Właśnie tym pojazdem, z numerem startowym 722, w maju 1955 r. Stirling Moss i Denis Jenkinson wygrali wyścig Mille Miglia, ustanawiając nieśmiertelny rekord – dystans 1600 km pokonali ze średnią prędkością 157,65 km/h. W tym samym roku Moss zajął drugie miejsce w Mistrzostwach Świata Formuły 1 za kierownicą Mercedesa W 196 R – lepszy okazał się tylko jego kolega z zespołu, Juan Manuel Fangio. Bolid W 196 R był drugą ze Srebrnych Strzał prezentowanych w Goodwood.
Podczas Goodwood Revival klasyczne auta wyścigowe biorą udział w przejazdach reprezentacyjnych i wyścigach na tradycyjnym torze Goodwood. W latach 1948-1966 na 3,8-kilometrowej pętli odbyło się wiele spektakularnych wyścigów samochodów sportowych, bolidów Formuły 1 oraz motocykli. Tegoroczna edycja Goodwood Revival była poświęcona między innymi Sir Stirling Mossowi – zgromadzono na niej rekordową liczbę wyścigowych pojazdów prowadzonych przez tego słynnego kierowcę. Począwszy od tego roku stały program wydarzenia wzbogacił się również o przyznanie trofeum Stirling Moss Memorial Trophy.
„W ciągu ostatnich miesięcy oddział Mercedes-Benz Classic prezentował »722« na kilku imprezach w Wielkiej Brytanii. Chcieliśmy w ten sposób oddać hołd wspaniałemu człowiekowi i kierowcy wyścigowemu, jakim był Sir Stirling Moss” – powiedział Christian Boucke, szef Mercedes-Benz Classic. „Goodwood Revival stanowi zwieńczenie tej wyjątkowej trasy. Oprócz legendarnego samochodu wyścigowego na imprezie prezentowaliśmy bolid Formuły 1 z 1955 r.”. Obie Srebrne Strzały są napędzane 8-cylindrowymi jednostkami rzędowymi. Kluczowe dane techniczne bolidu brzmią następująco: 2,5 litra pojemności i moc 213 kW (290 KM). Wyścigowa maszyna ma 3-litrowy silnik rozwijający 228 kW (310 KM).
Stirling Moss należy do najsłynniejszych kierowców wyścigowych, choć nigdy nie zdobył tytułu mistrza świata. Jego konsekwencję i klasę podkreślają jednak cztery drugie miejsca w mistrzostwach Formuły 1 (w sezonach 1955, 1956, 1957 i 1958) oraz trzy trzecie miejsca (1959, 1960 i 1961). W 1955 r. Moss rozpoczął karierę fabrycznego kierowcy Mercedesa – w Formule 1 za kierownicą W 196 R oraz w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych za „kółkiem” 300 SLR (W 196 S). Zwycięstwa Mossa w wyścigach wytrzymałościowych Mille Miglia, RAC Tourist Trophy w Irlandii Północnej oraz Targa Florio na Sycylii istotnie przyczyniły się do wyprzedzenia Ferrari i zdobycia tytułu przez Mercedesa. 16 lipca 1955 r. niezwykle utalentowany Brytyjczyk wygrał za kierownicą Srebrnej Strzały w Grand Prix Wielkiej Brytanii w Aintree – było to pierwsze z jego 16 zwycięstw w Formule 1. Po wycofaniu się Mercedesa z motorsportu pod koniec sezonu 1955 Moss jeszcze przez kilka lat kontynuował swoją udaną karierę. Wyścigi musiał porzucić w wieku 32 lat, po wypadku, do którego doszło w Goodwood 30 kwietnia 1962 r. Jako ambasador Mercedes-Benz wciąż występował jednak za kierownicą „swoich” Srebrnych Strzał, demonstrując wybitne umiejętności nawet w zaawansowanym wieku. Moss zmarł w Londynie 12 kwietnia 2020 r. w wieku 90 lat.
Wyścigi w okazałym parku Goodwood wywodzą się z inicjatywy dziadka obecnego księcia Richmond. „Moje najpiękniejsze wspomnienia z dzieciństwa to właśnie pobyt z dziadkiem na torze wyścigowym w Goodwood” – powiedział książę. W 1992 r., kiedy – jeszcze jako hrabia Marchii i Kinrary – przejął on wiejską posiadłość, natychmiast rozpoczął przygotowania do powrotu do wyścigowych aktywności. Rok później odbył się tu pierwszy Festiwal Prędkości Goodwood. W ostatnich latach w ciągu jednego weekendu festiwal potrafił przyciągnąć około 180 000 gości. W ramach imprezy samochody biorą udział we „wspinaczce” na 1,86-kilometrowym torze, a sam książę nazywa ją wielkim garden party. Od dłuższego czasu zaproszenie na to wydarzenie otrzymują niemal wszystkie wiodące zespoły wyścigowe i producenci samochodów.
Mercedes-Benz regularnie uczestniczy w nim wraz ze swoimi historycznymi i współczesnymi Srebrnymi Strzałami oraz słynnymi kierowcami, takimi jak Lewis Hamilton czy Jochen Mass. Obok Festiwalu Prędkości uznanym wydarzeniem stało się Goodwood Revival. To festiwal o wyjątkowym charakterze: praktycznie wszyscy goście, zespoły i inni uczestnicy ubierają się w stylach panujących w latach 1948-1966. „Poprosiliśmy uczestników, aby nosili ubrania z epoki, a pomysł bardzo im się spodobał” – wyjaśnia książę Richmond. „W rezultacie każdy gość czuje, że jest częścią imprezy”.
Źródło: Mercedes-Benz
21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…
Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…
Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…
MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…
Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…