Chiński Zeekr 009 – zaskakuje lustrzanym grillem i jest niezwykły pod każdym względem

Znane są tendencje chińskich producentów do kreowania niezwykłych nadwozi. Kolejnym przykładem jest luksusowy model z napędem czysto elektrycznym o nazwie Zeekr 009, który stworzyła marka należąca do koncernu Geely.

Już na pierwszy rzut oka pojazd zaskakuje nas dużych rozmiarów maską, która wprowadza efekt lustra. W rzeczywistości nietypowa atrapa wlotu powietrza pełni tylko rolę dekoracyjną, gdyż Zeekr 009 jest typowym autem elektrycznym. Tworzą ją 154 elementy z programowalnymi diodami LED. Należy dodać, iż design tego pojazdu nie powstał w Chinach, ale w szwedzkim centrum designu pod kierownictwem Stefana Sielaffa, który w przeszłości był designerem Audi.

Zeekr 009 ma długość 5209 mm, szerokość 2024 mm I wysokość 1867 mm, przy rozstawie osi 1867 mm. To auto wraz z bateriami ma masę 2,8 tony.

Chiński GAC M8 – auto z największym grillem na świecie

We wnętrzu zaprojektowano trzy rzędy siedzeń w układzie 2+2+2. Dostęp do części tylnej zapewniają przesuwane drzwi. Nowoczesna deska rozdzielcza z dużym dotykowym wyświetlaczem, w której praktycznie nie znajdziemy żadnych typowych przycisków. Dotykowo sterowane są również drzwi, regulacja ustawienia foteli, klimatyzacja oraz osłony słoneczne. Do dyspozycji podróżnych zamontowano nad szybą czołową 15,6-calowy monitor systemu multimedialnego.

EuroNCAP – chińskie samochody z europejskimi pięcioma gwiazdkami

Zeekr 009 będzie dostępny w dwóch wersjach – z akumulatorem 116 kWh lub 140 kWh. Według danych producenta i chińskich norm CLTC pierwsza z nich umożliwia zasięg na jednym ładowaniu 702 km, a druga 822 km.

Do napędu czterech kół zastosowano system dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 400 kW (544 KM), który umożliwia osiąganie przyspieszenia od 0 do 100 km/h w ciągu 4,5 sekundy.

Pojazd zbudowano na modularnej platformie Sustainable Experience Architecture (SEA), ktora wykorzystywana jest do budowy innych modeli z napędem elektrycznym koncernu Geely. Komfort zapewnia także hydrauliczny system zawieszenia.

W Chinach rozpoczęto już przyjmowanie zamówień. Tańsza wersja wyceniona została na 499 tys. juanów (w przeliczeniu 328 tys. zł), a droższa na 588 tys. Juanów (387 tys. zł). Producent planuje również w najbliższej ekspansję na rynki europejskie.

Źródło: Geely