ŠKODA AUTO – 30 lat sukcesów z koncernem Volkswagen

W dniu 28 marca 1991 roku podpisano umowę, na podstawie której Škoda Auto dołączyła do koncernu Volkswagen. To ważny dzień w historii przedsiębiorstwa, ktore od tego momentu datuje dynamiczny rozwój.

Obecnie Škoda Auto produkuje 10 modeli, które sprzedawane są w ponad 100 krajach. Od 7 lat produkcja przekracza 1 mln egzemplarzy rocznie.

W 1990 roku czeski rząd na czele z premierem Peterem Pithartem wytypował 8 z pierwotnie branych pod uwagę 24 producentów. Ofertę współpracy otrzymały cztery, by do ostatecznego finału zakwalifikować dwie – Alians Renault-Volvo i Volkswagen Group. Ostatecznie wybór padł na projekt Volkswagena. Wstępną umowę podpisano 21 grudnia 1990 roku.

Główne porozumienie pomiędzy czeską i niemiecką stroną o powstaniu joint venture podpisano 28 marca 1991 roku, a jej sygnatariuszami byli: Jan Vrba – czeski minister przemysłu i Carl Horst Hahn – prezes koncernu Volkswagen. W jej wyniku od 16 kwietnia 1991 r. Volkswagen za wkład 620 niemieckich marek stał się właścicielem 31 proc. akcji czeskiego producenta. Zwiększenie udziałów odbywało się w kolejnych latach, by 100 proc. uzyskać 30 maja 2000 roku.

ŠKODA AUTO – 15 mln aut w Mlada Boleslav od 1905 roku

Dzięki tej współpracy, uznawanej za modelową, Škoda Auto mogła wkroczyć w etap dynamicznego rozwoju, który zapewne zaskoczył samych niemieckich udziałowców. Czesi, którzy mieli wielkie motoryzacyjne tradycje, nie chcieli nigdy być montownią niemieckich aut, ale walczyli o zachowanie swojej tożsamości. Dzięki temu powstało kilka modeli samochodów, które odbierały klientów Volkswagenowi.

W pierwszej fazie współpracy produkowano Škodę Favorit / Forman oraz użytkowy Pick-up. W 1994 roku zadebiutowała Felicia, która otrzymała już wiele koncernowych rozwiązań jak m.in. ABS, poduszki powietrzne, klimatyzację, wspomaganie kierownicy oraz silniki 1.6 MPI i 1.9 D. Pierwszym modelem kompletnie zaprojektowanym przy współpracy z koncernem Volkswagen była Škoda Octavia (1996). Kolejna nowością była Škoda Fabia hatchback (1999), która podobnie jak Octavia, była dostępna również w wersji kombi. Rok 2001, to kolejny powrót do tradycji i premiera flagowego modelu Superb.

Od 2016 roku Škoda Auto wraz z debiutem modelu Kodiaq dołączyła do producentów modeli SUV. W obecnej ofercie są jeszcze takie auta jak: Karoq, Kamiq i pierwszy elektryczny model Enyaq iV.

Po 30 latach współpracy z koncernem Volkswagen Škoda Auto może pochwalić się m.in. zatrudnieniem 42 tys. pracowników (w 1991 r. było ich 17 tys.) i obecnością na ponad 100 rynkach.

Škoda Auto produkuje nie tylko samochody, ale samodzielnie projektuje i produkuje silniki, skrzynie biegów i cały szereg komponentów, które dostarczane są także do innych marek koncernu Volkswagen. Odpowiada też za ważny projekt India 2.0, w ramach którego reprezentuje koncern Volkswagen.

Źródło: Škoda Auto