Volkswagen Passat B2 (1980-2014) – najpopularniejsza generacja ma 40 lat

Druga generacja Volkswagena Passata (B2, Typ 32B) miała premierę w październiku 1980 roku. Model ten był produkowany nie tylko w Niemczech, a ostatnie egzemplarze w Chinach zjechały z taśmy w grudniu 2014 roku.

Rodzinny Passat cieszył się dużym powodzeniem nie tylko w niemieckim Emden, ale także w 7 fabrykach zlokalizowanych na 4 kontynentach. W porównaniu z pierwszą generacją producent wprowadził wiele nowości. Poza zmianami w designie, wprowadzono nowa rodzinę jednostek napędowych, a wersja sedan otrzymała nazwę Santana. Poza 2- i 4-drzwiowym sedanem, model dostępny był w 3- i 5-drzwiowej wersji liftback oraz 5-drzwiowej kombi.

Paleta jednostek napędowych rozpoczynała się od czterocylindrowego silnika gaźnikowego o pojemności skokowej 1272 cm3 i mocy 55 KM, przez eksportową wersję 1588 cm3/75 KM aż do pięciocylindrowej Audi 1921 cm3/116 KM. Do krajów, w których sprzedawana była benzyna o niższej liczbie oktanowej eksportowano auta z silnikami 1.6 l o mocy 65 KM, a austriacka specyfikacja miała 70 KM. W ofercie był też wolnossący silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 1588 cm3 i mocy 54 KM. Wszystkie jednostki napędowe współpracowały z cztero- lub pięciobiegowymi przekładniami manualnymi oraz trzystopniowym automatem.

W związku z ówczesnym kryzysem naftowym do oferty dołączył Volkswagen Passat Formel E, który był wyposażony w system start&stop uruchamiany przez kierowcę manualnie podczas krótkiego postoju m.in. na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Auto miało też wskaźnik chwilowego zużycia paliwa oraz zieloną strzałkę, która zapalała się w momencie oszczędnej eksploatacji.

Klasyk tygodnia – 40-letni Volkswagen Golf I z przebiegiem 1180 km

W 1984 roku do sprzedaży trafił Passat Variant Syncro, czyli wersja z napędem na cztery koła. W styczniu 1985 Volkswagen Passat B2 przeszedł face lifting oraz otrzymał zmodyfikowane jednostki napędowe wyposażone w katalizatory spalin.

Coraz popularniejszy Volkswagen Passat B2 produkowany był w Emden, Brukseli i hiszpańskiej fabryce SEAT-a Zona Franca. Powstawał także w RPA i Meksyku, w Japonii pod marką Nissan i w Nigerii pod lokalną marką.

W 1982 roku zadebiutował południowoamerykański Volkswagen Quantum, który od europejskiej wersji Passata różnił się m.in. podwójnymi reflektorami oraz zderzakami spełniającymi miejscowe wymogi bezpieczeństwa. Auta na tym rynku były przystosowane do spalania bioetanolu. Produkowano je w Brazylii. Łącznie w tym kraju wyprodukowano 548,9 tys. Volkswagenów na platformie B2.

W ramach wspólnego przedsiębiorstwa Volkswagena z Fordem spółka Autolatina produkowała w Argentynie Passata pod nazwą Galaxy i kombi Royale. Miały one na masce logo Forda.

Były też inne wersje, w zależności od rynków. Meksykański Corsar był sprzedawana w latach 1984-1988, w RPA produkowano sedana do 1987 r., a w Argentynie Carat powstawał w latach 1987-1991.

Santana M30 od Nissana różniła się kilkoma elementami od wersji europejskiej i była przystosowana do ruchu lewostronnego. W ciągu pięciu lat Nissan wyprodukował 50 tys. egzemplarzy.

Najdłużej Volkswagen Passat B2 przetrwał w Chinach. Sedan pod nazwą Santana Shanghai Automotive zaczął produkować w 1985 roku. Auto przeszło kilka modernizacji i produkowane było aż do grudnia 2014 roku. W Chinach powstało ponad 3,5 mln egz. B2, ale gdy dodamy europejską i brazylijską produkcję, to doliczymy się prawie 7,4 mln egzemplarzy.