GDDKiA – A2 na wschód od stolicy będzie dłuższa

Na dwóch z siedmiu odcinków autostrady A2 od Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej, realizowanych w formule Projektuj i buduj, trwają już prace w terenie. Dla czterech prowadzone jest postępowanie administracyjne związane z wydaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Z kolei dla odcinka od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią, dla którego przygotujemy dokumentację projektową, także toczy się procedura ZRID.

Autostradowe szlaki w Polsce

W 2016 r. udostępniono do ruchu ostatni odcinek autostrady A4, łączącej zachodnią i wschodnią granicę Polski, ułatwiając tranzyt na blisko 670-kilometrowej trasie ze Zgorzelca do Korczowej. W tym roku połączymy w całość odcinki A1 na północ od Piotrkowa Trybunalskiego i na południe od Kamieńska. Po ukończeniu prac na 24-kilometrowym odcinku pomiędzy tymi miastami, całą trasę od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach – ponad 560 km – pokonamy pojazdem osobowym w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.

GDDKiA – do 30 września S2 w Warszawie bez ograniczeń czasowych dla ciężarówek

W czerwcu 2012 r. połączono Warszawę z autostradą A2, ułatwiając dojazd od zachodniej granicy. Obecnie, wykorzystując Południową Obwodnicę Warszawy w ciągu S2 i dalsze odcinki A2, można dojechać do końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego. To blisko 525 km trasy z planowanych niemal 660 km pomiędzy Świeckiem na granicy z Niemcami i Kukurykami na granicy z Białorusią.

GDDKiA – Via Carpatia – stan realizacji

Na A6 pod Szczecinem, w obrębie węzła Kijewo, stare poniemieckie płyty betonowe zastąpiono nową nawierzchnią. Znika też stara betonowa nawierzchnia na całym ciągu przyszłej A18 od Olszyny do Golnic. Od 2011 r. kierowcy mają do dyspozycji Autostradową Obwodnicę Wrocławia w ciągu A8, a na kolejne lata zaplanowano budowę wchodzącej w skład Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej autostrady A50, która domknie sieć takich dróg w Polsce. Tym samym długość autostrad w Polsce z obecnych blisko 1754 km osiągnie zakładane około 2100 km.

101 kilometrów A2 w realizacji

Mińsk Mazowiecki – Siedlce (ok. 37,5 km) 

Dla odcinków Kałuszyn – Groszki i Gręzów – Siedlce Zachód są już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W grudniu 2021 r. przekazano place budów wykonawcom, a roboty już trwają. Obecnie wykonawcy budują drogi serwisowe oraz odhumusowują trasę główną. Rozpoczęły się także prace związane z budową obiektów mostowych. Przy sprawnej realizacji kontraktów kierowcy powinni skorzystać z tych odcinków jesienią 2023 r. Dla odcinka Groszki – Gręzów, na który umowę podpisano 28 stycznia 2021 r., Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. Termin zakończenia prac przewidziany został latem 2024 r.

Siedlce – Biała Podlaska (ok. 63,5 km) 

W kwietniu 2021 r. podpisano umowy na cztery kolejne fragmenty A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. Dla wszystkich odcinków złożone zostały wnioski o wydanie decyzji ZRID (do odpowiednich terenowo urzędów wojewódzkich). Zgodnie z zawartymi umowami na wszystkich czterech odcinkach zakończenie robót zaplanowano do końca 2024 r.

32 kilometry do granicy państwa w projektowaniu

Na odcinek A2 od węzła Biała Podlaska do granicy państwa z Białorusią (Kukuryki) we wrześniu 2021 r. podpisano umowę na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizacje robót w terenie. W styczniu br. do Wojewody Lubelskiego złożone zostały wnioski o decyzje ZRID. Kolejnym etapem, po wydaniu decyzji ZRID i pozyskaniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.

Poszerzymy najbardziej obciążony ruchem odcinek A2

Przygotowujemy się do realizacji poszerzenia autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Powstaną w miejsce szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km. To będzie pierwszy tego rodzaju projekt na taką skalę realizowany pod ruchem. Dlatego też opracowując dokumenty do planowanych zamówień, przeprowadziliśmy wstępne konsultacje rynkowe, by jak najlepiej przygotować się do przetargu. Tak aby czas realizacji inwestycji, dobór rozwiązań, jak również sama realizacja przebiegły jak najsprawniej, minimalizując uciążliwości dla kierowców oraz budowniczych.

Po uzyskaniu finansowania planowane jest ogłoszenie przetargu jeszcze w tym roku. Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. To zwiększy przepustowość trasy oraz ułatwi szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu.

Źródło: GDDKiA