Klasyki

Tajniki Muzeum Mercedes-Benz – jak rozwijało się CB radio

Bogata stała ekspozycja Muzeum Mercedes-Benz liczy około 160 pojazdów oraz, łącznie, 1500 eksponatów. Na szczególną uwagę zasługują tu rozwiązania, które od dekad współtworzą motoryzacyjną kulturę i przyciągają uwagę gości muzeum swoją zaskakującą historią. W dzisiejszym odcinku – CB radio.

Rozrywka w czasie długiej podróży: aż do lat 80. większość aut miała tylko radio – medialny odpowiednik jednokierunkowej ulicy. Informacje i muzyka jedynie docierały do pojazdu. A telefony samochodowe, jeśli były dostępne, kosztowały prawie tyle, co małe auto.

Radio dla wszystkich: CB radio doskonale wpisywało się w tę lukę. Skrót „CB” oznacza „pasmo obywatelskie”. W USA CB radio istnieje od lat 40. XX wieku; a w Niemczech – od 1 lipca 1975 r., kiedy weszły w życie stosowne przepisy. Wcześniej z fal radiowych mogli korzystać tylko licencjonowani radioamatorzy i użytkownicy posiadający specjalne zezwolenia lub grupy zawodowe, które ich potrzebowały. W Polsce CB radio zaczęło być popularne dopiero w latach 90., choć do lipca 2004 r. nadawanie w paśmie CB wymagało odpowiedniego pozwolenia.

To, co najważniejsze: ale CB radio miało swoje ograniczenia. Moc nadawania była bardzo niska, podobnie jak zasięg. Biorąc pod uwagę dobre warunki i antenę, wynosił on kilka kilometrów. Ponadto stacjonarne systemy radiowe wymagały zezwoleń, a nadawanie do obcego kraju było nielegalne. Ale to nie osłabiło sukcesu CB radia. Jedynym jego kosztem był zakup sprzętu.

Poczucie wolności: w obliczu nałożonych ograniczeń nowy środek komunikacji rozprzestrzenił się w zastosowaniach mobilnych. Pojawiły się urządzenia do dwustronnej łączności radiowej do zamontowania w pojazdach, głównie z mikrofonem na spiralnym kablu. Jedno z nich można obejrzeć w Muzeum Mercedes-Benz. Jeszcze większą mobilność oferowały radiotelefony – ręczne urządzenia z anteną teleskopową. Wszystko robiło się tu jednym przyciskiem, dzięki któremu wypowiadane słowa szły w eter. Usłyszeć mógł je każdy, kto był w zasięgu na tej samej częstotliwości.



Powszechność: CB radio stało się hobby i znalazło wielu profesjonalnych użytkowników. Było na przykład idealne dla kierowców dalekobieżnych ciężarówek, którzy w końcu mogli z łatwością utrzymywać ze sobą kontakt. Wiele ciężarówek w widocznym miejscu miało wypisane imię lub indywidualny pseudonim kierowcy, co ułatwiało wzajemną identyfikację.

Społeczność: z uwagi na swoje właściwości CB radio można uznać za prekursora współczesnych mediów społecznościowych. Użytkownicy mogli dzięki niemu wymieniać opinie i poznawać podobnie myślące osoby.

Tajniki Muzeum Mercedes-Benz – samochodowe pedały

CB radio dzisiaj: CB radio w wielu obszarach już dawno zastąpił telefon komórkowy. Ale wciąż używają go kierowcy dalekobieżnych ciężarówek. Jak za dawnych lat informują się o trasie przejazdu, ewentualnych kontrolach policyjnych, wolnych miejscach parkingowych, miejscach do spania i restauracjach. Mogą nawet komunikować się z wieloma osobami jednocześnie. W Niemczech kierowcy nie mogą już jednak trzymać w dłoni mikrofonu (tzw. gruszki) – dopuszczalne są rozwiązania przypominające zestawy głośnomówiące.

Źródło: Mercedes-Benz



Redakcja

Recent Posts

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

20 godzin ago

Toyota sprzedała w Polsce ponad 50 000 hybrydowych RAV4

Całkowita sprzedaż hybrydowej Toyoty RAV4 w Polsce przekroczyła 50 tysięcy egzemplarzy i wynosi obecnie 50…

20 godzin ago

Astara ogłasza gamę i ceny odświeżonego Nissan Juke w Polsce

Po kilku latach obecności na rynku Nissan Juke drugiej generacji przeszedł kurację odmładzającą. Na pierwszy…

2 dni ago

Ubezpieczenie OC i AC droższe w I kwartale 2024 roku we wszystkich województwach

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia…

2 dni ago

MG Motor – 1000 samochodów sprzedanych w Polsce

MG Motor zadebiutował w Polsce w listopadzie zeszłego roku wprowadzając na rynek dwa spalinowe SUV-y…

2 dni ago

Volkswagen chce zdobyć nowych klientów w Chinach

Volkswagen systematycznie realizuje strategię „in China, for China”. Celem jest jeszcze ściślejsze dostosowanie się do…

3 dni ago