Obecnie Škoda Auto produkuje 10 modeli, które sprzedawane są w ponad 100 krajach. Od 7 lat produkcja przekracza 1 mln egzemplarzy rocznie.
W 1990 roku czeski rząd na czele z premierem Peterem Pithartem wytypował 8 z pierwotnie branych pod uwagę 24 producentów. Ofertę współpracy otrzymały cztery, by do ostatecznego finału zakwalifikować dwie – Alians Renault-Volvo i Volkswagen Group. Ostatecznie wybór padł na projekt Volkswagena. Wstępną umowę podpisano 21 grudnia 1990 roku.
Główne porozumienie pomiędzy czeską i niemiecką stroną o powstaniu joint venture podpisano 28 marca 1991 roku, a jej sygnatariuszami byli: Jan Vrba – czeski minister przemysłu i Carl Horst Hahn – prezes koncernu Volkswagen. W jej wyniku od 16 kwietnia 1991 r. Volkswagen za wkład 620 niemieckich marek stał się właścicielem 31 proc. akcji czeskiego producenta. Zwiększenie udziałów odbywało się w kolejnych latach, by 100 proc. uzyskać 30 maja 2000 roku.
Dzięki tej współpracy, uznawanej za modelową, Škoda Auto mogła wkroczyć w etap dynamicznego rozwoju, który zapewne zaskoczył samych niemieckich udziałowców. Czesi, którzy mieli wielkie motoryzacyjne tradycje, nie chcieli nigdy być montownią niemieckich aut, ale walczyli o zachowanie swojej tożsamości. Dzięki temu powstało kilka modeli samochodów, które odbierały klientów Volkswagenowi.
W pierwszej fazie współpracy produkowano Škodę Favorit / Forman oraz użytkowy Pick-up. W 1994 roku zadebiutowała Felicia, która otrzymała już wiele koncernowych rozwiązań jak m.in. ABS, poduszki powietrzne, klimatyzację, wspomaganie kierownicy oraz silniki 1.6 MPI i 1.9 D. Pierwszym modelem kompletnie zaprojektowanym przy współpracy z koncernem Volkswagen była Škoda Octavia (1996). Kolejna nowością była Škoda Fabia hatchback (1999), która podobnie jak Octavia, była dostępna również w wersji kombi. Rok 2001, to kolejny powrót do tradycji i premiera flagowego modelu Superb.
Od 2016 roku Škoda Auto wraz z debiutem modelu Kodiaq dołączyła do producentów modeli SUV. W obecnej ofercie są jeszcze takie auta jak: Karoq, Kamiq i pierwszy elektryczny model Enyaq iV.
Po 30 latach współpracy z koncernem Volkswagen Škoda Auto może pochwalić się m.in. zatrudnieniem 42 tys. pracowników (w 1991 r. było ich 17 tys.) i obecnością na ponad 100 rynkach.
Škoda Auto produkuje nie tylko samochody, ale samodzielnie projektuje i produkuje silniki, skrzynie biegów i cały szereg komponentów, które dostarczane są także do innych marek koncernu Volkswagen. Odpowiada też za ważny projekt India 2.0, w ramach którego reprezentuje koncern Volkswagen.
Źródło: Škoda Auto
Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…
Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…
„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…
Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…
W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…
Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…