Categories: Klasyki

Klasyk tygodnia – Škoda Octavia Combi zadebiutowała 60 lat temu

Pierwszy prototyp Škody Octavia Combi z dwukolorowym nadwoziem został zaprezentowany we wrześniu 1959 roku, ale oficjalna jego premiera odbyła się 11 września 1960 roku podczas Targów Przemysł.owych w Brnie.

Jednak przez kolejnych kilka miesięcy wciąż testowano egzemplarze z preserii. Produkcje seryjną w Kvasinach oficjalnie rozpoczęto w lipcu 1961 roku.

Škoda Octavia Combi powstała na identycznej ramie z niezależnym zawieszeniem kół jak wersja tudor. Dwudrzwiowe auto miało długość 4065 mm, szerokość 1600 mm i wysokość 1430 mm. Praktycznym rozwiązaniem były dwuczęściowe drzwi bagażnika.

Dużym atutem był bagażnik o objętości 690 l (do sufitu), a po złożeniu niedzielonych tylnych siedzeń do dyspozycji użytkownika była powierzchnia o długości 1495 mm i szerokości 1355 mm. W przypadku, gdy samochodem jechały tylko dwie osoby, dysponowały one bagażnikiem o objętości 1050 l. Koło zapasowe umieszczono pod podłogą bagażnika, ale dostęp do niego był możliwy po otwarciu specjalnej pokrywy niezależnej od bagażnika. W późniejszym okresie produkcji z tego rozwiązania zrezygnowano i koło umieszczono w dolnej części bagażnika, co już było mniej praktycznym rozwiązaniem.

Praktycznym rozwiązaniem po złożeniu tylnych siedzeń i przesunięciu przednich foteli, była możliwość stworzenia miejsca do spania. Od 1961 roku producent oferował takie rozwiązanie już bez zbędnej dopłaty.



ŠKODA Auto Muzeum i dom Ferdinanda Porsche ponownie otwarte do zwiedzania

Pierwsza generacja Škody Octavia w wersji sedan (tudor) produkowana była do 1964 roku, a wersja kombi w Kvasinach aż do 1971 roku. Powstało 50 244 egz., a ostatni trafił do fabrycznego muzeum w Mlada Boleslav. Wersja kombi była znakomitym towarem eksportowym, a odbiorcami były takie kraja jak m.in. ówczesna NRD, Węgry, Norwegia oraz Australia i Islandia.



Redakcja

Recent Posts

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

9 godzin ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

1 dzień ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

2 dni ago

Audi prezentuje nowe pierścienie

„Przewaga dzięki technice” to idea Audi, która oznacza innowacyjną mobilność i progresywną stylistykę. Najnowsze modele…

2 dni ago

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

3 dni ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

3 dni ago