Categories: Wiadomości

Alfa Romeo Giulia GTA – 500 pasjonatów i koneserów motoryzacji

Alfa Romeo Giulia GTA stała się pod każdym względem samochodem kolekcjonerskim.
Po prezentacji przedstawicielom międzynarodowych mediów w maju ubiegłego roku, 500 numerowanych egzemplarzy modelu Alfy Romeo zostało wyprzedanych. Jest to sukces komercyjny na skalę międzynarodową, w którym swój udział mieli Klienci z całego świata, w tym licznie z Chin, Japonii czy Australii. 6 sztuk z tej limitowanej serii trafi do Klientów w Polsce.

To  historia o prawdziwej pasji. Projekt o silnym zabarwieniu emocjonalnym został stworzony przez pasjonatów nie tylko marki, ale samochodów sportowych w ogóle. Kiedy z okazji 110. rocznicy swojego powstania Alfa Romeo postanowiła złożyć hołd swoim fanom, natychmiast pomyślano o Giulii GTA z 1965 roku, jednym z najbardziej kultowych i udanych samochodów w historii marki.

Projekt inspirowany Giulią GTA z 1965 roku

Ówczesny zespół wyścigowy Autodelta opracowywał w Balocco model GTA z 1965 r., grupa inżynierów i mechaników pracowała w godzinach nadliczbowych nad projektem, który uczynił z kultowego auta prawdziwy samochód „torowy”. Podobnie nad projektem pracował obecny zespół, który stworzył aktualną Giulię GTA, pragnąc na nowo zapisać chwalebny rozdział w historii Alfy Romeo. Zaangażowani w prace rozwojowe inżynierowie i mechanicy dopracowywali projekt o kryptonimie „Potwór” w tych samych miejscach, w których powstawała Giulia ’65. Na cześć tego samego „ducha” GTA nosi dziś z dumą tę samą historyczną plakietkę Autodelty. W 1965 roku powstało 500 egzemplarzy Giulii GTA (liczba wymagana do uzyskania homologacji sportowej w kategorii Turismo Group 2) i podobnie teraz, taka sama liczba ekskluzywnych egzemplarzy była zarezerwowana dla prawdziwych fanów marki.

Na tym jednak podobieństwa się nie kończą. Dotyczą one również technicznej strony projektu. Jeśli chodzi o zmniejszenie masy, w obydwu samochodach zastosowano ultralekkie materiały, z których wykonane są takie elementy, jak: klamki wewnętrznych drzwi, tylne szyby z poliwęglanu i felgi (te ostatnie w GTA z 1965 roku wykonane były ze stopu magnezu, natomiast teraz felgi aluminiowe wyróżniają się specjalnym designem inspirowanym Formułą 1 z pojedynczą centralną śrubą mocującą, zastosowaną po raz pierwszy w sedanie. Na uwagę zasługują lekkie materiały, z których wykonano  nadwozie (Peraluman 25 w GTA 1965 i szerokie zastosowanie włókna węglowego w obecnym modelu).

Alfa Romeo Giulia GTAm – polska premiera na zlocie ForzaItalia.pl

Kolejne podobieństwa dotyczą poprawy aerodynamiki, dzięki zastosowaniu dodatkowych wlotów powietrza w obu modelach. W 1965 roku dziedzina ta nie była jeszcze tak rozwinięta, podczas gdy przy projektowaniu obecnego modelu GTA skorzystano ze współpracy z Sauber Engineering i jej 50-letniego doświadczenia w sportach motorowych. Zespół Sauber Engineering aktywnie uczestniczył w poszczególnych etapach projektowania, prototypowania i produkcji odpowiednich komponentów, korzystając z własnego tunelu aerodynamicznego, jednego z najnowocześniejszych w Europie.



Ostatnie podobieństwo między dwoma modelami polega na wsparciu przy dopracowaniu osiągów udzielonym przez profesjonalistów: kierowców rajdowych, Teodora Zeccoliego i Andreę de Adamicha, którzy odnieśli największe sukcesy za kierownicą pierwszej Giulii GTA oraz dwóch kierowców z zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN F1, Antonia Giovinazziego i Kimiego Räikkönena, biorących aktywny udział w sesjach testowych na torze, podczas których udzielili cennych wskazówek dotyczących komponentów aerodynamicznych i właściwości jezdnych pojazdu.

Odniesienie się do przeszłości, spójność prac z historią modelu i marki umożliwiły  zachowanie charakterystycznego elementu będącego od zawsze znakiem rozpoznawczym samochodów Alfy Romeo: funkcjonalnego piękna i unikatowego designu, opartych na umiejętnym połączeniu formy i funkcji. W założeniu Alfy Romeo, styl samochodu musi odpowiadać kanonowi piękna wykraczającemu poza ramy czasowe, zachowując jednocześnie funkcjonalność wspierającą jego możliwości aerodynamiczne i mechaniczne. Zasada ta znajduje swój maksymalny wyraz właśnie w nowej Giulii GTA.

Źródło: Alfa Romeo



Redakcja

Recent Posts

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

2 dni ago

Toyota sprzedała w Polsce ponad 50 000 hybrydowych RAV4

Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…

2 dni ago

Astara ogłasza gamę i ceny odświeżonego Nissan Juke w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

3 dni ago

Ubezpieczenie OC i AC droższe w I kwartale 2024 roku we wszystkich województwach

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…

3 dni ago

MG Motor – 1000 samochodów sprzedanych w Polsce

MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…

3 dni ago

Volkswagen chce zdobyć nowych klientów w Chinach

Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…

4 dni ago