Klasyk tygodnia – francuski rekordzista Renault 4 (1961–1992 )

Ponad trzy dekady w produkcji i ponad 8 mln sprzedanych egzemplarzy. Prosty w obsłudze i niezawodny. Pierwszy model Renault z przednim napędem. To wciąż najlepiej sprzedający się model francuskiego producenta. 

Renault 4 miał być skuteczną bronią do pokonania Citroëna 2CV, który od 1948 roku królował na francuskim rynku. Nowy model miał być nie tylko autem rodzinnym, ale również użytkowym i większym od swojego konkurenta. Realizację projektu rozpoczęto wiosną 1956 roku i Pierre Dreyfus, ówczesny prezes Renault uważał to przedsięwzięcie za kluczowe dla producenta.

Po raz pierwszy Renault 4 w wersji produkcyjnej pokazano francuskim dziennikarzom 28 sierpnia 1961 roku, a oficjalna premiera odbyła się podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego IAA we Frankfurcie nad Menem kilka tygodni później.

Zielona Ostoja Renault – Badanie “Ekologiczne postawy Polaków”

Do 1994 roku wyprodukowano 8 135 424 egz., a ostatni  zjechał z taśmy montażowej w Maroku. Dzięki temu Renault 4 stał się rekordzistą wśród francuskich samochodów i dołączył również do światowych legend jak m.in. Toyota Corolla – ponad 50 mln egz., Volkswagen Garbus – 21,5 mln egz. i Ford Model T – 16,5 mln egz. Warto dodać, iż Renault 4 podczas całego okresu produkcji zmienił się tylko minimalnie i zachował swoją oryginalność.

Już w założeniu Renault 4 miał być autem bezobsługowym, do którego należało wlewać benzynę i okresowo wymieniać olej w silniku. Jednak właściciel musiał pilnować licznych punktów smarowania oraz dolewać wody do chłodnicy.

Jeszcze przed dostarczeniem pierwszych egzemplarzy do użytkowników auta z preserii pokonały tysiące kilometrów w najtrudniejszych warunkach klimatycznych. Testowano je w zimowych warunkach na terenie USA i Szwecji, a także na Sardynii i na bezdrożach Afryki.

Renault 4 o długości 3670 mm, szerokości 1485 mm i wysokości 1550 mm, przy rozstawie osi 2400-2450 mm, poza podstawową wersją pięciodrzwiowa hatchback produkowane było także w wersjach użytkowych – kombivan, furgon i pick-up oraz rekreacyjna Plain Air. Do napędu przedniej osi zastosowano czterocylindrowe silniki o pojemności skokowej 603 cm³ (krótsza i budżetowa wersja R3), 747 cm³, 782 cm³, 845 cm³, 956 cm³, 1108 cm³ i 1280 cm³ o mocy od 24 KM do 45 KM, współpracujące z trzy- i czterobiegową przekładnią manualną.

Zdjęcia: WheelsAge.org