KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – dobre wyposażenie i większy komfort

To ważny, ale wciąż niedoceniony model w gamie południowokoreańskiego producenta. Już w założeniu miał to być budżetowy model, który nieoczekiwanie w marcu 1999 roku zadebiutował w wersji kombi. Obecnie doczekaliśmy się czwartej generacji po liftingu, która stała się atrakcyjnym autem w gamie producenta. 

Jego nadwozie zaprojektowało włoskie I.DE.A Institute. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1999 roku. W założeniu miał to być najtańszy i najmniejszy model w ofercie marki. Nieoczekiwanie w pierwszej kolejności do produkcji trafiła 5-drzwiowa wersja kombi. Dopiero po dwóch latach KIA podjęła decyzję o premierze kolejnej wersji, którą był 4-drzwiowy sedan.

W kolejnych generacjach producent zdecydował o zaprzestaniu produkcji kombi. W ofercie pozostał sedan i hatchback. Powstała też wersja rosyjsko-chińska. We wrześniu 2016 roku zadebiutowała czwarta generacja, której design stworzył zespół pod kierownictwem Petera Schreyera. W kwietniu 2020 roku czwarta generacja przeszła udany face lifting.

Kia EV6 – tytuł Samochodu Roku 2022 w konkursie magazynu What Car?

KIA Rio – porównanie generacji (wersja hatchback)

 GeneracjaKIA Rio I Typ DC (1999-2005)KIA Rio II Typ JB (2005-2011)KIA Rio III Typ UB (2011-2017)KIA Rio IV Typ YB (2016-)
Długość4215 l3990 mm4046 mm4065 mm
Szerokość1675 l1695 mm1720 mm1725 mm
Wysokość1440 l1470 mm1455 mm1450 mm
Rozstaw osi2410 l2500 mm2570 mm2580 mm
Bagażnik270 l390 l325 l
Masa własna1019-1156 kg1154-1266 kg1093-1141 kg1035-1132 kg

KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – funkcjonalne wnętrze

Projektanci tego modelu wykorzystali przestrzeń wnętrza do maksimum. Przednie fotele zapewniają wystarczający komfort, który docenimy podczas jazdy na długich dystansach. Kierowca ma przed sobą dobrze wyprofilowaną kierownicę oraz możliwość optymalnego ustawienia fotela. Przy odpowiednim ustawieniu przednich foteli, także pasażerowie zajmujący miejsca na tylnym siedzeniu mogą podróżować w miarę wygodnie. Chociaż we wnętrzu znajdziemy większość elementów wykonanych z twardych materiałów, które uważane są za standard w tej klasie samochodów, to jednak podkreślić należy ich dobrą jakość.

KIA – 2021 rok był przełomowy dla marki Kia w Polsce

Deska rozdzielcza nie razi mnogością urządzeń, ale kierowca ma do dyspozycji wszystko co potrzebuje. Ma przed sobą czytelne okrągłe zegary, a w centralnej części multimedialny tablet, a którym zachowano tradycyjne pokrętła.

KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – oszczędna jednostka napędowa

Do napędu zastosowano trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 998 cm3. Jest on wspomagany przez silnik elektryczny o mocy 10 kW, który służy również jako rozrusznik i generator. Nie jest on w stanie samodzielnie napędzać auta, ale skutecznie wspomaga. Dzięki niemu znacznie przyjemniej jeździ się na niskich obrotach i oszczędza paliwo. Mild-hybrid ma 48V instalację oraz dodatkowy akumulator umieszczony w miejscu koła zapasowego. Bez problemu udaje się osiągnąć średnie zużycie paliwa poniżej 6,0 l/100 km.

KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – podsumowanie

Czwarta generacja Rio wydoroślała i stała się atrakcyjnym modelem. Producent oferuje bogate wyposażenie. Systemy bezpieczeństwa, automatyczny tempomat, możliwości multimedialne, podgrzewana kierownica pozwalają na osiągnięcie poziomu komfortu znanego z wyższych klas. Zaletą jest dynamiczna i oszczędna jednostka napędowa.

 

KIA Rio 1.0 T-GDI MHEV 6iMT 120 KM – podstawowe dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika998 cm3, R3 benzynowy T-GDI
Moc120 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy200 Nm przy 2000-3500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd6-biegowa iMT MHEV, napęd przedni
Prędkość maksymalna190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,2 s
Średnie zużycie paliwa wg producenta5,1-5,5 l/100 km
Długość4065 mm
Szerokość1725 mm
Wysokość1450 mm
Rozstaw osi2580 mm
Pojemność bagażnika325 l
Pojemność zbiornika paliwa45 l
Masa własna1130 kg
Cena wersji podstawowej M61 500 zł