40. Mille Miglia – Alfa Romeo Tonale gwiazdą jubileuszowej edycji

Rozpoczęła się 40. edycja historycznego rajdu upamiętniającego „Mille Miglia”, „najpiękniejszego wyścigu świata” według Enzo Ferrari. Wyruszyła z Brescii 15 czerwca i powróci tam 18 czerwca 2022 roku, odwiedzając po drodze jedne z najbardziej malowniczych miejsc we Włoszech.

W będącym od zawsze trochę wyścigiem, a trochę przygodą, rajdzie 1000 Miglia, w tym roku weźmie udział około 400 bardzo cennych, zabytkowych samochodów, z których 118 należy do marek Abarth, Alfa Romeo, Fiat i Lancia-  zestawu, który jest niekwestionowanym symbolem włoskiego sportu motorowego.

Jak zwykle gwiazdą imprezy jest Alfa Romeo, najliczniej reprezentowana marka z 50 samochodami ustawionymi na linii startu. Wśród nich znalazły się trzy modele z prywatnej kolekcji marki, które na co dzień można oglądać w Muzeum Alfy Romeo w Arese. Są to: 6C 1500 Super Sport z 1928 roku, 1900 Sport Spider z 1954 roku i 1900 Super Sprint z 1956 roku.

Alfa Romeo Tonale EDIZIONE SPECIALE – otwarcie zamówień od 180 tys. zł

Te trzy perełki z zabytkowej kolekcji będą prowadzone przez wyjątkowe załogi. Za kierownicą samochodu, który zwyciężył w 2019 roku, 6C 1500 Super Sport, zasiądzie utytułowana para (w sporcie, w życiu i w karierze pediatry) Giovanni Moceri i Valeria Dicembre. Na pokładzie 1900 Super Sprint znajdzie się dwoje przedstawicieli Alfa Romeo Manufacturing: Francesco Pirozzi, członek zespołu wydziału spawalni w fabryce im. Giambattista Vico w Pomigliano i Cristina Posta z działu montażu w fabryce Cassino. Wreszcie, załogę, która będzie rywalizować na pokładzie 1900 Sport Spider, tworzyć będą Alessandro Alunni Bravi, dyrektor zarządzający Sauber Motorsport, u którego boku zasiądzie kierowca i komentatorka sportowa Vicki Piria.

Alfa Romeo inauguruje w Mediolanie nową identyfikację marki

Te trzy niezwykłe samochody to autentyczne dzieła sztuki na czterech kołach, należące do kolekcji Heritage, działu Stellantis zajmującego się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego Alfy Romeo. Duch, z jakim Alfa Romeo wchodzi w tą 40. edycję wyścigu 1000 Miglia, jest taki sam, jaki wyróżniał markę od samego początku. Pod względem osiągów i rywalizacji marka ta bowiem posiada w swoim DNA szlachetną włoską sportową elegancję, która cechują ją od 1910 roku.

Tonale flagowym modelem pośród ponadczasowych perełek Alfy Romeo

„Plemię” fanów Alfy Romeo ma od niedawna możliwość poznania i podziwiania modelu Tonale u wszystkich dealerów Alfy Romeo. W ciągu całej swojej historii Alfa Romeo zawsze potrafiła odnawiać swoją legendę, z każdym nowym modelem dając wyraz swojej chwalebnej przeszłości i niepowtarzalnemu DNA. To właśnie dlatego każda Alfa Romeo wzbudza podziw: nie tylko samochody zabytkowe, ale również modele z bieżącej produkcji, które będą towarzyszyć kolumnie samochodów 1000 Miglia w podróży przez najbardziej charakterystyczne krajobrazy i miasta Włoch. Również Tonale wyruszy tą trasą, ciesząc się sympatią i gorącym przyjęciem, z jakim pasjonaci 1000 Miglia witają każdego roku ten niezwykły rajd.

Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport z 1928 r.

Wszystkie oczy zwrócone będą na Alfę Romeo 6C 1500 Super Sport zaprojektowaną przez Zakłady Farina i należącą obecnie do kolekcji Muzeum Historii Alfy Romeo, która chce powtórzyć sukces odniesiony w edycjach 2005, 2007, 2008 i 2019 rajdu 1000 Miglia. W 2007 i 2008 roku Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport zwyciężyła także w wyścigu “1000 Millas Sport” w Argentynie. Ten niezwykły model z 1928, jeden z 31 egzemplarzy wyprodukowanych w latach 1928-1929, jest wyposażony w sześciocylindrowy silnik o pojemności 1487 cm3, który generuje maksymalną moc 76KM przy 4800 obr./min i osiąga maksymalną prędkość 140 km/h.

1900 Super Sprint z 1956 r.

Eleganckie coupé z nadwoziem Touring to wersja „gran turismo” modelu 1900, który w latach 50. zasłynął jako “samochód rodzinny, który wygrywa wyścigi”. Alfa Romeo 1900 Super Sprint wyróżniająca się sportowymi osiągami, które nawet dzisiaj robią wrażenie, jest oparta na skróconej wersji nadwozia sedana 1900 i posiada dwulitrowy, czterocylindrowy silnik o mocy 115 KM przy 5.500 obr./min. z charakterystycznym dla marki podwójnym wałkiem rozrządu. W latach 50. ubiegłego wieku najlepsi włoscy konstruktorzy często kupowali od Alfy Romeo podwozie, uzupełniając je karoserią projektowaną i produkowaną we własnym atelier. Największy sukces osiągnęła firma Touring z Mediolanu, której wersja Alfy Romeo 1900C Super Sprint do dzisiaj uważana jest za jedno z najbardziej wyważonych i wyrafinowanych coupé. W latach 1954-1955 powstało blisko 300 egzemplarzy tego modelu.

1900 Sport Spider z 1954 r.

Niezwykle rzadki wyścigowy Spider, wyprodukowany w zaledwie 2 egzemplarzach, i wyposażony w czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami pochodzący z modelu 1900. Zaopatrzony w suchą miskę olejową, rozwija maksymalną moc 138 KM, co pozwala rozpędzić to ważące zaledwie 880 kg auto o efektywnej aerodynamice do prędkości 220 km/h. Wyróżniający się innowacyjną stylistyką, zaprojektowany przez Franco Scaglione dla atelier Carrozzeria Bertone, 1900 Sport Spider wyposażony jest w pięciostopniową skrzynię biegów oraz most tylny De Dion. W rezultacie jego osiągi i sposób prowadzenia porównywalne są ze współczesnymi samochodami: auto na polecenia reaguje szybko i płynnie oraz znakomicie trzyma się drogi. Za kierownicą tego niezwykłego auta zasiądzie Alessandro Alunni Bravo, dyrektor zarządzający Sauber Sport (partner marki Alfa Romeo w świecie Formuły 1) wraz z młodym kierowcą i dziennikarką sportową Vicki Piria, która choć nie ukończyła jeszcze 30 lat, może pochwalić się imponującym dorobkiem w świecie wyścigów.

Źródło: Alfa Romeo