Muzeum L’Aventure PEUGEOT na targach Epoqu’auto w Lyonie

Muzeum L’Aventure PEUGEOT zaprezentowało się podczas 42. edycji targów Epoqu’Auto w Lyonie. Jest to wydarzenie gromadzące entuzjastów pojazdów zabytkowych. Dla legendarnej marki, która świętuje 211. rocznicę swojego istnienia, była to też okazja do zaakcentowania dwóch ważnych jubileuszy.

130-lecie samochodu PEUGEOT Type 3

Był to „pierwszy samochód osobowy sprzedany we Francji klientowi indywidualnemu”. 2 października 1891 roku PEUGEOT dostarczył pierwszy samochód osobowy klientowi indywidualnemu: Panu Poupardinowi, mieszkańcowi Dornach, który zamówił go 27 sierpnia tego samego roku. Był to czteromiejscowy samochód z silnikiem Daimlera o mocy 2 koni.

Po jeździe próbnej w 1889 roku samochodem z silnikiem parowym, w 1890 roku Armand Peugeot wyprodukował swój pierwszy samochód napędzany silnikiem spalinowym, znany pod nazwą Type 2.

Peugeot produkuje wersje kombi od 70 lat

W 1891 roku, w celu zaprezentowania nowego pojazdu 4-miejscowego Vis-à-Vis o nazwie Type 3, Armand Peugeot wpadł na pomysł, by śledzić tym pojazdem trasę wyścigu kolarskiego Paryż-Brest-Paryż i w ten sposób wykorzystać rozgłos, jaki towarzyszył tej imprezie. Z miejscowości Valentigney do Paryża, następnie do Brestu i z powrotem samochód pokonał trasę 2045 km ze średnią prędkością 14,7 km/h, a przy tym tysiące Francuzów miało okazję zobaczyć go na własne oczy.

W latach 1891 – 1894 model został wyprodukowany w 64 egzemplarzach. Napędzany był 2-cylindrowym silnikiem widlastym o pojemności skokowej 565 cm i mocy 2 KM, współpracującym ze skrzynia biegów o 4 przełożeniach.

Od Peugeot Type 1 do Peugeot 308 – oświetlenie w modelach Peugeot

Od tamtego dnia w 1891 roku marka dostarczyła klientom blisko 75 milionów samochodów w 160 krajach.

80 lat modelu PEUGEOT VLV (Vehicule Leger de Ville)

W czasie II wojny światowej racjonowanie benzyny skłoniło producentów do poszukiwania zastępczych źródeł energii. PEUGEOT był jedynym z dużych producentów, który zainteresował się tym rodzajem napędu i sprawił niespodziankę, ogłaszając 1 maja 1941 roku wprowadzenie na rynek swojego VLV z napędem elektrycznym. Zbudowany jako dwumiejscowy, ekonomiczny mini kabriolet przeznaczony do jazdy po mieście, był pojazdem użytkowanym głównie przez listonoszy lub pracowników służb medycznych. W latach 1941 – 1943 powstało 377 sztuk tych pojazdów. Pojazd napędzany był silnikiem elektrycznym o mocy 3,3 KM, który zasilały cztery 12 V akumulatory. Osiągał zasięg do 80 km z maksymalną prędkością 36 km/h.

W ciągu tych 211 lat świat bardzo się zmienił, a w ostatniej dekadzie tempo zmian zdecydowanie przyspieszyło. Cyfryzacja i globalizacja zrodziły nowy sposób myślenia, nowe oczekiwania i style konsumpcji oraz nowe sposoby transportu. PEUGEOT z szeroką gamą zelektryfikowanych samochodów (70% modeli marki ma jedną lub kilka wersji zelektryfikowanych) i nową generacją systemów infotainment z dostępem do internetu, wprowadzoną w nowym PEUGEOT 308, również i dziś jest w awangardzie zmian w zakresie mobilności.

Amatorzy pojazdów zabytkowych mieli również okazję poznać ofertę różnych usług proponowanych przez Muzeum L’Aventure PEUGEOT: serwis, renowacja, sprzedaż części zamiennych i sprzedaż produktów towarzyszących (miniaturowe modele pojazdów, ubrania…).

Źródło: PEUGEOT