Citroën 24 kwietnia 1961 roku po raz pierwszy zaprezentował dziennikarzom model AMI 6, który miał być produkowany w nowej fabryce w Rennes we Francji. Początkowo był dostępny w wersji sedan, ale największy sukces odniosła wersja kombi. Sprzedano jej łącznie 550 000 sztuk z miliona Ami 6 wyprodukowanych do 1971 roku.
Model został wprowadzony na rynek przez Citroëna jako uzupełnienie gamy składającej się z 2 CV, D’ID oraz DS. Jego projektant, twórca linii nadwozia wcześniejszego Traction Avant, uznał Ami 6 za swoje arcydzieło. Dzięki niezapomnianej formie „odwróconej” tylnej szyby model naznaczył stylistykę lat 60. sylwetką nadwozia określaną jako „linia Z”.
„Model ten w żadnym przypadku nie ma być następcą dotychczasowego 2CV, od którego całkowicie się różni (…)” głosił komunikat prasowy Citroëna z roku 1961, co mogło dziwić, podobnie jak kształt nadwozia Ami 6. Ten „mały wielki samochód”, niezależnie od niepowtarzalnej sylwetki, odniósł sukces dzięki niewielkim wymiarom i jednocześnie ogromnej przestrzeni wewnętrznej. Jego produkcja przekroczyła milion sztuk, z czego ponad połowę stanowiła wersja kombi wprowadzona do sprzedaży w 1964 roku.
Citroën Ami 6 – niepowtarzalny wygląd i linia dachu w kształcie litery Z
Po zaprojektowaniu modeli Traction Avant, 2 CV i DS wraz z zespołem stylistów Citroëna, Flaminio Bertoniemu powierzono projekt samochodu klasy średniej, oznaczonego jako Projekt AM. Tak powstało Ami 6, arcydzieło projektanta, które on sam w środowisku określił tym mianem. Po raz pierwszy mógł wyrazić swoją wizję w sposób całkowicie nieskrępowany – samodzielnie i bez niczyjej interwencji określić styl samochodu.
W modelu Ami 6 projektant odważył się „odwrócić” nachylenie tylnej szyby, zapewniając jej czystość podczas deszczu, a jednocześnie zachowując pojemny, klasycznie otwierany bagażnik i znaczną przestrzeń na tylnych siedzeniach. I to przy zachowaniu niewielkich wymiarów zewnętrznych nadwozia. Wykorzystano dwucylindrowy silnik o pojemności 602 cm3, wywodzący się z modelu 2 CV. Dopracowany stylistycznie przód z dużymi prostokątnymi reflektorami (nowość w tamtych czasach), obniżająca się w środkowej części maska, dach nawiązujący formą do pagody oraz mocno zarysowane, wyprofilowane boki nadwozia świadczą o silnej osobowości modelu Ami 6, a nawet, jak oceniają niektórzy, o „barokowym stylu”. Ami 6 zaskoczyło nie tylko estetyką. Innowacyjne okazało się też podejście marketingowe. Model był prezentowany w materiałach reklamowych jako „idealny, drugi samochód dla Pani domu”.
Citroën C1 Millenium – wersja limitowana za 49,7 tys. zł
Wnętrze Ami 6 wzorowane było bezpośrednio na wzorcowym modelu DS. Jednoramienna kierownica, klamki, elementy sterujące, jak również kształt foteli – wszystko przypominało Citroëna najwyższej klasy.
Jeśli chodzi o zachowanie na drodze, chwalono zarówno dobrą przyczepność, jak i elastyczność zawieszenia, atuty „odziedziczone” po słynnym modelu 2 CV. Zgodnie z duchem marki Citroën, Ami 6 od samego początku było samochodem oryginalnym i nowatorskim. Fanom szczególnie przypadła do gustu, sprzedawana od września 1967 roku, wersja Club z czterema reflektorami i białymi kołami.
Kultowe hasło reklamowe Ami 6 głosiło „najtańszy na świecie kilometr komfortu”.
Źródło: Citroën