Jeśli na drodze widzimy szarego hatchbacka, z dużym prawdopodobieństwem można zgadnąć, że jego kierowcą jest kobieta. Z okazji Dnia Kobiet eksperci AAA AUTO przeanalizowali rynek samochodów używanych pod kątem motoryzacyjnych preferencji pań kupujących samochody z drugiej ręki.
W Grupie AAA AUTO, która ma swoje centra sprzedaży samochodów używanych w krajach Europy Środkowej, od 2018 roku zwiększył się odsetek kobiet kupujących takie auta z 29 proc. do 31 proc. Jednak wciąż panie stanowią mniejszość, ponieważ w 2021 roku zdecydowało się kupić samochód 69 proc. mężczyzn. W przeciwieństwie do mężczyzn kobiety czują się bardziej komfortowo wybierając samochód z doradcą, niż samodzielnie, a także dłużej podejmują decyzję zakupową.
„Kobiety przed wyborem konkretnego auta szczegółowo analizują parametry techniczne różnych samochodów, nie sugerując się wyłącznie ich wyglądem, ale stosunkiem jakości do ceny. W ubiegłym roku panie najczęściej wybierały samochody używane z nadwoziem typu hatchback, które świetnie sprawdzają się zarówno jako auta miejskie, jak i rodzinne. Bardzo popularne wśród kobiet były także kombi i SUV-y, które są idealnymi autami dla rodziny“ – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
AAA AUTO kontynuuje ekspansję w Polsce – nowe oddziały w Gdańsku i Rzeszowie
W 2021 roku aż 39 proc. kobiet kupiło w oddziałach AAA AUTO samochody typu hatchback, wobec 26 proc. mężczyzn. Panie często także decydowały się kupić używane kombi (23 proc.) oraz SUV-y (20 proc.). Zdecydowanie więcej kobiet preferowało silniki benzynowe (60 proc.), aż o 12 proc. więcej niż mężczyźni (48 proc.), którzy wybierali diesle (52 proc.). Kobiety, podobnie jak mężczyźni, lubią auta w kolorach szarym, białym, czarnym, niebieskim i czerwonym.
AAA Auto – wzrost cen prawie nowych aut na rynku wtórnym jest większy niż inflacja
TOP 10 najczęściej kupowanych aut używanych przez kobiety w 2021 roku w oddziałach AAA AUTO:
Model | Odsetek kobiet | |||
1. Opel Astra | 25,0% | |||
2. Skoda Fabia | 26,3% | |||
3. VW Passat | 9,0% | |||
4. Skoda Superb | 6,7% | |||
5. VW Golf | 7,5% | |||
6. Ford Focus | 5,3% | |||
7. Hyundai i30 | 7,1% | |||
8. Kia Ceed | 6,1% | |||
9. Ford Mondeo | 3,1% | |||
10. Kia Sportage | 4,3% | |||
Po spadku cen na rynku samochodów używanych w styczniu 2022 roku w stosunku do grudnia 2021 roku, w lutym mediana ceny wzrosła. Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w lutym 2022 roku w Polsce pojawiło się 198 119 ofert sprzedaży samochodów używanych, co oznacza wzrost w stosunku do stycznia 2022 roku o 3 271 aut. Wzrosła także mediana ceny aut używanych z 22 500 złotych w styczniu 2022 roku do 23 000 złotych w lutym 2022 roku.
Źródło: AAA Auto