje zainwestować ponad 1 mld euro w latach 2023-2027 w ramach uzgodnionego planu inwestycyjnego na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej “Invest Park”. W przyszłości ma tu znaleźć zatrudnienie ok. 2500 osób. Silniki produkowane są w Jaworze od 2019 roku, a baterie do samochodów elektrycznych Mercedes-Benz od 2020 roku.

Podpisanie memorandum z polskim rządem o nowej fabryce Jaworze



Polski rząd i agencje państwowe, jak Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „Invest Park”, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, a także miasto Jawor i gmina Męcinka wspierają projekt i aktywnie angażują się w rozwój inwestycji. We wspólnym oświadczeniu (Memorandum of Understanding) strony zobowiązały się do dalszego rozwoju terenu przyszłej inwestycji. Istniejący zakład w Jaworze był od początku zaprojektowany jako fabryka neutralna pod względem emisji CO2 i tym samym odgrywa pionierską rolę w strategii realizacji celów zrównoważonego rozwoju Mercedes-Benz Group AG.

Mercedes-Benz Concept EQT Marco Polo i nowy EQT z modułem Marco Polo – elektryczny kamper na bazie nowego kombivana

Decyzja o lokalizacji produkcji elektrycznych aut dostawczych i budowa fabryki zależą jeszcze od spełnienia różnych warunków ramowych, w tym przyznania pomocy publicznej.

Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. produkcji i zarządzania łańcuchem dostaw: “W globalnej sieci produkcyjnej konsekwentnie realizujemy strategię Mercedes-Benz w kierunku “electric only”. Zakład w Jaworze odgrywa w tym już dziś ważną rolę – a będzie odgrywał jeszcze większą, wzmocniony produkcją elektrycznych samochodów dostawczych. Jestem pewien, że doświadczony i kompetentny zespół w Jaworze odniesie sukces także w produkcji pojazdów w pełni elektrycznych. Jestem bardzo zadowolony z tej wspólnej decyzji – Mercedesa i polskiego rządu, dzięki której jest szansa stworzenia i wykorzystania istotnych synergii w przyszłości.”

W pełni elektryczne samochody dostawcze oparte na nowej platformie modułowej VAN. EA

Dzięki nowej architekturze VAN. EA (Van Electric Architecture) Mercedes-Benz Vans przyspiesza transformację w dostawcę całkowicie elektrycznego portfolio swoich produktów. VAN.EA stanowi podstawę dla wszystkich elektrycznych aut dostawczych w segmencie średnim i dużym, które będą wprowadzane na rynek od 2025 r.

Źródło: Mercedes-Benz



Redakcja

Recent Posts

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

16 godzin ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

16 godzin ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

2 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

3 dni ago

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

4 dni ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

6 dni ago