Klasyki

Mazda – 60 lat rodzinnych samochodów

Samochody rodzinne od zawsze muszą być przede wszystkim praktyczne, więc najczęściej liczy się przestrzeń w kabinie, liczba siedzeń, czy pojemność przestrzeni bagażnika, a ich stylistyka i osiągi często są traktowane drugorzędnie. Jednak dla Mazdy takie kompromisy nigdy nie wchodziły w grę. Od samego początku Mazda dążyła do wyróżnienia się na tle innych producentów i odniosła sukces, kultywując tradycję niekonwencjonalnego projektowania i konstruowania własnych samochodów.

Dziś Mazda znana jest z lekkich konstrukcji i wydajnych osiągów samochodów rodzinnych, takich jak Mazda3, Mazda CX-30, Mazda6 i Mazda CX-5, które wyróżniają się olśniewającymi sylwetkami nadwozia i innowacyjnymi rozwiązaniami we wnętrzu, a także znakomitą dynamiką jazdy. To swoiste znaki rozpoznawcze marki, która koncentruje się na tych atrybutach odkąd rozpoczęła produkcję samochodów.

A wszystko zaczęło się od pierwszego masowo produkowanego samochodu osobowego Mazdy. Wprowadzona na rynek w maju 1960 r., sprytnie zaprojektowana Mazda R360 o długości 2,98 m, mogła pomieścić cztery osoby pomimo swoich niewielkich rozmiarów. Dwudrzwiowe coupé dało dotychczasowemu producentowi wyłącznie pojazdów ciężarowych solidny start na rozwijającym się wówczas japońskim rynku samochodów osobowych, a w 1960 r. zapewniło dominację w tym segmencie. W nadchodzących latach i dekadach pojawi się długa lista atrakcyjnych, przyjaznych podróżującym rodzinom modeli.

Mazda Familia – nazwa mówi sama za siebie



Debiutująca w 1963 r. Mazda Familia/800/1000 powstała na kanwie sukcesu R360 oraz bardziej zaawansowanej Mazdy Carol P360 z 1962 r. Początkowo produkowana jako kombi, Familia zaspokajała zapotrzebowanie na połączenie lekkiego samochodu dostawczego z komfortem samochodu osobowego. Producent uzupełnił ją sportową charakterystyką prowadzenia i wyróżniającą się stylistyką dzięki współpracy z renomowanym włoskim studio projektowym Carrozzeria Bertone.

Jako świeża alternatywą dla funkcjonalnych modeli dostępnych u konkurencji, Familia w nadwoziu kombi szybko stała się liderem w swojej klasie w Japonii z 44% udziałem w rynku. Zachęcona tym sukcesem Mazda szybko rozszerzyła gamę o nadwozie typu sedan oraz coupé, a nawet pickup. Druga generacja wprowadzona w 1967 r. jako Mazda 1000 (później 1200/1300), należała do pierwszych modeli marki debiutujących na rynkach europejskich. Następcy Familii będą się wyróżniać w klasie kompaktowej przez resztę XX wieku za sprawą modelu Mazda 323 (wprowadzonego w 1977 roku), a jej postępowego ducha teraz odnajdujemy w Mazdzie 3, której obecna czwarta generacja zdobyła w tym roku prestiżową nagrodę World Car Design of the Year 2020.

Mazda – historia samochodów użytkowych

Uznanie dla inspirującego designu Mazdy zaczęło się wraz z pierwszymi modelami samochodów osobowych, a w szczególności dzięki średniej wielkości Maździe Luce/1500/1800, wprowadzonej do sprzedaży w 1966 r. Adaptując koncept nadwozia Bertone, Mazda Luce była oferowana jako sedan, kombi oraz coupé i jako jedna z pierwszych w gamie także trafiła na eksport do Europy. Utorowała drogę dla rodzinnych sedanów i kombi takich jak powstała na bazie Familii Mazda 818/RX-3, Mazda Capella/616/RX-2 (obie z 1971 r.) oraz większa Mazda 929/RX-4 (1972).[1]

Mazda 626 – podbija serca Europejczyków

Jednym z najbardziej przełomowych samochodów rodzinnych była Mazda 626 (sprzedawana od 1978 r.), która zdefiniowała w latach 80. markę jako najbardziej europejskiego wśród azjatyckich producentów pojazdów i zagwarantowała Maździe sukces handlowy na kluczowych rynkach jak Niemcy, gdzie była najlepiej sprzedającym się modelem importowanym w 1988 oraz 1989 r.

Początkowo dostępna w nadwoziach typu sedan lub coupé, druga generacja 626 (1982 r.) skorzystała z nowej przednionapędowej platformy, dostarczając przy tym bardziej komfortowe wnętrze, a jednocześnie była oferowana także jako przestronny 5-drzwiowy hatchback oraz, opcjonalnie, z silnikiem Diesla. Nowa generacja zdobyła tytuł Japan Car of the Year w 1982 r. W trzeciej generacji 626 (1987), Mazda wprowadziła do produkcji wersję kombi z 7 miejscami siedzącymi i opcję napędu na cztery koła, dostępną na wybranych rynkach. Po niej pojawiły się jeszcze dwie generacje, zanim ostatecznie 626 zniknęła z oferty na większości rynków w 2002 r.

Jej następca stanął przed nie lada wyzwaniem. Przeprojektowując samochód rodzinny na miarę XXI wieku, producent wprowadził w 2002 roku Mazdę 6 pierwszej generacji w nadwoziach kombi, sedan oraz hatchback. Nowy model zwiastował konsolidację większych samochodów Mazdy (łącznie z Xedos 9/Millenia i dostępną tylko w Japonii Sentią) w jeden. Mazda postawiła na ten model: chwalona za przełomową stylistykę i sportowe właściwości jezdne Mazda6 odniosła natychmiastowy sukces. W ciągu zaledwie czterech lat od debiutu globalna sprzedaż przekroczyła milion egzemplarzy, a kolejny milion został odnotowany w 2010 r., gdy na rynku dostępna była już II generacja. Mazda zaoferowała wyższe osiągi w czteronapędowej wersji nazywanej w Europie Mazda6 MPS i rozwijającej prędkość maksymalną 240 km/h.

Obecna, III generacja (2012) dzięki nagradzanej stylistyce Kodo oraz technologiom Skyactiv sprawiła, że Mazda6 jest bardziej niż kiedykolwiek modelem referencyjnym w zakresie wyglądu, dynamiki prowadzenia i przyjazności dla podróżujących rodzin, zwłaszcza w nadwoziu typu kombi. Mocne, a jednocześnie wydajne silniki benzynowe i wysokoprężne, a także dopracowane podwozie i bogate wyposażenie sprawiają, że jest to wyjątkowy w prowadzeniu samochód.

Mazda w wersji van – dekady przełomowego wzornictwa wnętrza

Żadna historia rodzinnych samochodów Mazdy nie byłaby kompletna bez wzmianki o minivanach. Tutaj, podobnie jak i w innych kwestiach, firma zastosowała unikatowe koncepcje, aby zmaksymalizować przestrzeń i komfort. Tylko 3,77 m długości, ale z miejscami siedzącymi dla ośmiu osób? Niskopodłogowa Mazda Bongo sprawiła, że stało się to możliwe, gdy w 1966 wprowadzono lekki samochód dostawczy z przednimi fotelami zamontowanymi nad kołami.

A co powiecie na system klimatyzacji zasilany panelami słonecznymi? Bongo Sky Lounge – luksusowy mikrobus w 1983 r. był wyposażony w taki system! W Europie znana jako seria E i ceniona w najdalszych zakątkach świata jako niezniszczalny środek transportu ludzi i towarów, Bongo była najlepiej sprzedającym się modelem Mazdy w Japonii przez wiele lat. Dostępna także w różnych wersjach nadwoziowych oraz jako kamper, była przez dekady wzorcowym przykładem pojazdu wielozadaniowego.

Mazda wprowadziła swój pierwszy prawdziwy minivan w 1988 r. Siedmioosobowa Mazda MPV miała opcjonalnie napęd na cztery koła, a w wersji przeznaczonej na rynki europejskie od połowy lat 90. wyposażana była w wydajnego turbodiesla oraz tylne drzwi po stronie kierowcy. Najważniejsze cechy drugiej generacji (1999) obejmowały układ napędu na przednie koła i nowy wygląd zewnętrzny z siedzeniami typu Karakuri[2], umożliwiającymi elastyczną aranżację przestrzeni kabiny.

Mniejszy minivan Mazda Premacy był praktyczny sam w sobie, w opcjonalnej wersji z siedmioma fotelami, składanymi i wyjmowanymi zarówno w drugim jak i trzecim rzędzie oraz z wygodnymi przesuwanymi drzwiami bocznymi. Jego druga generacja z 2005 r. – zwana jako Mazda5 poza Japonią, ale zachowująca przydomek Premacy na rodzimym rynku – została wyposażona w rozwinięty system Karakuri, umożliwiający liczne możliwości aranżacji wnętrza kabiny przy znikomym wysiłku. Ta i ostatnia generacja Mazdy 5 (2010) były prawdopodobnie najbardziej sportowymi kompaktowymi minivanami na rynku. Mazda zaoferowała nawet w programie leasingu w Japonii pierwszą na świecie wersję hybrydowo-elektryczną wyposażoną w silnik Wankla, który mógł być zasilany zarówno wodorem, jak i benzyną.

Bezkompromisowe, przyjazne rodzinom samochody są dziś tak samo ważne dla Mazdy, jak na przestrzeni minionych sześciu dekad. Obecne modele, takie jak Mazda CX-5 – najlepiej sprzedający się SUV marki – wyróżniają się nagradzaną stylistyką KODO i technologią Skyactiv. Jednak niezwykle konkurencyjny charakter dzisiejszego przemysłu motoryzacyjnego skłania Mazdę do zaoferowania czegoś więcej niż „tylko” praktyczne, bezpieczne, wygodne, stylowe, wydajne i przyjemne w prowadzeniu samochody. Stąd wielkie wysiłki włożone w stworzenie otwartej, relaksującej atmosfery we wnętrzu dla pasażerów lub zminimalizowanie czynników rozpraszających uwagę i wywołujących zmęczenie kierowcy poprzez umieszczenie ważnych elementów obsługi na linii wzroku kierowcy oraz intuicyjnej obsługi urządzeń pokładowych. Takie rozwiązania wymagają dużej dbałości o detale. Ale to one tworzą kompleksowe wrażenia z użytkowania samochodu rodzinnego.


[1] Większość modeli sprzedawanych w Europie wyposażona była w silnik tłokowy, jak serie 616, 818 oraz 929, w przeciwieństwie do wyposażonych w silnik Wankla modeli z serii RX

[2] Japoński termin określający sprytny, złożony mechanizm, który jest jednocześnie łatwy w obsłudze

Źródło: Mazda



Redakcja

Recent Posts

Toyota – lakier samochodowy zmieniający kolor

Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła…

13 godzin ago

Volkswagen ID.7 Special Edition 77 kWh 286 KM – auto, które polubisz od pierwszego wejrzenia

Elektryfikacja motoryzacji wkracza na coraz wyższy poziom. Producenci powoli przestawiają się na produkcję modeli z…

13 godzin ago

Nowa Lancia Ypsilon będzie elektryczna, ale zachowa silnik benzynowy

„Lancia zaczyna od nowa, w oparciu o to, co znamy najlepiej: Włochy, kraj, w którym…

13 godzin ago

Nowa CUPRA Leon: zaprojektowany na nowo i ulepszony samodzielny model CUPRA

Nowa CUPRA Leon, zarówno w opcji 5-drzwiowego hatchbacka, jak i Sportstourer - to kolejny krok w rozwijaniu aspiracji…

2 dni ago

Volkswagen Golf IV – niespotykana jakość wykończenia i nowe technologie: pompowtryskiwacze i skrzynia DSG

W 1997 roku Golf IV zastąpił swojego poprzednika. Auto wyróżniało się wyjątkowo wysoką jakością wykończenia…

3 dni ago

Renault Symbioz – nowa era samochodu rodzinnego

Blisko 60 lat po debiucie rynkowym Renault 16, które było modelem nowoczesnym, przestronnym i zarazem…

4 dni ago