Właściciel autobazaru i sprzedawca samochodów marki Packard Louis „Lou“ Horwitz w 1946 roku założył w Buffalo firmę Midget Motor Car Company, która miała siedzibę na Ellicott Street 988. W tym samym miejscu jeszcze pięć lat wcześniej mieściła firma Brunn&Company specjalizująca się w budowie nadwozi.
Horowitz zamarzył o produkcji małych i tanich samochodów, które mogłyby w amerykańskiej rodzinie być drugim lub trzecim autem. Cena nie mogła przekraczać 900 dolarów. Tak niską cenę można było osiągnąć dzięki tanim komponentom. Miało to wpływ na maksymalne obniżenie kosztó w produkcji.
Do realizacji tego przedsięwzięcia Horowitz zaangażował dwóch swoich kolegów – bardzo dobrego mechanika, właściciela stacji paliw, serwisu samochodowego Normana „Norma Richardsona i mającego za sobą doświadczenie w firmie Pontiac – inż.Charlesa D. Thomasa. Wspólny kapitał wynosił 50 tys. dolarów. W nowej spółce Horowitz został prezydentem i dyrektorem generalnym, Richardson – dyrektorem finansowym, a Thomas – wiceprezydentem. Należy dodać, iż żaden z nich nie miał doświadczenia z typową produkcją samochodów.
Pierwszy prototyp został zaprezentowany w hotelu Statler w Buffalo jesienią 1946 roku. Jego design stworzył Thomas. Był to dwudrzwiowy kabriolet z brezentowym dachem, napędzany czterocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 2.6 l, który umieszczony był z tyłu.
Produkcja seryjna Playboya rozpoczęła się latem 1947 roku. Było to już nieco inne auto z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem tylnej osi oraz ławkę, na której mieściło sie trzech pasażerów. Rewolucyjnym jak na owe czasy był dwuczęściowy składany dach.
Pierwsze egzemplarze Playboya B7 napędzały czterocylindrowe silniki SV 2179 cm3 o mocy 48 KM przy 3200 obr./min od Hercules Motors Corporation. W 1948 roku zadebiutował Playboy A48 z silnikiem Continental o pojemności 1491 cm3 o mocy 41 KM przy 3600 obr./min. Współpracowały one z trzystopniową manualną skrzynią biegów Warner Gear. Wyposażenie elektryczne dostarczały firmy należące do koncernu General Motors.
Playboy miał długość 3962 mm, szerokość 1473 mm i wysokość 1372 mm oraz rozstaw osi 2286 mm, przy masie własnej 826-923 kg. Zastosowano w nim niezależne zawieszenie oraz 12-calowe koła o szerokości 130 mm. Bagażnik miał pojemność 410 l, a po złożeniu dachu 213 l.
Playboy z silnikiem Hercules osiągał prędkość maksymalna 105 km/h i średnim zużyciu 6,7 l/100 km, a z jednostką Continental 113 km/h osiągał 9,4 l/100 km. Zbiornik paliwa miał 38 litrów pojemności.
Ostatecznie 1 egzemplarz został wyceniony na 985 dolarów, ale w praktyce każdy nabywca musiał zapłacić 1500 dolarów. Dla porównania wówczas roczny zarobek w USA osiągał 3500 dolarów.
Horowitz i spółka planowali roczną produkcję przynajmniej 100 tys. egzemplarzy, ale na to potrzebowali 20 mln dolarów. Nie pomogła reklama auta w USA i Japonii. Nie udało się znaleźć inwestorów i ostatecznie producent musiał zakończyć działalność. Wraz z prototypami powstało tylko 99 egzemplarzy, a ostatni który wyjechał z fabryki miał 0 km przebiegu na liczniku.
Do dzisiaj zachowały się 43 egzemplarze, z czego 5 ma w swojej kolekcji wnuk Horowitza David Kaplan. Na aukcji RM Sotheby’s, która odbędzie się od 1 do 8 grudnia 2021 r. w Auburn wystawiony został kabriolet Playboy A48 z 1948 roku z numerem fabrycznym 79 z przebiegiem 7 526 mil (12 112 km). Oczekiwana cena to 60-70 tys. dolarów amerykańskich.
Zdjęcia: Playboy Motor Car Corporation, RM Sotheby’s, Jeff Creech/RM Auctions
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…