Categories: Wiadomości

Nowe przepisy i kary dla kierowców w Niemczech obowiązują od 1 stycznia 2020 roku

Od Nowego Roku Niemcy wprowadzają dla kierowców nowe obostrzenia, co ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Zmienią się także kary za m.in. złe parkowanie czy korzystanie podczas jazdy z telefonów komórkowych. Większą troską otoczeni zostali także użytkownicy jednośladów. Pomyślano także o ułatwieniach dla osób korzystających z carsheringu.

1. Zakaz korzystania z aplikacji ostrzegającymi przed radarami i urządzeniami mierzącymi prędkość

To, co dotychczas w Niemczech było legalne, od 1 stycznia 2020 roku będzie zakazane. Kierowcy nie będą mogli podczas jazdy korzystać z serwisów internetowych ostrzegających o radarach i urządzeniach mierzących prędkość na drogach. Jeżeli podczas kontroli drogowej funkcjonariusze niemieckiej policji stwierdzą, że korzystamy z takich aplikacji zainstalowanej w naszym smartfonie, to zapłacimy mandat w kwocie 75 euro.

2. Większa odległość parkowania przed skrzyżowaniem



W celu umożliwienia lepszej widoczności kierowcom dojeżdżającym do skrzyżowania według nowych przepisów nie będzie można parkować przy samym skrzyżowaniu, gdy mamy znak oznaczający drogę dla rowerów.

3. Wysokie kary za blokowanie korytarza życia

Kierowcy, którzy nie umożliwią utworzenia korytarza życia do przejazdu pojazdów służb ratunkowych, będą karani mandatem 200 euro i w Niemczech otrzymają dwa punkty karne. W przyszłości przewiduje się nawet wprowadzenia zakazu kierowania pojazdami na jeden miesiąc. Natomiast, jeżeli pojedziemy korytarzem życie, to zapłacimy mandat 240 euro i otrzymamy trzy punkty karne oraz zakaz prowadzenia pojazdów na jeden miesiąc. Punkty karne i zakaz prowadzenia pojazdów dotyczy tylko niemieckich kierowców.

4. Parkowanie w drugim rzędzie

Jeżeli zaparkujemy w drugim rzędzie (równolegle do parkujących pojazdów) np. w celu wyładowania towaru lub oczekiwania na kogoś, to grozi nam mandat 55 euro, a w przypadku blokowania ruchu 70 euro i jeden punkt karny (dotyczy to niemieckich kierowców). Problemy mogą mieć kurierzy i taksówkarze, którzy najczęściej zatrzymują się w takich miejscach.

5. Parkowanie w strefach dla pieszych i na trasach dla rowerów

Za takie przewinienie grozi kierowcom mandat w kwocie 55 euro.

6. Korzystanie przez auta osobowe z buspasów

Część buspasów, które zostaną odpowiednio oznaczone, będzie umożliwiała także korzystanie z nich przez samochodu osobowe. Będzie to jednak możliwe, gdy podróżować będą w nich mi9nimum trzy osoby.

7. Zielona strzałka także dla rowerzystów

Według nowych przepisów także rowerzyści będą mogli korzystać z dobrodziejstwa zielonej strzałki (podobnie jak kierowcy pojazdów) i możliwości skrętu w prawo. W tym przypadku należy jednak zachować szczególną ostrożność.

8. Strefa tylko dla rowerów

Na wydzielonych terenach będzie można wprowadzić strefy tylko dla rowerzystów. Nie będą mogły do nich wjeżdżać żadne inne pojazdy.

9. Minimalna odległość pojazdu od rowerów, pieszych i e-skuterów

Pojazdy mechaniczne będą musiały zachować minimalną odległość od jadącego obok rowerzysty, kierowcy e-skutera czy pieszego. W mieście jest to 1,5 m, a w terenie niezabudowanym minimum 2 metry.

10. Zakaz wyprzedzania jednośladów

Na niemieckich drogach pojawi się nowy znak zakazu. Na oznaczonym odcinku pojazdy mechaniczne nie będą mogły wyprzedzać jednośladów.

11. Ciężarówki w centrach miast z prędkością pieszego

W centrach niemieckich miast wprowadzone zostanie ograniczenie prędkości do manewrujących pojazdów użytkowych o masie ponad 3,5 tony. Będą one mogły przemieszczać się z prędkością 7-11 km/h w miejscach, gdzie możliwe będzie zagrożenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi mandat 70 euro.

12. Miejsca parkowania dla rowerów cargo

Nie jest nowy problem z rowerami, którymi przewozimy dzieci do szkoły lub transportujemy bagaże. Nowy znak został wprowadzony w celu wyznaczenia specjalnych miejsc do wygodnego parkowania rowerów z przyczepkami, które zwykle nie mieszczą się w typowych miejscach przeznaczonych do pozostawiania rowerów.

13. Strefy parkowania dla aut z carsheringu

Problem z parkowaniem aut z carsheringu spowodował wprowadzenie nowych znaków wskazujących takie miejsca, dla osób wypożyczających auta na krotki czas. Znak będzie także informował o godzinach, w których auta określonych firm będzie można tam parkować.

Źródło: ADAC



Redakcja

Recent Posts

Camp Jeep PL – jubileuszowa 10. edycja już w czerwcu

W dniach 20-23 czerwca odbędzie się 10. edycja legendarnego zlotu miłośników aut 4x4 z siedmioszczelinowym…

23 godziny ago

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

To model często krytykowany, ale przy bliższym poznaniu możemy go polubić. Szczególnie docenią go panie…

1 dzień ago

Peugeot świętuje 20 lat wirtualnej rzeczywistości

Od 20 lat PEUGEOT wykorzystuje wirtualną rzeczywistość do szybszego i skuteczniejszego wprowadzania innowacji. Od dwóch…

2 dni ago

Alfa Romeo Giulietta Sprint kończy 70 lat

Kończąca w tym roku 70 lat Alfa Romeo Giulietta – „włoska narzeczona” - to model,…

3 dni ago

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant

Citroën świętuje 90. rocznicę istnienia modelu Traction Avant, który został zaprezentowany w Paryżu 18 kwietnia…

4 dni ago

Opel Patentmotorwagen System Lutzmann – pierwszy samochód z Rüsselsheim

21 stycznia 1899 roku Wilhelm Opel, najstarszy syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę z…

6 dni ago