Klasyk tygodnia – chiński Fiat Multipla, który przeszedł do historii jako Zotye M300EV

Fiat Multipla po raz pierwszy został zaprezentowany przez włoskiego producenta w październiku 1997 roku w Paryżu. Włoski producent po raz drugi w historii wykorzystał nazwę Multipla, którą po raz pierwszy miał Fiat 600 Multipla. W obu przypadkach utrzymano koncepcję sześcioosobową w konfiguracji 3+3.

Już od początku swojego istnienia Fiat Multipla uważany był za kontrowersyjny model, który szczególnie wyróżniał się nietypowym designem nadwozia i nietypowo umieszczonymi reflektorami. Także kontrowersyjne było wnętrze, w którym krytykowano nie tylko niezbyt funkcjonalna deskę rozdzielczą i dwa rzędy z trzema siedzeniami każdy.

W 2004 roku producent zdecydował się na face lifting, w którym zmienił się design nadwozia i powrócono do konwencjonalnego rozwiązania przednich reflektorów przejętych z modelu Idea. W tej formie  model przetrwał na rynkach europejskich do 2010 roku.

Jednak nie wszyscy zapewne wiedzą, że Multipla trafiła także na rynek chiński, co było zasługą marki Zotye. Należy także dodać, że ta spółka zasłynęła z kopiowania znanych modeli europejskich marek jak np. Range Rover czy Porsche Macan. Natomiast w przypadku Fiata Multipla wszystko odbyło się legalnie na podstawie umowy zawartej pomiędzy chińskim i włoskim producentem. Po ukończeniu europejskich produkcji Chińczycy odkupili od Fiata linię produkcyjną, co pozwoliło na obniżenie kosztów uruchomienia produkcji.

Fiat Uno Ciao – koniec włoskiej legendy po 37 latach

Spółka Zotye Auto w 2008 roku rozpoczęła montaż Multipli pod nazwą Multiplan. Z czasem nazwę zm ieniono na M300 Languye. Do napędu wykorzystywano silnik Fiata o pojemności skokowej 1.6 l o mocy 103 KM i maksymalnym momencie obrotowym 145 Nm.

Fiat 500L Sport 1.6 MultiJet 120 KM – rodzinny charakter ze sportowym duchem

Chińska oferta została także poszerzona o wersję elektryczną Zotye M300EV (później E300) z silnikiem elektrycznym o mocy 62 kW i maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm. Baterie o pojemności 35,6 kWh pozwalały po pełnym doładowaniu na pokonanie dystansu 160-200 km. Cztery baterie o masie 65 kg umieszczono pod tylnymi siedzeniami, a ich wymiana na nowe była możliwa w ciągu 5 minut. Ze względu na taki atut, ten model często wybierali miejscowi taksówkarze.

Zotye miało w ofercie wersję sześcio- i pięcioosobową, ale model ten nie zdobył oczekiwanych przez producenta wyników. W latach 2010-2013 sprzedano łącznie 25 036 egzemplarzy. Chociaż marka Zotye do pewnego czasu nie miała problemów ze zbytem produkowanych przez siebie samochodów i nawet planowała ekspansję na rynek USA, to ostatecznie pod koniec 2021 roku ogłosiła upadłość i zakończyła działalność.