EuroNCAP – chińskie samochody z europejskimi pięcioma gwiazdkami

Chińskie samochody z napędem elektrycznym są coraz lepsze i bezpieczniejsze. Potwierdziły to ostatnie testy zderzeniowe EuroNCAP, podczas których SUV BYD ATTO 3 uzyskał najwyższą ocenę pięciu gwiazdek. 

Najlepsze rezultaty we wszystkich próbach zderzeniowych w październikowej sesji otrzymał Mercedes-EQ EQE oraz ocenę „bardzo dobry” za system Highway Assist. Aktywny asystent odległości DISTRONIC z aktywnym asystentem kierowania jest dostępny jako opcja, zapewniając pomoc w prowadzeniu pojazdu na autostradach. System jest pierwszym systemem ocenianym przez Euro NCAP, który, jeśli kierowca przestanie reagować, bezpiecznie manewruje samochodem na najwolniejszy pas przed zatrzymaniem. Ta funkcja Highway Assist, zwana aktywnym asystentem zatrzymania awaryjnego, pomaga nadać EQE ocenę „Bardzo dobry” i sprawia, że ​​jest to samochód o najwyższych wynikach w testach Euro NCAP w dotychczasowych ocenach wspomaganej jazdy.

100 000 nowych samochodów marki Mazda wydanych w Polsce

Ocenę pięciu gwiazdek tym razem przyznano takim samochodom jak: chiński BYD ATTO 3, Mazda CX-60, SEAT Ibiza i Arona, BMW Active Tourer serii X1 i 2 oraz najnowsza generacja Volkswagena Golfa. Cztery gwiazdki otrzymał Citroën C5 X i Mobilize Limo.

Pięć lat po uzyskaniu maksymalnej oceny w testach bezpieczeństwa Euro NCAP, nowe wersje modeli SEAT-a powtarzają ten wynik, pomimo zaostrzenia kryteriów testowych w ostatnich latach. Inżynierowie z Martorell wprowadzili nowoczesne rozwiązania, a wśród nich ruchomą barierę do próby zderzenia czołowego. System ma za zadanie ocenić poziom ochrony pasażerów oraz wpływu elementów konstrukcyjnych na ich bezpieczeństwo podczas zderzenia. Usprawniono również mechanizm kontrolny uderzeń bocznych, w których uwzględniono korekty prędkości testowej bariery zbliżeniowej, jej masy i ochrony przed uderzeniami z boku.

– Wszyscy, którzy pracowali nad nowymi modelami Ibizy i Arony mogą czuć dumę z tego, że po raz kolejny zdobyły one najwyższe oceny w teście Euro NCAP. SEAT od zawsze stawiana bezpieczeństwo swoich samochodów i ich użytkowników, implementując w tym celu najnowsze technologie – komentuje dr Werner Tietz, wiceprezes wykonawczy SEAT-a ds. badań i rozwoju.

W nowych wersjach samochodów modyfikacji uległo przede wszystkim nadwozie: przód pojazdu został przeprojektowany z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa podczas pełnowymiarowego testu zderzenia czołowego MPDB. Aktualizacji poddano również inne systemy bezpieczeństwa: przednie pasy zostały zintegrowane podwójnym napinaczem, zainstalowano też funkcję przypominania o zapięciu pasów dla pasażerów na tylnych siedzeniach samochodu oraz dodatkowe poduszki powietrzne. W standardowym wyposażeniu zarówno nowej Ibizy, jak i Arony dostępne są nowe systemy: kamer, zmiany pasa ruchu oraz rozpoznawania pieszych i rowerzystów.

To już kolejne modele, które uzyskały 5 gwiazdek w testach zderzeniowych po Leonie, Atece i Tarraco, co pokazuje zaangażowanie hiszpańskiej marki w produkcję pojazdów spełniających najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Do uzyskania pięciogwiazdkowej oceny przyczyniła się technologia Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture, zawierająca liczne udoskonalenia zapewniające doskonałą dynamikę jazdy. Kolejną kluczową rolę w uzyskaniu maksymalnych not odgrywa bogata oferta firmowych, zaawansowanych technologii bezpieczeństwa i-Activsense wspierających kierowcę, w które wyposażony jest pojazd. Nowe technologie, wśród których znajdują się system monitorujący ruch poprzeczny przed pojazdem (FCTA), system wspomagający hamowanie podczas cofania (SCBS-R) system wykrywający pieszych i rowerzystów w czasie jazdy czy układ wykrywający pojazdy w martwym punkcie i ostrzegający przed wyjściem z samochodu pod koła nadjeżdżającego pojazdu BSM Vehicle Exit Warning, pomagają kierowcom identyfikować potencjalne zagrożenia i zmniejszać prawdopodobieństwo uszkodzenia ciała lub odniesienia obrażeń, oferując jednocześnie wysokie standardy skuteczności ochrony pieszych i rowerzystów.

Mazda jest znana z doskonałej dynamiki jazdy, która ponownie ewoluowała wraz z wprowadzeniem nowej Mazdy CX-60. Technologia Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture adaptuje podejście antropocentryczne, w tym sztywność konstrukcji nadwozia i zapewnia, że kierowcy mogą poczuć reakcję pojazdu bez opóźnień. Konstrukcja foteli jeszcze bardziej ułatwia każdemu pasażerowi utrzymanie równowagi podczas ruchu samochodu, a unikatowy dla Mazdy system kontroli stabilizacji toru jazdy – Kinematic Posture Control (KPC) – dba o bezpieczeństwo i komfort. Dzięki temu, że samochód jest łatwiejszy w bezpiecznym prowadzeniu, takie cechy jeszcze bardziej zmniejszają ryzyko wypadku, nie umniejszając przy tym tradycyjnej dla Mazdy przyjemności z prowadzenia.

Mazda MX-5 z nowym Rekordem Guinnessa

Sekretarz generalny Euro NCAP, Michiel van Ratingen powiedział: „Całkowicie autonomiczna jazda jest jeszcze daleko, ale podwaliny kładą solidne, wysokowydajne systemy wspomagania jazdy, takie jak ten od Mercedesa. Gratulujemy im oceny „Bardzo dobry” i uzyskania w tym roku czwartej pięciogwiazdkowej oceny bezpieczeństwa”.

Pięć gwiazdek dla nowicjusza BYD ATTO 3 (w Chinach znanego jako Yuan Plus) kontynuuje pasmo sukcesów chińskich marek w Euro NCAP, po podobnych wynikach dla WEY i ORA. Akronim od Build Your Dreams, BYD jest obecny w Europie od ponad dekady w postaci autobusów, ale pojawienie się ATTO 3 przybliży BYD masom. Przyjazny dla budżetu samochód elektryczny dobrze wypada w testach zderzeniowych Euro NCAP i jest w pełni wyposażony w najnowsze technologie ADAS.

Dwa pozostałe samochody wyprodukowane w Chinach w tej partii otrzymują cztery gwiazdki. Citroën C5 X, zbudowany w Chinach przez spółkę joint-venture Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile, oraz elektryczny sedan Limo od Renault-Jiangling joint-venture Mobilize są generalnie solidnymi osiągami, ale nie wyróżniały się brakiem wyposażenia lub marginalnym wyniki w niektórych aktywnych testach bezpieczeństwa.

Źródło: EuroNCAP